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Selected AbstractsThe Birth of the CAP Die Geburt der GAP La naissance de la PACEUROCHOICES, Issue 2 2008David R. Stead Summary The Birth of the CAP Fifty years ago, a Conference was held at Stresa which could be said to be the single event that most appropriately marks the birth of the CAP. Although five policy objectives had been written into the 1957 Treaty of Rome, these have been widely criticised for being vague and contradictory, and the Treaty contained very few stipulations on the specific policy instruments to be adopted. The Stresa Conference made important, but incomplete, progress towards finalising the policy framework. Most notably, it was generally agreed to avoid a level of price support that created unwanted commodity surpluses and inhibited structural adjustment. But these good intentions, and the positive ,European spirit' of the Conference, began to unravel as soon as the fraught decisions were taken on the details of unifying the protectionist agricultural policies of six different countries. In particular, the decision to fix the initial level of common cereals prices at the upper end of the national spread set an unsatisfactory reference point for other support prices; and an attempt to introduce a genuine common structural policy was rejected. At the turn of the 1970s, the CAP was clearly unbalanced and protectionist, but the Community's first fully-fledged common policy had been constructed. Il y a cinquante ans, s'est tenue à Stresa une Conférence qui pourrait être considérée comme l'évènement unique qui marque le mieux la naissance de la PAC. Bien que cinq objectifs pour l'action publique aient été inscrits dans le Traité de Rome en 1957, leur caractère imprécis et contradictoire a fait l'objet de nombreuses critiques et le Traité ne comportait que de très rares indications sur les instruments de politique à adopter. La Conférence de Stresa a permis de réaliser des progrès importants mais incomplets dans la définition du cadre de l'action publique. Intéressant à noter, il a généralement été convenu d'éviter un niveau de soutien des prix qui engendrerait des surplus excessifs de produits de base et empêcherait l'ajustement structurel. Mais ces bonnes intentions, ainsi que l'esprit "européen" positif de la Conférence, ont commencéà se dissoudre dès que des décisions problématiques furent prises sur le détail de l'uniformisation des politiques agricoles protectionnistes de six pays différents. En particulier, la décision consistant à fixer le niveau initial des prix communs des céréales à la borne supérieur du spectre des prix nationaux a constitué un point de référence peu satisfaisant pour les autres prix de soutien; et la tentative d'introduire une vraie politique commune des structures a avorté. Au tournant des années soixante dix, la PAC était nettement déséquilibrée et protectionniste, mais la première politique complètement commune de la Communautéétait en place. Vor 50 Jahren fand in Stresa eine Konferenz statt, bei welcher es sich wohl um das einzige Ereignis handelt, welches am zutreffendsten als Geburtstag der GAP betrachtet werden kann. Obgleich die politische Zielsetzung bereits 1957 in den Römischen Verträgen festgelegt worden war, standen diese wegen ihrer vagen Formulierung und Widersprüchlichkeit häufig im Kreuzfeuer der Kritik. Die Verträge enthielten nur sehr wenige konkrete Vereinbarungen im Hinblick auf die einzuführenden politischen Instrumente. Durch die Konferenz in Stresa konnten wichtige, jedoch unvollständige, Fortschritte bei der Ausarbeitung der politischen Rahmenbedingungen erzielt werden. Vor allem gab es den allgemeinen Konsens, dass es aufgrund der Preisstützung nicht zu unerwünschten Überschüssen bei Agrarprodukten und zu einer Hemmung der Strukturanpassungen kommen dürfe. Diese guten Absichten und die "europäische Gesinnung" der Konferenz schwanden jedoch, als die bedeutsamen Entscheidungen hinsichtlich der Einzelheiten für die Vereinheitlichung der protektionistischen Agrarpolitiken der sechs verschiedenen Länder getroffen wurden. Insbesondere die Entscheidung, das Anfangsniveau der gemeinsamen Preise für Getreide an der oberen Grenze der nationalen Preisspannen festzumachen, legte einen unbefriedigenden Referenzpunkt für die übrigen Stützpreise fest. Der Vorschlag, eine originär gemeinsame Strukturpolitik einzuführen, wurde abgelehnt. Um 1970 war die GAP eindeutig unausgewogen und protektionistisch; der Entwurf der ersten vollständigen gemeinsamen Politik der Gemeinschaft war jedoch abgeschlossen. [source] Pathogenicity of fungi isolated from Quercus suber in Catalonia (NE Spain)FOREST PATHOLOGY, Issue 5 2000J. Luque Summary Thirty-four fungal species isolated from cork oak (Quercus suber) in Catalonia (NE Spain) during 1992,95 were tested for pathogenicity either in stem, leaf or root inoculations. Eleven species were found to be pathogenic on stem: Biscogniauxia mediterranea, Botryosphaeria stevensii, Diatrype cf. stigma, Endothia gyrosa, Fusarium solani, Graphium sp., Ophiostoma quercus, Phomopsis sp., Phytophthora cinnamomi, Sporendocladia bactrospora and an unidentified Coelomycete. Three fungi showed pathogenic effects on leaves: Dendrophoma myriadea, Lembosia quercina and Phomopsis quercella. No clear pathogenic effects were detected in the root inoculation experiment. Trunk pathogens were differentiated into two groups according to the effects induced in the inoculated plants; B. stevensii, Phomopsis sp. and P. cinnamomi caused the death of the inoculated plants and induced the formation of large cankers and vascular necroses. The other pathogenic species also produced severe cankers and vascular lesions, but no significant mortality was detected. Water stress increased the lesions caused by B. mediterranea and Phomopsis sp., but limited those of P. cinnamomi and the rest of the inoculated fungi. However, water stress did not significantly affect the damage caused by B. stevensii, which was the most virulent of the species tested. Leaf pathogens only showed their effects if the leaf cuticle was previously damaged. Lembosia quercina caused small dark lesions whereas D. myriadea and P. quercella produced large necrotic areas in well-watered plants. The lesions caused by the last two fungi were reduced by water stress. Résumé Le pouvoir pathogène de trente-quatre espèces fongiques isolées de chêne liège en Catalogne (nord-est de l'Espagne) de 1992 à 1995 a été testé par inoculation sur tronc, feuilles et racines. Onze espèces se sont montrées pathogènes sur tronc: Biscogniauxia mediterranea, Botryosphaeria stevensii, Diatrype cf. stigma, Endothia gyrosa, Fusarium solani, Graphium sp., Ophiostoma quercus, Phomopsis sp., Phytophthora cinnamomi, Sporendocladia bactrospora et un Coelomycète non identifié. Trois champignons ont eu un effet pathogène sur feuilles: Dendrophoma myriadae, Lembosia quercina et Phomopsis quercella. Aucun effet clair n'a été détecté chez les inoculations de racines. Les pathogènes de tronc se répartissaient en deux groupes selon leurs effets en inoculation; B. stevensii, Phomopsis sp. et P. cinnamomi provoquaient la mort des plants et induisaient le formation de grands chancres et des nécroses vasculaires. Les autres espèces pathogènes produisaient aussi des chancres graves et des lésions vasculaires, mais pas de mortalité significative. Un stress hydrique augmentait les lésions provoquées par B. mediterranea et Phomopsis sp. mais limitait ceux de P. cinnamomi et des autres champignons inoculés. Cependant, le stress hydrique n'affectait pas significativement les dégâts par B. stevensii qui était la plus agressive des espèces testées. Les pathogènes foliaires n'avaient d'effet que si la cuticule foliaire était préalablement endommagée. Lembosia quercina provoquait de petites lésions sombres et D. myriadea et P. quercella provoquaient de grandes plages nécrotiques chez les plants bien arrosés; les lésions causées par ces deux derniers champignons étaient réduites par le stress hydrique. Zusammenfassung Die Pathogenität von 34 Pilzarten, die im Zeitraum 1992,1995 von Korkeichen (Quercus suber) in Katalonien (NO-Spanien) isoliert wurden, wurden mit Hilfe von Trieb-, Blatt- oder Wurzelinokulationen untersucht. Am Stamm erwiesen sich 11 Arten als pathogen: Biscogniauxia mediterranea, Botryosphaeria stevensii, Diatrype cf. stigma, Endothia gyrosa, Fusarium solani, Graphium sp., Ophiostoma quercus, Phomopsis sp., Phytophthora cinnamomi, Sporendocladia bactrospora und ein nicht identifizierter Coelomycet. Drei Arten verursachten Symptome auf Bla¨ttern: Dendrophoma myriadea, Lembosia quercina und Phomopsis quercella. Bei den Wurzelinokulationen wurden keine pathogenen Effekte beobachtet. Bei den Stammpathogenen wurden nach den von ihnen an den inokulierten Pflanzen verursachten Symptomen zwei Gruppen unterschieden: B. stevensii, Phomopsis sp. und P. cinnamomi verursachten den Tod der Pflanzen und induzierten die Bildung von grossen Rinden- und Xylemnekrosen. Die anderen pathogenen Arten verursachten ebenfalls starke Rindennekrosen und Gefa¨ssla¨sionen, es wurde jedoch keine auffallende Mortalita¨t beobachtet. Unter Wasserstress war die durch B. mediterranea und Phomopsis sp. induzierte Nekrosebildung versta¨rkt, dagegen war sie bei P. cinnamomi und den u¨brigen inokulierten Pilzen reduziert. Wasserstress beeinflusst jedoch das Ausmass der Scha¨digung durch B. stevensii, der virulentesten der untersuchten Arten, nicht. Die Blattpathogene verursachten nur dann Symptome, wenn zuvor die Blattcuticula bescha¨digt worden war. Lembosia quercina verursachte kleine dunkle La¨sionen, wa¨hrend D. myriadea und P. quercella bei gut bewa¨sserten Pflanzen grosse Nekrosen verursachten. Diese Symptome waren unter Wasserstress weniger stark ausgepra¨gt. [source] Acellular dermal matrix allograft used to gain attached gingiva in a case of epidermolysis bullosaJOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 11 2003Eralp Buduneli Abstract Background: Epidermolysis bullosa (EB) is an acquired disease or inherited as either autosomal dominant or recessive with an incidence of 1/50,000. The prominent clinical characteristic of the disease is the development of bullae or vesicles in mucosa or skin in response to minor trauma. Aim: A female patient with a dystrophic type of EB had been put in a maintenance regimen after completion of the initial phase of periodontal therapy and followed for 7 years. The purpose of this report is to document acellular dermal matrix allograft application to increase the width of the attached gingiva in this patient experiencing difficulty in chewing and performing plaque control due to the dramatic loss of attached gingiva after 7 years of supportive periodontal therapy. Methods: Under local anaesthesia and antibiotic coverage, the acellular dermal matrix allograft was applied in the anterior region of the upper jaw in order to increase the width of attached gingiva, thereby improving patient comfort. Results: The healing was uneventful and a significant gain in attached gingiva dimensions was observed 9 months after the periodontal surgery. The procedure avoided a second surgical site, provided satisfactory results from an aesthetic point of view, and improved patient comfort. Conclusion: Acellular dermal matrix allograft may be regarded as an alternative in the treatment of EB cases to increase the width of attached gingiva and facilitate maintenance of the dentition. Zusammenfassung Hintergrund: Die Epidermolysis bullosa (EB) ist eine erworbene oder eine autosomal dominant oder rezessiv vererbte Krankheit mit einer Incidenz von 1:50,000. Die hervorstechenden klinischen Symptome dieser Erkrankung sind die Entwicklung von Blasen oder Vesikeln in der Mukosa oder in der Haut auf geringste Traumen. Ziel: Eine Frau mit dem dystrophischen Typ von EB wurde in der Erhaltungsphase seit 7 Jahren geführt, nachdem die initiale Phase der parodontalen Therapie beendet worden war. Der Zweck dieser Studie ist die Dokumentation der Applikation eines azellulären Hautmatrixtransplantats für die Verbreiterung der fest angewachsenen Gingiva bei dieser Patientin, die nach 7 Jahren der erhaltenden parodontalen Therapie Probleme beim Kauen und bei der Durchführung der Plaquekontrolle durch einen starken Verlust an fest angewachsener Gingiva hatte. Methoden: Unter lokaler Anästhesie und antibiotischer Abschirmung wurde das azelluläre Hautmatrixtransplantat in die anteriore Region des Oberkiefers appliziert, um die Breite der fest angewachsenen Gingiva zu vergrößern und so das Befinden der Patientin zu verbessern. Ergebnisse: Die Heilung war komplikationslos, und ein signifikanter Gewinn an fest angewachsener Gingiva 9 Monate nach der parodontalen Operation wurde beobachtet. Die Methode vermied eine zweite chirurgische Region, erbrachte zufriedenstellende Ergebnisse aus ästhetischer Sicht und verbesserte das Befinden der Patientin. Schlussfolgerung: Das azelluläre Hautmatrixtransplantat kann als eine Alternative in der Behandlung von EB betrachtet werden, um die Breite der fest angewachsenen Gingiva zu vergrößern und zur Möglichkeit der Erhaltung der Dentition beizutragen. Résumé La bullose épidermolysie (EB) est une maladie contractée ou héritée qui peut être aussi bien autosomale dominante que récessive avec une fréquence de 1/50,000. La caractéristique clinique importante de la maladie est le développement de bulles ou de vésicules au niveau de la muqueuse ou de la peau comme réponse à un traumatisme mineur. Une femme avec un type dystrophique de EB a été placée dans un régime de maintenance après la fin de la phase initiale du traitement parodontal et suivie durant sept années. Le but de ce rapport est de documenter le placement d'un allographe de la matrice dermique acellulaire visant à augmenter la largeur de la gencive attachée chez cette patiente qui avait des problèmes aux niveaux masticatoire et du contrôle de la plaque dentaire vu la perte dramatique de la gencive attachée après sept années de maintenance parodontale. Sous anesthésie locale et sous couverture antibiotique, l'allographe de la matrice dermique acellulaire a été placé dans la région antérieure de la mâchoire supérieure pour augmenter la largeur de la gencive attachée afin d'améliorer le confort de la patiente. La guérison s'est déroulée sans problème et un gain significatif de gencive attachée a été observé neuf mois après la chirurgie parodontale. Ce processus chirurgical élimine la nécessité d'avoir un site donneur, apporte des résultats satisfaisants du point de vue esthétique et améliore le confort du patient. L'allographe de la matrice dermique acellulaire peut donc être considéré comme une alternative dans le traitement des cas de EB afin d'augmenter la largeur de la gencive attachée et faciliter le maintien de la dentition. [source] Relative effectiveness of powered and manual toothbrushes in elderly patients with implant-supported mandibular overdenturesJOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 4 2002A. Tawse-Smith Abstract Aim: The aim of this study was to compare the clinical effectiveness of a powered toothbrush (Braun Oral-B Plaque Remover 3-D) and a manual soft toothbrush (Oral-B Squish-grip brush) for the control of supragingival plaque and soft tissue inflammation around implants supporting mandibular overdentures. Material and methods: The study sample involved 40 edentulous subjects, aged 55,80 years, having 2 unsplinted mandibular implants supporting a complete removable overdenture opposed by a maxillary complete denture. In this single-blinded, randomised, cross-over clinical trial, two 6-week experimental phases were separated by a 2-week wash-out period. 2 weeks prior to each experimental phase (pre-entry visits), implant abutments were polished to remove all plaque and a standardised instruction in the use of the toothbrush was given. Modified plaque and bleeding indices were recorded at the start and end of each experimental period. Mean index scores at each phase were analysed using paired t -test, and the mean number of sites showing a change in plaque or mucositis were compared using the Mann-Whitney U -test. Combined data from 2 different implant systems were considered after controlling for implant type. Results: Only minor changes in plaque and bleeding scores were observed following the two test periods. There were no statistically significant differences between the manual and powered toothbrushes. Conclusion: Manual and powered brushes were found to be of comparable efficacy with regard to improvement in peri-implant bleeding and plaque indices. Zusammenfassung Zielsetzung: Untersuchung der klinischen Effektivität einer elektrischen Zahnbürste (Braun Oral-B Plaque Remover 3-D) im Vergleich zu einer weichen Handzahnbürste (Oral-B Squish-grip brush) zur Kontrolle supragingivaler Plaque und Weichgewebsentzündung an Implantaten, die Unterkiefer-Totalprothesen tragen. Material und Methoden: Das Untersuchungskollektiv bestand aus 40 zahnlosen Patienten im Alter zwischen 55 und 80 Jahren, die 2 unverblockte Unterkiefer-Implantate zur Unterstützung einer Totalprothese aufwiesen. Der Oberkiefer war jeweils mit einer total schleimhautgetragenen Prothese versorgt. In dieser einfach verblindeten, randomisierten klinischen Cross-over-Studie wurden 2 6-wöchige experimentelle Phasen von einer 2-wöchigen Auswaschperiode unterbrochen. 2 Wochen vor jeder experimentellen Phase wurden die supragingivalen Implantatflächen von sämtlicher Plaque gereinigt und die Patienten erhielten eine Instruktion im Gebrauch der Zahnbürsten. Modifizierte Plaque- und Blutungsindizes wurden zu Beginn und am Ende jeder experimentellen Phase erhoben. Die Mittelwerte für die Indizes wurden mittels des paarigen t -Tests und die Zahl der Stellen, die eine Veränderung in Plaque und Mucositis aufwiesen, wurden durch den Mann-Whitney U -Test verglichen. Die Daten für 2 Implantatsysteme wurden zusammengefasst, nachdem der Einfluss des Implantatsystems überprüft worden war. Ergebnisse: Es wurden nur geringe Veränderungen der Plaque- und Blutungsindizes am Ende beider Testphasen beobachtet. Ein statistisch signifikanter Unterschied zwischen elektrischer und Handzahnbürste konnte nicht gezeigt werden. Schlussfolgerungen: Hand- und elektrische Zahnbürsten erwiesen sich als gleich effektiv für die Verbesserung periimplantärer Plaque- und Blutungsindizes. Résumé But: Le but de cette étude était de comparer l'efficacité clinique d'une brosse à dent électrique (Plaque remover 3D de Braun Oral B) et une brosse souple manuelle (squish grip d'oral B) pour le contrôle de la plaque supra-gingivale et l'inflammation des tissus mous autour d'implants supportant des overdentures mandibulaires. Matériaux et méthodes: L'échantillon étudié comprenait 40 sujets édentés, âgés de 55 à 80 ans, ayant 2 implants mandibulaires non reliés supportant une overdenture amovible complète et une prothèse maxillaire antagoniste complète. Dans cet essai clinique croisé en aveugle simple, randomisée, 2 phases expérimentales de 6 semaines encadraient une période d'arrêt de 2 semaines. 2 semaines avant chaque phase expérimentale, (visite de pré-entrée), les piliers implantaires étaient polis afin d'éliminer toute la plaque et des instructions standardisées d'utilisation de la brosse étaient données. On notait les indices, de saignement et de plaque modifié, au début et à la fin de chaque période expérimentale. Les notes d'indices moyens à chaque phase étaient analysées par le test t apparié et le nombre moyen de sites présentant une modification de la plaque ou de la mucosite était comparé par le test U de Mann Whitney. Les données combinées des 2 systèmes implantaires étaient considérées après cotrôle pour chaque type d'implant Résultats: De minimes modifications des notes de plaque et de saignement étaient observées après les deux périodes de test. Il n'y avait pas de différences statistiques significatives entre les brosses manuelles et électriques. Conclusion: Les brosses manuelles et électriques ont une efficacité comparable du point de vue de l'amélioration des indices de saignement et de plaque peri-implantaires. [source] The relationship of some negative events and psychological factors to periodontal disease in an adult Swedish population 50 to 80 years of ageJOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 3 2002A. Hugoson Abstract Background: Clinical observations and epidemiological studies suggest that experiences of negative life events, especially those manifested as depression, may contribute to an increased susceptibility to periodontal disease. Objective: In the present study, the prevalence of some negative life events and psychological factors and their relation to periodontal disease were investigated. The sample consisted of individuals 50,80 years of age from an extensive cross-sectional epidemiological study performed in 1993 in the city of Jönköping, Sweden. Method: 298 dentate individuals from the Jönköping study were randomly selected. Clinical and radiographic examinations included registration of the number of existing teeth, plaque index, gingival index, pocket depth, and alveolar bone loss. In addition, a questionnaire about socioeconomic status, life events, and psychological and stress-related factors was used. Results: The results revealed that, in addition to the well-documented periodontal disease risk factors such as increased age, oral hygiene status, and smoking, the loss of a spouse (being a widow or widower) and the personality trait of exercising extreme external control were also associated with severe periodontal disease. Conclusion: The findings support recent studies suggesting that traumatic life events such as the loss of a spouse may increase the risk for periodontal disease. Above all, the present results indicate that an individual's ability to cope with stressful stimuli (coping behavior), as measured by the beliefs of locus of control of reinforcements may play a role in the progression of periodontal disease. Zusammenfassung Hintergrund: Klinische Beobachtungen und epidemiologische Studien legen den Schluss nahe, dass negative Ereignisse im Laufe des Lebens, insbesondere solche, die sich in Depression manifestieren, zu einer erhöhten Empfänglichkeit für Parodontitis beitragen. Zielsetzung: Untersuchung der Prävalenz von negativen Ereignissen im Lebenslauf sowie psychologischen Faktoren und deren Beziehung zu Parodontalerkrankungen in einer Population im Alter zwischen 50 und 80 Jahren, die im Rahmen einer extensiven epidemiologischen Querschnittsstudie im Jahre 1993 in der Stadt Jönköping in Schweden untersucht worden war. Material und Methoden: 298 bezahnte Personen wurden randomisiert aus der Jönköping-Studie ausgewählt. Die klinischen und röntgenologischen Untersuchungen umfassten die Erhebung der vorhandenen Zähne, der Plaque Index, Gingival Index, Sondierungstiefen und alveolärem Knochenabbau. Zusätzlich wurden durch Befragung sozioökonomischer Status, Lebensereignisse sowie psychologische und stressbezogene Faktoren erfasst. Ergebnisse: Die Resultate ergaben, dass zusätzlich zu den bekannten Parodontitisrisikofaktoren wit Alter, Mundhygienestatus und Rauchen der Verlust des Ehepartners, also eine Witwe oder ein Witwer zu sein, und das Persönlichkeitsmuster extreme externe Kontrolle auszuüben, mit schwerer Parodontitis assoziiert waren. Schlussfolgerungn: Diese Ergebnisse unterstützen neuere Studien, die Hinweise dafür gegeben haben, dass traumatische Lebensereignisse wie der Verlust eines Ehenpartners das Risiko an Parodontitis zu erkranken erhöhen. Darüber hinaus legen die Ergebnisse den Schluss nahe, dass die individuelle Fähigkeit mit Stress umzugehen (Coping), die in dieser Studie durch die Erfragung der Überzeugung über die Lokalisation der Kontrolle von Verstärkungen erfasst wurde, eine Rolle in der Progression der Parodontitis spielen. Résumé Origine: Des observations cliniques et des études épidémiologiques suggèrent que des évènements négatifs, particulièrement ceux manifestés par une dépression, puisse contribuer à une susceptibilité augmentée à la maladie parodontale. But: Dans cette étude, la prévalence de ces évènements négatifs et les facteurs psychologiques et leurs relations avec la maladie parodontale ont été recherchés. L'échantillon était composé de personnes âgées de 50 à 80 ans issues d'une étude épidémiologique extensive croisée réalisé en 1993 dans la ville de Jonkoping en Suède. Méthode: 298 individus dentés de cette étude furent sélectionnés au hasard. Les examens cliniques et radiographiques comprenaient l'enregistrement du nombre de dents présentes, l'indice de plaque, l'indice gingival, la profondeur de poche et la perte osseuse alvéolaire. De plus, un questionnaire sur le statut socio économique, les évènements de la vie et les facteurs psychologiques en relation avec le stress, fut utilisé. Résultats: Les résultats montrèrent qu'en plus des facteurs de risque bien documentés de maladie parodontale comme l'âge, l'hygiène orale et le tabagisme, la perte d'un époux (que l'on soit veuf ou veuve) et le trait de personnalité de pouvoir exercer un contrôle externe extrême étaient aussi associés avec une maladie parodontale sévère. Conclusion: Ces résultats soutiennent de récentes études qui suggèrent que des évènements traumatisant de la vie quotidienne comme la perte d'un époux puisse augmenter le risque pour la maladie parodontale. Par-dessus tout, ces résultats indiquent que la capacité d'un individu à gérer des stimuli stressants, (comportement gestionnel), mesurés par les convictions de contrôle des renforcements pourrait jouer un rôle dans la progression de la maladie parodontale. [source] A clinical study to compare the efficacy of 2 electric toothbrushes in plaque removalJOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 11 2001Christof E. Dörfer Abstract Objectives: To compare the cleaning efficacy of a powered toothbrush with 3-dimensional brush head action (Braun Oral-B 3D Plaque Remover D15) and a high-speed "microtation" brush with an additional "microbrush® -clip" (Rowenta Dentasonic MH921S). Material and Methods: 82 healthy subjects took part in the study. After a familiarization period of 8 days, the subjects abstained from all oral hygiene procedures for 48 h. After plaque was scored, the subjects brushed their teeth under supervision with the two brushes according to a split-mouth design. Immediately after brushing, subjects completed a questionnaire and plaque was scored again. Results: The overall plaque scores were found to be significantly reduced from 3.05±0.60 to 1.96±0.63 by the D15 and from 3.02±0.58 to 2.24±0.64 by the Dentasonic (p<0.05). The proximal surface plaque scores were reduced from 3.20±0.63 to 2.17±0.69 by the D15 and from 3.17±0.60 to 2.44±0.69 by the Dentasonic. The relative plaque reduction was overall 36.6±12.2% for the D15 compared to 26.1±13.5% for the Dentasonic and at proximal surfaces, 33.1±12.3% and 23.2±13.0%, respectively. 75% of the subjects stated that they would prefer to keep the D15. Conclusions: Both brushes were able to remove a significant amount of plaque, but the D15 was significantly more effective compared to the Dentasonic. The additional "microbrush® -clip" for the proximal embrasures failed to improve plaque removal from these tooth surfaces, compared to the D15 alone. Zusammenfassung Hintergrund: Vergleich der Reinigungseffizienz von einer elektrischen Zahnbürste mit dreidimensionaler Bürstenkopfaktion (Braun Oral-B 3D Plaqueentferner D 15) mit einer hochtourigen "mikrorotierenden" Bürste und mit einem zusätzlichen "Mikrobürsten® -Clip" (Rowenta Dentasonic MH921S). Material und Methoden: 82 gesunde Personen nahmen an der Studie teil: Nach einer Eingewöhnungsperiode von 8 Tagen enthielten sich die Personen aller oralen Hygieneprozeduren für 48 Stunden. Nachdem die Plaque aufgezeichnet worden war, reinigten die Personen ihre Zähne unter Aufsicht mit den zwei Bürsten entsprechend eines split-mouth Design. Sofort nach der Reinigung füllten die Personen einen Fragebogen aus, und die Plaque wurden erneut aufgezeichnet. Ergebnisse: Die Gesamtplaquescores wurden signifikant von 3.05±0.60 auf 1.96±0.62 mit der D 15 und von 3.02±0.58 auf 2.24±0.64 mit der Dentasonic reduziert (p<0.05). Die Plaquescores für die approximalen Flächen wurden von 3.20±0.63 auf 2.17±0.69 mit der D 15 und von 3.17±0.60 auf 2.44±0.69 mit der Dentasonic reduziert. Die relative Plaquereduktion betrug insgesamt 36.6±12.2% bei der D 15 verglichen mit 26.1±13.5% bei der Dentasonic, und für die approximalen Flächen 33.1±12.3% sowie 23.2±13.0%. 75% der Personen sagten, daß sie die D 15 bevorzugen würden. Schlußfolgerungen: Der Gebrauch beider Bürsten reduzierte signifikant die Plaque, aber die D 15 war signifikant effektiver verglichen mit der Dentasonic. Der zusätzliche "Mikrobürsten® -Clip" für die approximalen Regionen verbesserte die Plaqueentfernung an diesen Zahnflächen nicht verglichen mit der D 15 allein. Résumé But: L'objectif de cette étude a été de comparer l'efficacité de nettoyage d'une brosse à dents électrique avec une tête pouvant effectuer un nettoyage en 3 dimensions (Braun Oral-B 3D Plaque Remover D 15) et une brosse effectuant des micro-rotations à grande vitesse avec une microbrush® -clip supplémentaire (Rowenta Dentasonic MH921S). Matériaux et méthodes: 82 sujets sains ont pris part à cette étude. Après une période de familiarisation de 8 jours, les sujets ont arrêté tous processus d'hygiène buccale pendant 48 h. Après que l'indice de plaque ait été enregistré, les sujets ont brossé leurs dents sous surveillance avec 2 brosses suivant un modèle de bouche divisée. Immédiatement après le brossage, les sujets ont rempli un questionnaire et l'indice de plaque a étéà nouveau enregistré. Résultats: Les scores d'indice de plaque généraux ont été réduits de manière significative de 3.05±0.60 à 1.96±0.63 par la D15 et de 3.02±0.58 à 2.24±0.64 par la Dentasonic (p<0.05),. Les scores d'indice de plaque proximale ont été réduits de 3.20±0.63 à 2.17±0.69 par la D15 et de 3.17±0.60 à 2.44±0.69 par la Dentasonic. La réduction de plaque dentaire relative était en général de 36.6±12.2% pour la D15 comparée à 26.1±13.5% pour la Dentasonic et au niveau des surfaces proximales de 33.1±12.3% et 23.2±13%. 75% des sujets ont déclaré vouloir garder la D15. Conclusions: Les deux types de brosses étaient à même d'enlever une quantité significative de plaque dentaire, seulement la D15 s'avérait significativement plus efficace. La microbrosse-clip® additionnelle ne parvenait pas à améliorer l'élimination de plaque dentaire au niveau des embrasures proximales comparée à la D15. [source] Amoxicillin plus metronidazole in the treatment of adult periodontitis patientsJOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 4 2001A double-blind placebo-controlled study Abstract Background, aims: The aim of this double-blind, parallel study was to evaluate the adjunctive effects of systemically administered amoxicillin and metronidazole in a group of adult periodontitis patients who also received supra- and subgingival debridement. Methods: 49 patients with a diagnosis of generalised severe periodontitis participated in the study. Random assignment resulted in 26 patients in the placebo (P) group with a mean age of 40 years and 23 patients in the test (T) group which had a mean age of 45 years. Clinical measurements and microbiological assessments were taken at baseline and 3 months after completion of initial periodontal therapy with additional placebo or antibiotic treatment. Patients received coded study medication of either 375 mg amoxicillin in combination with 250 mg metronidazole or identical placebo tablets, every 8 hours for the following 7 days. Results: At baseline, no statistically significant differences between groups were found for any of the clinical parameters. Except for the plaque, there was a significantly larger change in the bleeding, probing pocket depth (PPD) and clinical attachment level (CAL) in the T-group as compared to the P-group after therapy. The greatest reduction in PPD was found at sites with initial PPD of 7 mm, 2.5 mm in the P-group and 3.2 mm in the T-group. The improvement in CAL was most pronounced in the PPD category 7 mm and amounted to 1.5 mm and 2.0 mm in the P- and T-groups, respectively. No significant decrease was found in the number of patients positive for any of the test species in the P-group. The number of patients positive for Porphyromonas gingivalis, Bacteroides forsythus and Prevotella intermedia in the T-group showed a significant decrease. After therapy there was a significant difference between the P- and the T- group in the remaining number of patients positive for P. gingivalis, B. forsythus and Peptostreptococcus micros. 4 subgroups were created on the basis of the initial microbiological status for P. gingivalis positive (Pg-pos) and negative patients (Pg-neg) in the P- and the T-groups. The difference in reduction of PPD between Pg-pos and Pg-neg patients was particularly evident with respect to the changes in % of sites with a probing pocket depth 5 mm. This % decreased from 45% at baseline to 23% after treatment in the Pg-pos placebo subgroup and decreased from 46% to 11% in the Pg-pos test subgroup (p0.005). In contrast, the changes in the proportions of sites with a probing pocket depth 5 mm in the Pg-neg placebo and Pg-neg test subgroup were similar, from 43% at baseline to 18% after treatment versus 40% to 12%, respectively. Conclusions: This study has shown that systemic usage of metronidazole and amoxicillin, when used in conjunction with initial periodontal treatment in adult periodontitis patients, achieves significantly better clinical and microbiological results than initial periodontal treatment alone. Moreover, this research suggests that especially patients diagnosed with P. gingivalis benefit from antibiotic treatment. Zusammenfassung Zielsetzung: Das Ziel dieser placebokontrollierten Doppelblindstudie mit parallelen Gruppen war es, die zusätzlichen Effekte der systemischen Gabe von Amoxicillin und Metronidazol bei Patienten mit Erwachsenenparodontitis zu untersuchen, bei denen auch eine supra- und subgingivale Instrumentierung durchgeführt worden war. Material und Methoden: 49 Patienten mit einer generalisierten schweren Erwachsenenparodontitis nahmen an der Studie teil. Zufällige Zuweisung der Therapien führte zu 26 Patienten in der Placebo-Gruppe (P) mit einem mittleren Alter von 40 und 23 Patienten in der Test-Gruppe (T) mit einem mittleren Alter von 45 Jahren. Klinische Messungen und mikrobiologische Untersuchungen wurden zu Beginn der Therapie sowie 3 Monate nach parodontaler Initialbehandlung mit zusätzlicher Placebo- bzw. Antibiotikagabe durchgeführt. Nachdem alle Zähne mit pathologisch vertieften Taschen subgingival instrumentiert worden waren, erhielten die Patienten eine kodierte Studienmedikation, die entweder aus 375 mg Amoxicillin und 250 mg Metronidazol oder identisch aussehenden Placebotabletten bestand, die die Patienten für 7 Tage alle 8 Stunden einnehmen sollten. Ergebnisse: Zu Beginn der Studie bestand kein statistisch signifikanter Unterschied zwischen den Versuchsgruppen hinsichtlich klinischer Parameter. Nicht für den Plaque Index, aber für Sondierungsblutung, Sondierungstiefen (ST) und klinische Attachmentlevel (PAL) kam es in der T-Gruppe zu signifikant stärkeren Veränderungen im Vergleich zur P-Gruppe. Die stärkste ST-Reduktion bzw. die größten Attachmentgewinne wurden bei Stellen gefunden, die initial ST 7 mm aufgewiesen hatten: P-Gruppe: ST=2.5 mm, PAL=1.5 mm; T-Gruppe: ST=3.2 mm, PAL=2.0 mm. Für keines der untersuchten Parodontalpathogene wurde eine signifikante Reduktion in der P-Gruppe beobachtet, während sich in der T-Gruppe eine signifikante Reduktion für Porphyromonas gingivalis, Bacteroides forsythus und Prevotella intermedia ergab. Nach Therapie ergab sich ein statistisch signifikanter Unterschied zwischen T- und P-Gruppe hinsichtlich Persistenz von P. gingivalis, B. forsythus und Peptostreptococcus micros. Entsprechend dem initialen mikrobiologischen Status für P. gingivalis wurden 4 Untergruppen gebildet: P. gingivalis positive (Pg+) oder (Pg,) Patienten in der T-bzw. P-Gruppe. Der Unterschied zwischen Pg+ und Pg, Patienten war besonders groß hinsichtlich der Veränderung des %-Anteils der Stellen mit ST5 mm. Dieser verringerte sich in der Pg+ P-Untergruppe von 45% auf 23% und in der Pg+ T-Untergruppe von 46% auf 11% (p0.005). Im Unterschied dazu war die Reduktion des Anteils der ST 5 mm in der Pg, P- und T-Untergruppen gleich: P-Gruppe: 43% auf 18%; T-Gruppe von 40% auf 12%. Schlußfolgerungen: Die systemische Gabe von Amoxicillin und Metronidazol zusätzlich zu subgingivaler Instrumentierung bei Patienten mit Erwachsenenparodontitis führt zu signifikant günstigeren klinischen und mikrobiologischen Ergebnissen als die konventionelle Therapie allein. Insbesondere Patienten mit P. gingivalis scheinen von dieser unterstützenden antibiotischen Therapie zu profitieren. Résumé Le but de cette étude parallèle en double aveugle était d'évaluer les effets supplémentaires apportés par l'administration d'amoxicilline et de metronidazole dans un groupe de patients atteints de parodontite de l'adulte qui ont reçu également un débridement supra et sous gingival. 49 patients présentant un diagnostic de parodontite généralisée sévère participèrent à l'étude. La composition des groupes sélectionnés au hasard, était de 26 patients dans le groupe placebo (P) avec un âge moyen de 40 ans et 23 patients dans le groupe test (T) avec une moyenne d'âge de 45 ans. Des mesures cliniques et des prélèvements microbiologiques étaient réalisés initialement et 3 mois après la fin de la thérapeutique parodontale initiale complétée par un placebo ou un traitement antibiotique. Les patients recevaient des médicaments codés pour l'étude de 375 mg amoxicilline combiné avec 250 mg de metronidazol ou des comprimés placebo identiques, toutes les 8 heures pendant les 7 jours suivants. Initalement, aucune différence statistiquement significative entre les groupes n'était observée, pour aucun des paramètres cliniques. En dehors de la plaque, il y avait une modification plus élevée significative pour le saignement, la profondeur de poche au sondage (PPD) et le niveau clinique d'attache (CAL) dans le groupe T, par rapport au groupe P, après traitement. La plus grande réduction pour PPD était observée pour les sites ayant une profondeur de poche au sondage intiale>ou égale à 7 mm, 2.5 mm dans le groupe P et 3.2 mm dans le groupe T. L'amélioration du CAL était plus prononcée pour la catégorie >ou égale à 7 mm et allait jusqu'à 1.5 et 2.0 mm dans les groupes P et T, respectivement. Aucune diminution significative n'était trouvée pour le nombre de patients positifs pour n'importe quelle espèce test dans le groupe P. Le nomber de patients positifs pour Porphyromonas gingivalis, Bacteroides forsythus et Prevotella intermedia dans le groupe T présentait une diminution significative. Après thérapeutique, il y avait une différence significative entre les groupe P et T, en ce qui concerne le nombre de patients positifs pour P. gingivalis, B. forsythus et Peptostreptococcus micros. 4-sous groupes furent créés sur la base de l'état microbiologique pour les patients positifs àP. gingivalis (Pg-pos), et négatifs (Pg-neg), dans les groupes P et T. La différence de réduction de PPD entre les patients Pg-pos et Pg-neg était particulièrement évidente en ce qui concernait les changements en % de sites présentant une profondeur de poche au sondage >ou égale à 5 mm. Ce % diminuait de 45% initialement à 23% après traitement dans le sous-groupe Pg-pos placebo et de 46% à 11% dans le sous-groupe Pg-pos test (p<0.005). A l'inverse, les changements observés dans les proportions de sites avec une profondeur de poche au sondage >5 mm dans les sous-groupes Pg-neg placebo et Pg-neg test étaient similaires, de 43% initialement à 18% après traitement contre 40% à 12% respectivement. En conclusion, cette étude a montré que l'utilisation systèmique de metronidazole et d'amoxicilline, lorsqu'elle est utilisée en complément du traitement parodontal initial chez des patients atteints de parodontite de l'adulte, donne, de façon significative, de meilleurs résultats cliniques et microbiologiques qu'un traitement parodontal initial seul. De plus, cette recherche suggère que les patients porteurs du P. gingivalis bénéficient particulièrement d'un traitement antibiotique. [source] Detection of Phytoplasma Infection in Rose, with Degeneration SymptomsJOURNAL OF PHYTOPATHOLOGY, Issue 1 2001M. Kami In 1998 a severe disease was observed on rose cvs. ,Patina', ,Papillon' and ,Mercedes' cultivated in a commercial greenhouse in Poland. The symptoms included stunted growth, bud proliferation, leaf malformation and deficiency of flower buds. Sporadically some plants yielded flower buds transformed into big-bud structures and degenerated flowers. The presence of phytoplasma in roses with severe symptoms as well as in recovered plants and Catharanthus roseus experimentally infected by grafting and via dodder was demonstrated by nested polymerase chain reaction assay with primers pair R16F2/R2 or R16F1/R0 and R16(I)F1/R1 amplifying phytoplasma 16S rDNA fragment. The polymerase chain reaction products (1.1 kb) used for restriction fragment length polymorphism analysis after digestion with endonuclease enzymes AluI and MseI produced the same restriction profiles for all samples. The restriction profiles of phytoplasma DNA from these plants corresponded to those of an aster yellows phytoplasma reference strain. Electron microscope examination of the ultra-thin sections of the stem showed wall thickenings of many sieve tubes of the diseased roses and single phytoplasma cells within a sieve element of the phloem of experimentally infected periwinkles. This paper is the first report on aster yellows phytoplasma in rose identified at a molecular level. Detektion einer Phytoplasma-Infektion bei Rosen mit Degenerationserscheinungen Im Jahr 1998 wurde eine schwere Krankheit bei Rosen der Sorten ,Patina', ,Papillon' und ,Mercedes' festgestellt, die in einem polnischen Gewächshaus für kommerzielle Zwecke kultiviert wurden. Zu den Symptomen gehörten Kümmerwuchs, durchwachsene Knospen, Blattmißbildungen und ein Mangel an Blütenknospen. Einige wenige Pflanzen trugen übergroße Blütenknospen, die degenerierte Blüten hervorbrachten. Die Anwesenheit von Phytoplasmen in Rosen mit starken Symptomen, in erholten Pflanzen und in Catharanthus roseus, der durch Pfropfen und durch Teufelszwirn (Cuscuta) experimentell infiziert worden war, wurde mittels einer genesteten Polymerase-Kettenreaktion mit den Primerpaaren R16F2/R2 oder R16F1/R0 und R16(1)F1/R1 zur Amplifikation des Phytoplasma-16S rDNA-Fragments demonstriert. Die für die Analyse der Restriktionsfragmentlängenpolymorphismen nach Verdau mit den Endonucleasen AluI und MseI verwendeten PCR-Produkte (1,1 kb) produzierten bei allen Proben die gleichen Restriktionsprofile. Die Restriktionsprofile der Phytoplasma-DNA aus diesen Pflanzen entsprachen denjenigen eines Typenstamms eines Asternvergilbung auslösenden Phytoplasmas. Elektronenmikroskopische Untersuchungen ultradünner Schnitte des Stamms zeigten Wandverdickungen bei zahlreichen Siebröhren der erkrankten Rosen und einzelne Phytoplasmazellen innerhalb eines Siebelements des Phloems experimentell infizierter Immergrün-Pflanzen. Dies ist der erste Bericht über ein auf molekularer Ebene identifiziertes Asternvergilbungs-Phytoplasma bei Rosen. [source] Uptake of residual phosphate and freshly applied diammonium phosphate by Lolium perenne and Trifolium repens,JOURNAL OF PLANT NUTRITION AND SOIL SCIENCE, Issue 5 2003Anne Gallet Abstract Residual fertilizer phosphorus (residual P) may significantly contribute to crop P nutrition. To test this hypothesis, a pot experiment was conducted with ryegrass (Lolium perenne) and clover (Trifolium repens) grown separately on three different soils which either had not received P fertilizer for at least nine years (0F) or had received P fertilizer equivalent to crop P off-take (F). Soils in the pot experiment were given either none (0F, F) or a single rate of 15 mg P (kg soil),1 as diammonium phosphate (0F+DAP, F+DAP). In the treatments 0F+DAP and F+DAP DAP had been labeled with 33PO4 while in the treatments 0F and F the pool of available soil P had been labeled with carrier-free 33PO4. This allowed estimating the quantities of P in plant dry matter that derived from native soil P, residual fertilizer P or fresh fertilizer P. Fourteen to 62,% of the P in the above ground biomass of white clover or perennial ryegrass were derived from residual P whereas 7 to 28,% were derived from freshly applied DAP. The proportion of P derived from residual P was correlated to the total amount of P fertilizer added to the soils, while the proportion of P derived from DAP was correlated to the concentration of P in the soil solution of the 0F and F soils. Aufnahme von Phosphat aus Rückständen von früherer Düngung und aus frisch ausgebrachtem Diammoniumphosphat durch Lolium perenneund Trifolium repens In Düngerrückständen enthaltener Phosphor (P) kann möglicherweise signifikant zur P-Ernährung von Kulturpflanzen beitragen. Um diese Hypothese zu prüfen, wurde im Topfversuch die P-Aufnahme durch Lolium perenne und Trifolium repens untersucht. Als Substrat dienten drei Böden, die entweder seit mindestens 1989 keine P-Gabe mehr erhalten hatten (0F) oder die jährlich P-Gaben im Umfang der P-Entzüge durch die vorgängigen Kulturen erhalten hatten und deshalb P-Rückstände enthielten (F). Es ergaben sich folgende Verfahren: 0F: ohne P aus Düngerrückständen und frischer Düngung; 0F+DAP: mit P aus frischer Düngung (Diammoniumphosphat, 15 mg P (kg Boden),1); F: mit P aus Düngerrückständen; F+DAP: mit P aus Düngerrückständen und frischer Düngung. In den Verfahren 0F + DAP und F + DAP war DAP mit 33PO4 markiert. In den Verfahren 0F und F war der verfügbare P des Bodens mit carrier-freiem 33PO4 markiert. Dies ermöglichte die Erfassung der Aufnahme von P durch die Pflanzen differenziert nach Herkunft aus Boden, Düngerrückständen und frischem Dünger. Von Düngerrückständen stammten 14,62,%, von frischem Dünger 7,28,% des in den Sprossen der Pflanzen gefundenen P. Der von Düngerrückständen stammende Anteil P in den Pflanzensprossen war korreliert mit dem gesamten Gehalt an P das dem Boden als Dünger zugeführt worden war. Der von frischem DAP stammende Anteil war korreliert mit der P-Konzentration in der Bodenlösung. [source] Soil properties, but not plant nutrients (N, P, K) interact with chemically induced resistance against powdery mildew in barleyJOURNAL OF PLANT NUTRITION AND SOIL SCIENCE, Issue 3 2003Joachim Wiese Abstract Chemically induced resistance is a promising method of plant protection against diseases, which can be triggered by systemically acting chemical inducers such as BTH (benzo(1, 2, 3)thiadiazole-carbothioic-acid-S-methylester). BTH is commercially distributed as a 50,% formulation, called Bion®. The uncertain success of Bion® application in controlling infection by powdery mildew is a major obstacle in using induced resistance for plant protection in agriculture. This study aimed to investigate the effect of soil properties, selected macronutrients (N, P, and K), and addition of organic matter on induced resistance and to identify possible factors responsible for the high variability of BTH effect under field conditions. A pot experiment under open-air conditions was set up using the pathosystem Hordeum vulgare cv. Ingrid / Blumeria graminis f. sp. hordei race A6. The different soils strongly affected the resistance of barley plants against powdery mildew after BTH treatment. The infection of barley by powdery mildew was lower than on all other soils when grown on an acid forest soil which was limed up to pH 4.9, even after BTH treatment. A reproducible induction of pathogen resistance by BTH was shown only on a mineral soil (Kleinlinden) with a negligible C content. Application of N, P, and K did not consistently affect the induction of resistance by BTH. The addition of green manure and compost led to an enhanced variability of resistance induction on the soil "Kleinlinden". Possible effects of soil microflora on resistance induction are discussed. Bodeneigenschaften, aber nicht Pflanzennährstoffe (N, P, K) interagieren mit der chemisch induzierten Resistenz gegen Gerstenmehltau in Gerste Chemisch induzierte Resistenz ist eine viel versprechende Methode im Pflanzenschutz, welche durch systemisch wirkende Substanzen wie BTH (Benzo(1, 2, 3)-thiadiazolcarbothion-Säure- S -Methylester) induziert werden kann. BTH ist die wirksame Komponente des kommerziell erhältlichen Produkts Bion®. Allerdings ist die Wirksicherheit von Bion® im Feld gering, wodurch die Anwendung des Produkts im Pflanzenschutz eingeschränkt ist. Das Ziel der vorliegenden Arbeit war es, den Einfluss verschiedener Böden, ausgewählter Makronährstoffe (N, P und K) und des Zusatzes von organischem Material zum Boden auf die induzierte Resistenz zu untersuchen und Faktoren zu identifizieren, die für die unsichere BTH-Wirkung im Feld verantwortlich sind. Dafür wurden Gefäßexperimente unter freilandähnlichen Bedingungen durchgeführt. In diesen wurde das Pathosystem Hordeum vulgare cv. Ingrid / Blumeria graminis f. sp. hordei Stamm A6 verwendet. Es wurde ein starker Einfluss des Bodens auf die Resistenz der Gerste gegen Gerstenmehltau nach BTH-Behandlung ermittelt. Die Mehltauinfektion von Gerste, welche auf einem sauren Waldboden kultiviert wurde, der auf einen pH-Wert von 4, 9 aufgekalkt worden war, war niedriger als auf allen anderen Böden, selbst nach BTH-Behandlung. Eine reproduzierbare Induktion der Pathogenresistenz durch BTH konnte nur auf einem Mineralboden mit vernachlässigbarem C-Gehalt gezeigt werden. Die Ernährung mit N, P und K hatte keinen konsistenten Einfluss auf die Resistenzinduktion mittels BTH. Der Zusatz von Kompost und Gründünger zum Boden ,Kleinlinden" erhöhte die Variabilität der Resistenzinduktion. Der mögliche Einfluss der Bodenmikroflora auf die Resistenzinduktion wird diskutiert. [source] A Toxic Disinfection By-product, 2,6-Dichloro-1,4-benzoquinone, Identified in Drinking Water,ANGEWANDTE CHEMIE, Issue 4 2010Feng Qin Dr. Die ,chemische Keule" schlägt zurück: Durch die Kombination von Flüssigchromatographie und ESI-Tandemmassenspektrometrie konnte 2,6-Dichlor-1,4-benzochinon in Trinkwasser, das mit Chlor oder Chloramin behandelt worden war, nachgewiesen werden (siehe Bild). [source] Europäische Ansätze für Energieeffizienz-Monitoring auf der Basis von Energieausweis-DatenBAUPHYSIK, Issue 3 2009Tobias Loga Dipl.-Phys. Energieeinsparung; Gebäudebestand Abstract Das DATAMINE-Projekt wurde angesichts des Bedarfs nach konkreten Daten über den tatsächlichen energetischen Zustand des europäischen Gebäudebestands und die bestehenden Potentiale zur Energieeinsparung und CO2-Emissionsminderung ins Leben gerufen. Diese Daten sollen längerfristig helfen, das politische Instrumentenbündel (ordnungsrechtliche, steuerliche, Förder-Maßnahmen, Informationsvermittlung) so zu gestalten, dass es wirkungsvoll und kosteneffizient ist. Entsprechend dem DATAMINE-Konzept basieren die Informationen auf Energieausweisen, die gemäß EU-Gebäuderichtlinie ausgestellt werden, sobald ein Gebäude gebaut, verkauft oder vermietet wird. Im Rahmen des DATAMINE-Projekts wurden in zwölf Ländern Feldversuche mit größeren Gebäudedaten-Sammlungen durchgeführt, jeder mit unterschiedlichen Analysezielen. Dabei nutzte jedes Land die gleiche Datenstruktur für die Sammlung seiner Energieausweis-Daten, die im Vorfeld gemeinsam entwickelt worden war. Diese lässt sich auf die verschiedenen Zertifizierungssysteme anwenden, die die europäischen Länder auf Grund der Unterschiede in Informationsbedürfnissen, Gebäudearten und Klima entwickelt haben. Rund 19.000 Datensätze wurden im gemeinsamen DATAMINE-Format gesammelt. In einem Ländervergleich konnten verschiedene Energieeffizienz-Indikatoren gegenübergestellt werden. Das Ergebnis der Analysen ergibt einen genaueren Einblick in den aktuellen Stand der energetischen Modernisierung spezifischer Gebäudegruppen in den beteiligten Ländern. Schließlich wurden Schlussfolgerungen in Bezug auf die Entwicklung von Monitoringsystemen in jedem Land und auf EU-Ebene gezogen. European attempt at energy performance monitoring based on data collections and certification schemes. The launch of the DATAMINE project has been driven by the need for concrete data on the actual energy performance of the European building stock as well as the potential energy savings and CO2 reductions. In the longer term data can help develop tailored, cost-efficient complementary measures to energy performance legislation, such as soft loans and tax incentives. DATAMINE aims to construct a knowledge base using the information on the energy performance certificates issued when buildings are constructed, sold or rented. In the framework of DATAMINE test projects were carried out on large samples of buildings in 12 countries, each with individual monitoring targets. In each country the same data structure was used for data collection which had been developed at the forefront. Full allowance is made for the Europe-wide differences in certification schemes, since each country has a scheme tailored to its specific needs, building stock and climate. Around 19,000 datasets have been collected in the common DATAMINE format. Cross-country analysis of the collected data was performed comparing different energy performance indicators. The result of the evaluation activities gives a clearer insight into the current state of refurbishment of specific building subsets in each country. Finally conclusions were drawn regarding the development of monitoring systems in each country and on EU level. [source] Titelbild: Bautechnik 4/2008BAUTECHNIK, Issue 4 2008Article first published online: 8 APR 200 Nachdem das Berliner Olympiastadion in den Jahren 2000 bis 2004 denkmalgerecht saniert und entsprechend den Anforderungen der FIFA umgebaut worden war, wurden am Kopfpunkt einiger Pfeiler durchgehende Vertikalrisse in den massiven Kalksteinquadern festgestellt. Zur Vernadelung der Natursteinblöcke im Sommer 2007 kamen eingeschlitzt geklebten MC-DUR CFK-Lamellen zur Anwendung. Die erfolgreiche Sicherung der Natursteinblöcke im Rahmen einer Zustimmung im Einzelfall mittels MC-DUR CFK-Lamellen zeigt, dass der Baustoff CFK in der Bauindustrie zunehmend an Bedeutung gewinnt (s. S. 294ff). (Foto: MC Bauchemie) [source] Partial generation of periodontal ligament on endosseous dental implants in dogsCLINICAL ORAL IMPLANTS RESEARCH, Issue 4 2005Leila Jahangiri Abstract Objectives: The objective of this pilot study was to investigate the feasibility of periodontal ligament (PDL) generation on an implant surface by approximating a tooth-to-implant contact using orthodontics. Methods: Maxillary second premolars of six beagle dogs were extracted bilaterally. After 2 weeks of healing, hydroxyapatite (HA) coated titanium implants, 5 mm in length and 3.3 mm in diameter, were placed in the extraction sites. One side of the arch was used as control. Orthodontic tooth movement was initiated following implant placement to tip the first premolar roots into contact with the implant. This was achieved in 4,6 weeks as confirmed radiographically. Tooth-to-implant contact was maintained for further 6 weeks after which time, teeth were separated from implant contact orthodontically. After further 2 weeks of stabilization, the animals were sacrificed. Samples were analyzed by Faxitron radiographs before histology. Histology samples were prepared with Stevenel's Blue and Van Gieson stain and were subjected to polarized light microscopy. Results: Histologic analysis revealed transfer and formation of PDL-like structure with formation of cellular cementum on the implant surfaces, in four out of six animals, where tooth-to-implant contact had been achieved. Direct bone-to-implant contact was noted in the areas coronal to the PDL-like tissue, an important sign to distinguish between PDL-like tissue and connective tissue that could originate from the coronal portion of a failing implant. Additionally, at the site of contact, the implant surface revealed some resorption of the HA coating. Conclusion: An animal model was established in which the proximity of tooth-to-implant contact lead to partial generation of PDL on a bioactive implant surface in four out of six animals. Résumé L'objectif de cette étude pilote a été d'analyser la possibilité d'obtenir une régénération du ligament parodontal (PDL) sur une surface implantaire en rapprochant le contact implant-dent par l'orthodontie. Les deuxièmes prémolaires maxillaires de six chiens beagle ont été avulsées bilatéralement. Après deux semaines de guérison, des implants en titane recouverts d'hydroxyapatite de 5 mm de long et de 3,3 mm de diamètre ont été insérés dans les sites d'avulsion. Un site de chaque arche était utilisé comme contrôle. Le mouvement orthodontique de la dent était initialisé après le placement de l'implant pour mettre en contact les raçines des premières prémolaires avec l'implant. Ceci a été réalisé en quatre à huit semaines comme l'a confirmé la radiographie. Le contact dent-implant a été maintenu pour une durée supplémentaire de six semaines après lesquelles les dents ont été séparées du contact des implants de manière orthodontique. Après deux semaines de stabilisation, les animaux ont été euthanasiés. Les échantillons ont été analysés par radiographie Faxitron avant l'histologie. Les échantillons histologiques ont été préparés par les colorations du Bleu de Stevenel et de Van Gieson et ont été analysés au microscope optique à polarisation. L'histologiea révélé un transfert et une formation d'une structure ressemblant à PDL avec la formation d'un cément cellulaire à la surface des implants chez quatre des six animaux chez lesquels le contact dent-implant avaient été réalisés. Le contact direct os-implant a été noté dans les zones coronaires au tissu qui ressemblait à PDL, un signe important pour distinguer le tissu ressemblant à PDL et le tissu conjonctif qui pouvait provenir de la portion coronaire de l'implant qui échoue. De plus, au site de contact, la surface implantaire révélait quelques résorptions du recouvrement d'hydroxyapatite. Un modèle animal a donc étéétabli dans lequel la proximité du contact dent-implant était suivie d'une génération partielle de PDL sur une surface implantaire bioactive chez quatre des six animaux. Zusammenfassung Ziele: Das Ziel dieser Pilotstudie war, zu untersuchen, ob es möglich sei, ein parodontales Ligament (PDL) auf einer Implantatoberfläche durch Herstellung eines Zahn-Implantat-Kontakts mittels Orthodontie zu generieren. Methoden: Bei sechs Beagle-Hunden wurden bilateral die zweiten Prämolaren extrahiert. Nach einer Abheilzeit von zwei Wochen wurden Hydroxyapatit beschichtete Titanimplantate mit einer Länge von 5 mm und einem Durchmesser von 3.3 mm in die Extraktionsstellen eingesetzt. Eine Seite des Zahnbogens diente als Kontrolle. Nach der Implantatplatzierung wurde mit der orthodontischen Zahnbewegung begonnen, um die Wurzeln der ersten Prämolaren in Kontakt mit den Implantaten zu bringen. Es wurde radiologisch bestätigt, dass dies nach 4,6 Wochen erreicht wurde. Der Zahn-Implantat-Kontakt wurde für weitere sechs Wochen belassen, danach wurden die Zähne wieder orthodontisch vom Kontakt mit den Implantaten separiert. Nach weiteren zwei Wochen zur Stabilisierung wurden die Tiere geopfert. Die Proben wurden vor der Histologie mittels Faxitron Röntgen analysiert. Die histologischen Proben wurden mit Stevenel`s Blau und van Gieson Färbungen bearbeitet und durch Lichtmikroskopie mit polarisiertem Licht untersucht. Resultate: Die histologische Analyse zeigte einen Transfer und eine Formation von Parodontalligament ähnlichen Strukturen mit der Bildung von zellulärem Zement auf der Implantatoberfläche bei 4 von 6 Tieren, bei welchen ein Zahn-Implantat-Kontakt erreicht worden war. Koronal des PDL-ähnlichen Gewebes bestand ein direkter Knochen-Implantat-Kontakt. Dies war ein wichtiges Merkmal, um zwischen PDL-ähnlichem Gewebe und Bindegewebe, welches vom koronalen Anteil eines fehlgeschlagenen Implantats stammen könnte, zu unterscheiden. Zusätzlich zeigten die Implantatoberflächen im Bereich der Berührungsfläche etwas Resorption der Hydroxyapatit Beschichtung. Schlussfolgerung: Es wurde ein Tiermodell etabliert, in welchem ein Zahn-Implantat-Kontakt bei 4 von 6 Tieren zu einer partiellen Generation eines PDL auf einer bioaktiven Implantatoberfläche führte. Resumen Objetivos: El objetivo de este estudio piloto fue investigar la viabilidad de generación de ligamento periodontal (PDL) en la superficie de un implante por aproximación de un contacto diente a implante usando ortodoncia. Métodos: Se extrajeron los segundos premolares de seis perros beagle bilateralmente. Tras dos semanas de cicatrización, se colocaron en los lugares de extracción implantes de titanio cubiertos de hidroxiapatita, de 5 mm de longitud y 3.3 mm de diámetro. Un lado del arco se usó como control. El movimiento dental ortodóntico se inició tras la colocación del implante para apuntar las raíces del primer premolar hacia el contacto con el implante. Esto se logró en 4-6 semanas tal como se confirmó radiograficamente. El contacto diente a implante se mantuvo durante seis semanas mas tras lo cual, los dientes se separaron del contacto con el implante ortodonticamente. Tras dos semanas más de estabilización, los animales se sacrificaron. Las muestras se analizaron por medio de radiografías Faxitron antes de la histología. Las muestras histológicas se prepararon con azul de Stevenel y tinción de Van Gieson y se sometieron a microscopio de luz polarizada. Resultados: El análisis histológico reveló transferencia y formación de estructuras tipo ligamento periodontal con formación de cemento celular en las superficies del implante, en 4 de 6 animales, en los que se logró el contacto diente a implante. Se notó contacto en las áreas coronales al tejido tipo PDL, un signo importante para distinguir tejido tipo PDL y tejido conectivo que se podría originar de la parte coronal de un implante en vías de fracaso. Además, en el lugar del contacto, la superficie del implante reveló algo de reabsorción de la cubierta de hidroxiapatita. Conclusión: Se estableció un modelo animal en el que la proximidad del contacto diente a implante llevó a la generación parcial de PDL en una superficie de implante bioactiva en 4 de 6 animales. [source] Does platelet-rich plasma promote remodeling of autologous bone grafts used for augmentation of the maxillary sinus floor?CLINICAL ORAL IMPLANTS RESEARCH, Issue 3 2005Gerry M. Raghoebar Abstract: The aim of this study was to evaluate the effect of platelet-rich plasma (PRP) on remodeling of autologous bone grafts used for augmentation of the floor of the maxillary sinus. In five edentulous patients suffering from insufficient retention of their upper denture related to a severely resorbed maxilla, the floor of both maxillary sinus was augmented with an autologous bone graft from the iliac crest. Randomly, PRP was added to the bone graft used to augment the floor of the left or right sinus (split-mouth design). Three months after the reconstruction, bone biopsies were taken with a trephine from the planned implant sites (N=30). Subsequently, three implants were placed in the left and right posterior maxilla. Microradiograms were made of all biopsies (N=30), whereafter the biopsies were processed for light microscopic examination. In addition, clinical parameters were scored. Wound healing was uneventful, clinically no difference was observed between the side treated with PRP or not. Also microradiographical and histomorphological examination of the biopsies revealed no statistical difference between the PRP- and non-PRP side. One implant placed in the PRP side of the graft was lost during the healing phase. Implant-retained overdentures were fabricated 6 months after implantation. All patients functioned well (follow-up 20.2±4.3 months). In this study, no beneficial effect of PRP on wound healing and bone remodeling was observed. It is posed that PRP has no additional value in promoting healing of grafted non-critical size defects. Résumé Le but de cette étude a été d'évaluer l'effet du plasma riche en plaquettes sur le remodelage de greffons osseux autogènes utilisés pour l'épaississement du plancher sinusal. Chez cinq patients édentés souffrant d'une rétention insuffisante de leur prothèse supérieure en relation avec un maxillaire sévèrement résorbé, les planchers sinusaux des deux maxillaires ont étéépaissis avec un greffon d'os autogène provenant de la crête iliaque. Au hasard, du plasma riche en plaquettes (PRP) a été ajouté au greffon osseux utilisé pour épaissir le plancher du sinus gauche ou droit (modèle de bouche divisée). Trois mois après la reconstruction, des biopsies osseuses ont été obtenues avec un trépan des sites planifiés pour placer des implants (N=30). Ensuite, trois implants ont été placés dans les parties maxillaires gauches et droites. Des microradiogrammes des 30 biopsies ont été effectuées, ces dernières ont ensuite été utilisées pour l'examen au microscope optique. De plus, des paramètres cliniques ont été enregistrés. La guérison a été parfaite, cliniquement aucune différence n'a été observée entre les sites traités avec PRP ou sans. L'examen microradiographique et histomorphologique des biopsies n'a révélé aucune différence significative entre les sites PRP et non-PRP. Un implant placé dans le site PRP du greffon a été perdu durant la phase de guérison. Des prothèses retenues sur implants ont été fabriquées six mois après l'insertion des implants. Tous les patients ont une mise en fonction excellente après un suivi de 20±4,3 mois. Dans cette étude, aucun effet bénéfique additionnel du PRP sur la guérison et le remodelage osseux n'a été observé. Le PRP n'aurait aucune valeur supplémentaire à promouvoir la guérison dans ce type d'opération. Zusammenfassung Das Ziel dieser Studie war, den Einfluss von plättchenreichem Plasma auf die Remodellierung von autologen Knochentransplantaten, welche für die Augmentation des Sinusbodens vom Sinus maxillaris verwendet wurden, auszuwerten. Bei 5 zahnlosen Patienten, welche aufgrund einer stark resorbierten Maxilla über einen ungenügenden Halt der Oberkieferprothese klagten, wurde der Sinus maxillaris mit autologem Knochen vom Beckenkamm augmentiert. Zufällig wurde dem Knochen, der zur Augmentation des rechten oder linken Sinusbodens verwendet wurde, plättchenreiches Plasma (PRP) hinzugefügt (unterschiedlich behandelte Seiten). Drei Monate nach der Augmentation wurden mittels Hohlfräsen Biopsien an den geplanten Implantatlokalisationen entnommen (N=30). Danach wurden je drei Implantate in die rechte und linke posteriore Maxilla eingesetzt. Von allen Biopsien wurde Mikroröntgenbilder angefertigt (N=30), danach wurden die Biopsien für die lichtmikroskopische Untersuchung aufgearbeitet. Zusätzlich wurden klinische Parameter aufgenommen. Die Wundheilung war unauffällig. Klinisch konnten keine Unterschiede zwischen den mit und ohne PRP behandelten Seiten beobachtet werden. Ebenso ergab die mikroradiographische und histomorphometrische Untersuchung der Biopsien keine statistisch signifikanten zwischen der PRP und nicht-PRP Seite. Ein Implantat, welches in eine PRP Seite eingesetzt worden war, ging während der Einheilphase verloren. Die implantatgetragenen Hybridprothesen wurden 6 Monate nach Implantation angefertigt. Alle Patienten funktionierten problemlos (Beobachtungszeit bis 20.2±4.3 Monate). In dieser Studie konnte kein positiver Einfluss des PRP auf die Wundheilung und die Knochenremodellierung beobachtet werden. Es wird vermutet, dass PRP keinen zusätzlichen Effekt bei der Förderung der Heilung von Transplantaten in Defekten mit nicht-kritischer Grösse hat. Resumen La intención de este estudio fue evaluar el efecto del plasma rico en plaquetas en el remodelado de injertos de hueso autólogo usado para aumento del suelo del seno maxilar. Se aumentó el suelo de ambos senos maxilares con injertos de hueso autólogo de la cresta iliaca en 5 pacientes edéntulos que padecían de insuficiente retención de su dentadura superior relacionada con un maxilar severamente reabsorbido. Aleatoriamente, se añadió plasma rico en plaquetas (PRP) al injerto óseo usado para aumentar el suelo del seno derecho o izquierdo (diseño de boca partida). Tres meses tras la reconstrucción, se tomaron biopsias de hueso con un trépano de los lugares de implantes planificados (N=30). Subsecuentemente se colocaron tres implantes en el maxilar posterior derecho e izquierdo. Se hicieron microrradiogramas de todas las biopsias (N=30), posteriormente las biopsias se procesaron para microscopía óptica. Además se tomaron parámetros clínicos. La cicatrización de la herida tuvo lugar sin incidentes. Clínicamente no se observó diferencia alguna entre el lado tratado con PRP o no. Tampoco el examen microrradiográfico e histomorfológico de las biopsias revelaron diferencias estadísticamente significativas entre los lados con o sin PRP. Un implante colocado en el lado del PRP se perdió durante la cicatrización. Las dentaduras implantorretenidas se fabricaron a los seis meses de la implantación. Todos los pacientes funcionaron bien (seguimiento de 20.2±4.3 meses). En este estudio no se observó ningún efecto beneficioso del PRP sobre la cicatrización y sobre el remodelado óseo. Se plantea que el PRP no tiene ningún valor adicional en promover la cicatrización de defectos no críticos injertados. [source] Bone morphology and vascularization of untreated and guided bone augmentation-treated rabbit calvaria: evaluation of an augmentation modelCLINICAL ORAL IMPLANTS RESEARCH, Issue 2 2005Christer Slotte Abstract Objectives: Cranial vault is widely used in experimental models on membranous bone healing in general, guided bone augmentation (GBA) studies being one example. To our knowledge, however, few studies on the characteristics of the untreated calvaria regarding bone density, vessel topography, and their intra/interindividual variations and associations are available. The aims of this investigation were to (1) map the large vessel topography of the skull vault, (2) describe the parietal bones of the adult rabbit histologically and morphometrically, and (3) histologically compare untreated parietal bone with parietal bone that had been treated with a GBA device. Material and methods: Ten adult untreated rabbits were microangiographed. General anesthesia was induced and the mediastinum was opened. Heparin and lidocaine were injected in the aorta followed by perfusion with India ink. After death, en bloc biopsies of the skull vault including the overlying soft tissues and dura mater were taken. The specimens were cleared with the Spalteholtz technique, microscopically examined, and digitally imaged. Thereafter, circular biopsies were harvested to obtain decalcified sections. In addition, sections from 14 GBA-treated rabbit skulls (of the same race, sex and age as the untreated animals) served as reference specimens for comparison. Histomorphometric examinations were carried out. Results: In the cleared specimens, all parietal bones were found to be supplied by one major branch of the meningeal artery. From each of these, separate branches supplied the dura wherein a fine vessel network covered the bone. No major vessels were found in the supracalvarial soft tissue. Numerous fine vessels were found within the periosteum and dura entering the cortical plates. The decalcified sections of the parietal bones revealed an outer and inner cortical plate enveloping a diploic space containing bone trabeculae, marrow tissue and larger sinusoids. Hollow connections were frequently found in both the outer and inner cortical plates in both the untreated and the GBA-treated specimens. These connections contained marrow tissue that extended to the periosteum and the dura. The morphometric measurements revealed similar proportions of cortical, trabecular, and marrow areas in the right and left untreated bones. The area of the outer cortical plate was significantly larger than the area of the inner cortical plate. Bone density was similar in the right and left untreated and GBA-treated specimens, as was the frequency and width of hollow connections through the cortical bone plates. Conclusions: The symmetry between the left and right parietal bones concerning the large vessel topography and the histomorphometric parameters assessed was high. Hollow connections in the cortical plates were frequently found. The bilateral use of the parietal bones is suggested to be reliable in experimental GBA models regarding the blood supply and bone quality. Résumé La voûte crânienne est souvent utilisée dans les modèles expérimentaux de guérison osseuse membranaire en général, l'augmentation osseuse guidée (GBA) étant un exemple. Peu d'études sur les crânes non-traités sont disponibles en ce qui concerne la densité osseuse, la topographie des vaisseaux et leurs variations intra/interindividuelles et leurs associations. Les buts de cette étude ont été 1) de cartographier la topographie des vaisseaux larges sur la voute crânienne, 2) de décrire les os pariétaux du lapin adulte histologiquement et morphométriquement et 3) de comparer histologiquement l'os pariétal non-traité avec celui traité par GBA. Dix lapins adultes non-traités ont subi une micro-angiographie. L'anesthésie générale a été effectuée et la partie médiane a été ouverte. De l'héparine et de la lidocaïne ont été injectées dans l'aorte suivies d'une perfusion avec de l'encre noire. Après la mort, des biopsies en blocs de la voûte crânienne comportant la dura mater et les tissus mous la recouvrant ont été prélevées. Les spécimens ont été estimés par la technique de Spalteholtz, examinés microscopiquement et des images digitales ont été réalisées. Des biopsies circulaires ont été prélevées pour obtenir des sections décalcifiées. Des sections de 14 crânes de lapins traités GBA (de même race, sexe et âge que les non-traités) ont servi de spécimens de référence pour comparaison. Des examens histomorphométriques ont été effectués. Dans les spécimens non-traités, tous les os pariétaux étaient irrigués par une branche majeure de l'artère méningée. De chacune de ces dernières, différentes branches abreuvaient la dura dans laquelle un réseau de vaisseau fins recouvrait l'os. Aucun vaisseau majeur n'a été trouvé dans le tissu mou ou sus-voûte. De nombreux vaisseaux fins ont été trouvés à l'intérieur du périoste et de la dura pénétrant qu'entre les bords corticaux. Les sections décalcifiées des os pariétaux ont révélé des bords corticaux interne et externe enveloppant un espace diploïque contenant de l'os trabéculaire, de la moelle osseuse et de larges sinusoïdes. Des connexions creuses étaient fréquemment trouvées tant dans les plaques corticales interne qu'externe et tant dans les spécimens non-traités que traités GBA. Ces connexions contenaient de la moelle qui allait jusqu'au périoste et la dura. Les mesures morphométriques ont révélé des proportions semblables de cortical, trabécules et moelle dans les les os non-traités. L'aire du bord cortical externe était significativement plus importante que l'aire du bord cortical interne. La densité osseuse était semblable dans les spécimens non-traités et traités GBA gauches et droits ainsi que la fréquence et la largeur des connexions creuses à travers les bords osseux corticaux. La symétrie entre les os pariétaux gauches et droits concernant la topographie des vaisseux larges et des paramètres histomorphométriques étaient importante. Les connexions creuses dans les bords corticaux était souvent trouvées. L'utilisation bilatérale des os pariétaux est proposée pour sa fiabilité dans les modèles GBA expérimentaux concernant l'apport sanguin et la qualité osseuse. Zusammenfassung Ziele:,Die Schädeldecke wird oft bei experimentellen Modellen zur bindegewebigen Knochenheilung verwendet. Ein Beispiel dafür sind Studien zur gesteuerten Knochenaugmentation (GBA). Soviel wir wissen, existieren jedoch nur wenige Studien über die Charakteristiken der unbehandelten Kalvaria bezüglich Knochendichte, Gefässtopographie und deren intra-/interindividuelle Variationen und Assoziationen. Die Ziele dieser Untersuchung waren (1) die Topographie der grossen Gefässe der Schädeldecke aufzuzeichnen, (2) die parietalen Knochen des ausgewachsenen Kaninchens histologisch und histomorphometrisch zu beschreiben, und (3) histologisch den unbehandelten parietalen Knochen mit parietalem Knochen, der mit einer GBA Einrichtung behandelt worden war, zu vergleichen. Material und Methoden:,Zehn ausgewachsene Kaninchen wurden mikroangiographisch untersucht. In Narkose wurde das Mediastinum eröffnet. Es wurde Heparin und Lidocain in die Aorta injiziert, darauf folgte die Perfusion mit India Tinte. Nach dem Tod wurden Blockbiopsien der Schädeldecke inklusive bedeckende Weichgewebe und Dura mater entnommen. Die Präparate wurden mittels der Spaltenholztechink gereinigt, mikroskopisch untersucht und digital aufgezeichnet. Danach wurden zirkuläre Biopsien gewonnen, um entkalkte Schnitte herzustellen. Zusätzlich dienten Schnitte von 14 GBA-behandelten Kaninchenschädeln (gleiche Rasse, Geschlecht und Alter wie die unbehandelten Tiere) als Referenzpräparate zum Vergleich. Es wurden histomorphometrische Untersuchungen durchgeführt. Resultate:,In den gereinigten Präparaten konnte gesehen werden, dass alle parietalen Knochen durch einen grossen Ast der Meningalarterie versorgt wurden. Separate Aeste dieser Arterie versorgten die Dura, wobei ein feines Gefässnetz den Knochen bedeckte. In den Weichgeweben auf der Kalvaria konnten keine grossen Gefässe gefunden werden. Im Periost und in der Dura waren zahlreiche feine Gefässe zu sehen, welche in die kortikalen Platten eintraten. Die entkalkten Schnitte der parietalen Knochen zeigten eine äussere und innere kortikale Platte, welche einen abgeschlossenen Raum mit Knochentrabekeln, Markgewebe und grossen Hohlräumen umschlossen. In der inneren und in der äusseren kortikalen Platte konnten oft sowohl bei den unbehandelten als auch bei den GBA-behandelten Präparaten hohle Verbindungen gefunden werden. Diese Verbindungen enthielten Markgewebe, dass sich bis zum Periost und der Dura erstreckte. Die morphometrischen Messungen zeigten sowohl in den rechten als auch in den linken unbehandelten Knochen ähnliche Proportionen zwischen kortikalem Knochen, trabekulärem Knochen und den Markarealen. Die Fläche der äusseren kortikalen Platte war signifikant grösser als die Fläche der inneren kortikalen Platte. Die Knochendichte war in den rechten und linken unbehandelten und in den GBA-behandelten Präparaten ähnlich, ebenso die Häufigkeit und die Breite der hohlen Verbindungen durch die kortikalen Platten. Schlussfolgerungen:,Die Symmetrie zwischen den rechten und linken parietalen Knochen bezüglich Topographie der grossen Gefässe und der untersuchten histomorphometrischen Parameter war gross. In den kortikalen Platten konnten häufig hohle Verbindungen gefunden werden. Es wird vorgeschlagen, dass die bilaterale Verwendung von parietalen Knochen bei experimentellen GBA-Modellen zuverlässig ist bezüglich Blutversorgung und Knochenqualität. Resumen Objetivos:,La bóveda craneal es ampliamente usada en modelos experimentales en cicatrización de hueso membranoso en general, siendo un ejemplo los estudios de regeneración ósea guiada (GBA). Que sepamos, sin embargo, se dispone de pocos estudios sobre las características del calvario no tratado con respecto a la densidad ósea, la topografía vascular, y sus variaciones intra/interindividuo y sus asociaciones. Las intenciones de esta investigación fueron (1) cartografiar la topografía de grandes vasos de la bóveda craneal, (2) describir histológica y morfométricamente los huesos parietales del conejo adulto, y (3) comparar histológicamente el hueso parietal no tratado con el hueso parietal tratado con un dispositivo de GBA. Material y Métodos:,Se llevaron a cabo microangiografías a diez conejos adultos sin tratar. Se indujo anestesia general y se abrió el mediastino Se inyectaron heparina y lidocaina en la aorta seguida por infusión de tinta de India. Tras la muerte, se tomaron biopsias en bloque de la bóveda craneal incluyendo los tejidos blandos superpuestos y de la duramadre. Los especimenes se aclararon con la técnica de Spalteholtz, se examinaron microscópicamente, y se tomaron imágenes digitales. Más adelante, se recogieron biopsias circulares para obtener secciones descalcificadas. Además, secciones de los cráneos de los conejos tratados con 14secciones descalcificadas. Además, secciones de los cráneos de los conejos tratados con 14 GBA (de la misma raza, sexo y edad que los animales no tratados) sirvieron como especimenes de referencia para la comparación. Se llevaron a cabo exámenes histomorfométricos. Resultados:,En los especimenes aclarados, todos los huesos parietales se encontró que estaban irrigados por una rama principal de la arteria meníngea. De cada una de estas, ramas separadas irrigaron la dura en donde una fina red de vasos cubrió el hueso. No se encontraron vasos mayores en el tejido blando supracalvario. Se encontraron numerosos vasos dentro del periostio y la dura entrando en las placas corticales. Las secciones descalcificadas de los huesos parietales revelaron una placa cortical interna y externa envolviendo un espacio diploico conteniendo trabéculas óseas, tejido medular y grandes sinusoides. Frecuentemente se encontraron conexiones huecas en las placas corticales internas y externas tanto en los especimenes sin tratar como en los tratados con GBA. Estas conexiones contenían tejido medular que se extendió hasta el periostio y la dura. Las medidas morfogenéticas revelaron proporciones similares de áreas corticales trabeculares y medulares en los huesos derecho e izquierdo no tratados. El área de la placa cortical externa fue significativamente mayor que el área de placa cortical interna. La densidad ósea fue similar en el lado derecho e izquierdo no tratados y en los especimenes tratados con GBA, así como la frecuencia y la anchura de las conexiones huecas a lo largo de las placas óseas corticales. Conclusiones:,La simetría entre los huesos parietales izquierdos y derechos concernientes a la topografía vascular y los parámetros histomorfométricos valorados fue alta. Las conexiones huecas en las placas corticales se encontraron con frecuencia. Se sugiere que el uso bilateral de huesos parietales es fiable como modelo experimental GBA respecto al suministro de sangre y calidad ósea. [source] Effect of GBR in combination with deproteinized bovine bone mineral and/or enamel matrix proteins on the healing of critical-size defectsCLINICAL ORAL IMPLANTS RESEARCH, Issue 1 2004Nikolaos Donos Abstract Objectives: To evaluate the effect of guided bone regeneration (GBR) in combination with or without deproteinized bovine bone mineral (DBBM) and/or an enamel matrix derivative (EMD) on the healing of critical-size calvarial defects. Material and methods: Forty rats were used. In all animals, a standardized critical-size calvarial defect was created surgically. The animals were randomly allocated into 4 groups of 10 animals each. Group A: One calvarial defect was left untreated, while the galeal and the cerebral aspect of the contralateral defect were covered with a bioresorbable membrane (GBR). Group B: One calvarial defect was filled with EMD, while the contralateral defect was treated with GBR and EMD. Group C: One defect was filled with DBBM, while the contralateral defect was treated with combination of GBR and DBBM. Group D: One defect was filled with DBBM combined with EMD, while the contralateral defect was treated with combination of GBR, DBBM and EMD. The healing period was 4 months. Five specimens from each group were macerated and the length, the width and the vertical dimension (thickness) of the remaining defect were evaluated by a stereomicroscope. The remaining specimens in each group were analyzed histologically. Results: The defects of the macerated specimens that were left untreated or were treated only by EMD, DBBM and combination of EMD and DBBM did not present predictably complete healing of the defects. All the defects where GBR was applied alone or combined with DBBM and/or EMD presented always complete healing (P<0.05). The combined use of GBR with EMD and/or DBBM did not offer any significant advantage above GBR alone in terms of healing of the length and the width of the defect. However, the vertical dimension of the defect was significantly higher (P<0.05) in the GBR-treated specimens of Groups C and D. The histological analysis supported these findings. Conclusion: The predictability of bone formation in critical-size defects depends mainly on the presence or absence of barrier membranes (GBR). The combined use with deproteinized bovine bone mineral and/or enamel matrix proteins did not significantly enhance the potential for complete healing provided by the GBR procedure. Résumé Le but de cette étude a été d'évaluer l'effet de l'association de la ROG avec ou sans minéral osseux bovin déprotéiné (DBBM) et/ou un dérivé de la matrice amélaire (EMD) sur la guérison de lésions crâniennes. Cette étude a eu recours à quarante rats. Chez tous les animaux, une lésion crânienne standardisée de grandeur critique a été créée chirurgicalement. Les animaux ont été répartis au hasard en quatre groupes de dix. Groupe A : une lésion crânienne fût laissée sans traitement, tandis que les deux côtés de la lésion latérale étaient recouvertes par une membrane biorésorbable (ROG), groupe B : une lésion crânienne remplie avec EMD tandis que la lésion contralatérale était traitée avec GBR et EMD, groupe C : une lésion remplie avec DBBM et la lésion contralatérale traitée par GBR et DBBM, Groupe D : une lésion remplie avec DBBM combinée avec EMD tandis que la lésion contralatérale a été traitée par une combinaison de ROG, DBBM et EMD. La période de guérison était de quatre mois. Cinq spécimens de chaque groupe ont été macérés et la longueur, la largeur et l'épaisseur de la lésion restante ont étéévaluées au stéréomicroscope. Les autres spécimens de chaque groupe ont été analysés histologiquement. Les lésions des spécimens macérés laissées sans traitement ou qui avaient été traitées seulement par EMD, DBBM et une combinaison de EMD et DBBM ne produisaient pas de manière prévisible une guérison complète des lésions. Toutes les lésions où la ROG était appliquée seule ou en association avec DBBM et /ou EMD présentaient toujours une guérison complète (p<0,05). L'utilisation conjointe de la ROG avec EMD et/ou DBBM n'offrait aucun avantage significatif sur la ROG seule en termes de guérison de la longueur et de la largeur de la lésion. Cependant la dimension verticale était significativement plus importante (p<0,05) dans les spécimens traités ROG des groupes C et D. L'analyse histologique a étayé ces découvertes. La prévision d'une formation osseuse dans les lésions de taille critique dépend essentiellement de la présence ou de l'absence de membranes barrières (ROG). L'utilisation combinée du minéral osseux bovin déprotéiné et /ou des protéínes de la matrice amélaire n'augmentait pas de manière significative le potentiel d'une guérison complète apportée par le processus ROG. Zusammenfassung Ziele: Die Untersuchung des Effekts der GBR in Kombination mit oder ohne deproteiniertem bovinem Knochenmineral (DBBM) und/oder einem Schmelzmatrix Derivat (EMD) auf die Heilung von Defekten mit kritischer Grösse. Material & Methoden: Es wurden 40 Ratten verwendet. Bei allen Tieren wurde auf der Calvaria chirurgisch ein standardisierter Defekt mit einer kritischen Grösse kreiert. Die Ratten wurden zufällig in 4 Gruppen mit je 10 Tieren aufgeteilt. Gruppe A: Ein Calvariadefekt wurde unbehandelt belassen, während der kontralaterale Defekt sowohl auf der cerebralen als auch auf der galealen Seite mit einer bioresorbierbaren Membran abgedeckt wurde (GBR). Gruppe B: Ein Calvariadefekt wurde mit EMD gefüllt, während der kontralaterale Defekt mit GBR und EMD behandelt wurde. Gruppe C: Ein Defekt wurde mit DBBM gefüllt, während der kontralaterale Defekt mit einer Kombination von GBR und DBBM behandelt wurde. Gruppe D: Ein Defekt wurde mit einer Kombination aus DBBM und EMD gefüllt, während der kontralaterale Defekt mit einer Kombination von GBR, DBBM und EMD behandelt wurde. Die Heilungszeit betrug 4 Monate. Fünf Präparate von jeder Gruppe wurden mazeriert und es wurden die Länge, die Breite und vertikale Dimension (Dicke) des verbleibenden Defekts unter dem Stereomikroskop ausgewertet. Die übrigen Präparate jeder Gruppe wurden histologisch analysiert. Resultate: Die Defekte der mazerierten Präparate, welche unbehandelt belassen oder nur mit EMD,DBBM und einer Kombination von EMD und DBBM behandelt worden waren, zeigten keine voraussagbare komplette Heilung der Defekte. Alle Defekte, bei denen GBR allein oder in Kombination mit DBBM und/oder EMD appliziert worden war, zeigten immer eine komplette Heilung (P>0.05). Die Kombination von GBR mit EMD und/oder DBBM bot gegenüber der GBR allein keine signifikanten Vorteile bezüglich Ausheilung der Länge und Breite der Defekte. Jedoch war die vertikale Dimension der Defekte bei den GBR behandelten Präparaten der Gruppen C und D signifikant grösser (P>0.05). Die histologische Analyse unterstützte diese Befunde. Schlussfolgerung: Die Voraussagbarkeit der Knochenbildung in Defekten mit kritischer Grösse hängt hauptsächlich von der Präsenz oder Absenz von Barrieremembranen (GBR) ab. Die kombinierte Verwendung von deproteiniertem bovinem Knochenmineral und/oder Schmelzmatrix Proteinen verbesserte das Potential für eine komplette Defektausheilung durch das GBR Verfahren nicht signifikant. Resumen Objetivos: Evaluar el efecto de GBR en combinación con o sin mineral óseo bovino desproteinizado (DBBM) y/o derivado de la matriz del esmalte (EMD) en la cicatrización de defectos de tamaño crítico en el calvario. Material y Métodos: Se usaron cuarenta ratas. En todos los animales se creó quirúrgicamente un defecto estándar de tamaño crítico en el calvario. Los animales se alojaron aleatoriamente en 4 grupos de 10 animales. Grupo A: Un defecto del calvario se dejó sin tratar, mientras que los aspectos galeales y cerebrales del defecto contralateral se cubrieron con una membrana biorreabsorbible (GBR). Grupo B: Un defecto del calvario se rellenó con EMD, mientras que el defecto contralateral se trató con GBR y EMD. Grupo C: Un defecto se rellenó con DBBM, mientras el defecto contralateral se trató con una combinación de GBR y DBBM. Grupo D: UN defecto se rellenó con DBBM combinado con EMD, mientras que el defecto contralateral se trató con una combinación de GBR, DBBM y EMD. El periodo de cicatrización fue de 4 meses. Cinco especímenes de cada grupo se maceraron, y se evaluó la longitud, la anchura y la dimensión vertical (grosor) del defecto remanente por estereomicroscopía. Los especímenes restantes de cada grupo se analizaron histológicamente. Resultados: Los defectos de los especímenes macerados que se dejaron sin tratar o se trataron solo con EMD, DBBM y una combinación de EMD y DBBM no presentaron una cicatrización completa predecible de los defectos. Todos los defectos en los que se aplicó GBR sola o combinada con DBBM y/o EMD siempre presentó cicatrización completa (p<0.05). El uso combinado de GBR con EMD y/o DBBM no ofreció ninguna ventaja significativa sobre GBR solo en términos de cicatrización de la longitud y la anchura del defecto. De todos modos, la dimensión vertical del defecto fue significativamente mayor (p<0.05) in los grupos tratados con GBR de los grupos C y D. Los análisis histológicos apoyaron estos hallazgos. Conclusión: La predictibilidad de la formación de hueso en defectos de tamaño crítico depende principalmente de la presencia o ausencia de membranas de barrera (GBR). El uso combinado con mineral óseo bovino desproteinizado y/o proteínas de la matriz del esmalte no realzaron significativamente el potencial para la cicatrización completa suministrado por el procedimiento de GBR. [source] |