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Lifetime performances in Carora and Holstein cows in Venezuela

JOURNAL OF ANIMAL BREEDING AND GENETICS, Issue 2 2002
RITA RIZZI
A study was conducted in the Central-western region of Venezuela to investigate the lifetime performances of 7918 Carora and 3501 Holstein cows under two different levels of management (low and high) and covering a period from 1961 to 1995. Traits analysed were: herd life, productive life, number of calvings, lifetime milk yield, days in lactation over all lactations and daily milk yield. In Carora cows born from 1961 to 1986 a decrease in herd life, productive life and number of calvings was observed, whereas cows born between 1971 and 1972 showed the lowest lifetime productive traits. Performances of Holstein cows born in the 1981,1986 period were analysed and all traits decreased during this time period. In low level herds, Holsteins remained longer (98.5 months vs. 83.3 in herd life; 69.5 vs. 54.3 months in productive life) and had higher lifetime yield (20 925 vs. 18 589 kg) than those in high level herds, but daily milk yield was lower (8.4 vs. 11.0 kg/day). All lifetime performances were higher for Carora cows under the high level management: 116.8 vs. 112.1 months of herd life, 81.8 vs. 77.1 months of productive life, 5.8 vs. 5.2 calvings, 1616 vs. 1299 days of lactation, 16 194 vs. 11 912 kg of milk over all lactations and 6.5 vs. 4.6 kg milk/day. Survival estimates for year of birth were more variable in Holsteins than in Carora cows. Management influenced survival in Holsteins only, the low level showing higher values. Lebensleistung von Carora und von Holstein Kühen in Venezuela In der Zeitspanne zwischen 1961 und 1995 wurde in der zentral-westlichen Region Venezuelas Untersuchungen durchgeführt, um die Lebensleistung von 7918 Carora- und von 3501 Holstein-Kühen in zwei unterschiedlichen Managementstufen (niedrige und hohe) zu untersuchen. Die analysierten Aspekte bezogen sich auf: Alter beim Ausscheiden, Nutzungsdauer, Anzahl an Abkalbungen, Lebensleistung-Milch, Gesamtlaktationstage über alle Laktationen, tägliche Milchmenge. Bei den Carora Kühen, die zwischen 1961 und 1986 geboren wurden, beobachtete man eine Abnahme der Alters, der Nutzungsdauer und Anzahl an Abkalbungen, während man die niedrigsten Milchleistungen in Carora Kühen feststellte, die zwischen 1971 und 1972 geboren wurden. Die Holstein-Kühe, die im Zeitraum 1981,1986 geboren wurden zeigten in allen Bereichen eine Abnahme. Bei Herden in der niedrigen Managementstufe lebten die Holstein Kühe länger (98,5 Monate im Vergleich zu 83,3 Monate Alter beim Ausscheiden; 69,5 Monate im Vergleich zu 54,3 Monate Nutzungsdauer) und brachten eine höhere Lebensleistung-Milch (20 925 kg gegenüber 18 589 kg) im Vergleich zu den Kühen in Herden mit hohem Management, obwohl die Milchproduktion pro Tag geringer war (8,4 kg/Tag im Vergleich zu 11,0 kg/Tag). Alle Lebenszeitleistungen der Carora Kühe bei hoher Managementstufe waren dagegen höher: Alter beim Abgang 116,8 Monate im Vergleich zu 112,1 Monate, 81,8 Monate im Vergleich zu 77,1 Monate Nutzungsdauer, 5,8 Kalbungen im Vergleich zu 5,2 Kalbungen, 1616 Gesamtlaktationstage im Vergleich zu 1299 Gesamtlaktationstage, 16 194 kg Lebensleistung-Milch im Vergleich zu 11 912 kg und 6,5 kg Milch pro Tag im Vergleich zu 4,6 kg. Die Werte des Überlebens in Bezug auf das Geburtsjahr waren bei den Holstein Kühen variabler als bei den Carora Kühen. Die Anwendung von unterschiedlichen Managementstufen beeinflusste das Weiterleben nur bei den Holstein Kühen, da diese bei niedrigerer Managementstufe eine höhere Leistung zeigten. [source]


Untersuchungen zur prophylaktischen Wirkung der Verfütterung eines Probiotikums und von erregerspezifischen Kolostrum- und Dotterantikörpern bei neugeborenen Kälbern

JOURNAL OF ANIMAL PHYSIOLOGY AND NUTRITION, Issue 3-4 2000
M. H. Von Erhard
Studies on the prophylactic effect of feeding probiotics, pathogen-specific colostrum antibodies or egg yolk antibodies in newborn calves The prophylactic efficacy of feeding probiotics, specific egg yolk antibodies and specific colostrum antibodies on neonatal diarrhoea was investigated in a field trial with calves, grouped (n = 39/40 per group) according to the following treatments: Group I: feeding no additive; Group II: feeding probiotics (5 g powder/day with Bacillus cereus var. toyoi); Group III: feeding egg powder (10 g/day with specific egg yolk antibodies against rotavirus, coronavirus and Escherichia coli F5); Group IV: feeding colostrum antibodies (10 ml/day containing 1 g bovine immunoglobulins with specific antibodies against rotavirus, coronavirus and E. coli antigens); Group V: feeding egg powder together with probiotics (according to group II and III). The additives were given twice daily with the meal from day 2 to day 14 post-natum. The presence of infectious agents was proved in fecal samples of all calves. Intestinal infections with rotavirus (30.8% of the calves) predominated compared to those with coronavirus (7.1%), E. coli F5 (1.5%) and cryptosporidia (24.2%). In contrast to earlier studies, the manifestation of diarrhoea did not differ significantly between the five groups. Only the growth rate of the calves between day 2 and day 14 of life as a measure of their welfare showed treatmentFspecific differences. The control group (I) showed the lowest body weight gain of about 5.8 kg (SD 5.0), whereas in the treated groups it averaged 6.3 kg (SD 4.1, p = 0,60; group II), 6.8 kg (SD 4.3, p = 0.36; group III), 6.9 kg (SD 4.7, p = 0.61; group IV) and 7.7 kg (SD 4.9, p = 0.08; group V). Considering only the rotavirus-positive calves the body weight gain of the control group (I) was 3.5 kg (SD 4.8) and of the treated groups was 3.8 kg (SD 3.3, p = 0.65; II), 5.0 kg (SD 3.5, p = 0.54; III), 6.6 kg (SD 4.5, p = 0.05; IV) and 6.1 kg (SD 5.0, p = 0.13; V). Obviously, the feeding of antibodies from colostrum or from egg powder does increase the mean body weight gain. The feeding of probiotics alone has nearly no effect. However, in the combination with specific egg antibodies probiotics seem to have a synergistic effect. In serum from the 198 newborn calves the IgG concentration averaged 4.9 mg/ml serum (SD 3.3). From 93 dams of these calves a sample of the first colostrum could be obtained showing a mean IgG concentration of 22.0 mg/ml (SD 11.0). IgG levels in the colostrum and in the serum have been positively correlated (r = 0.37, p < 0.05). Calves with a high intensity of diarrhoea had a significantly (p = 0.01) lower mean IgG serum level (3.7 mg/ml; n = 36; SD 2.5) than calves without diarrhoea (5.6 mg/ml; n = 75; SD 4.0). In Rahmen eines Feldversuches wurde die prophylaktische Wirksamkeit verschiedener Futteradditiva (Probiotikum, spezifische Dotterantikörper, spezifische Kolostrumantikörper) bei der neonatalen Kälberdiarrhoe untersucht. Dazu wurden die Kälber entsprechend der Behandlung in folgende fünf Gruppen (je n = 39/40) eingeteilt: I: Keine Futterzusatzstoffe, II: Verfütterung eines Probiotikums (5 g Pulver/Tag mit Bacillus cereus var. toyoi), III: Verfütterung von Eipulver (10 g/Tag mit spezifischen Dotterantikörpern gegen Rotaviren, Coronaviren und E. coli F5), IV: Verfütterung von Kolostrumantikörpern (10 ml/Tag mit 1 g bovinen Immunglobulin mit spezifischen Antikörpern gegen Rotaviren, Coronaviren und Escherichia coli Antigene), V: Verfütterung von Eipulver zusammen mit einem Probiotikum (analog den Gruppen II und III). Die Prophylaktika wurden zwei Mal täglich vom 2. bis zum 14. Lebenstag mit der Tränke verabreicht. Bei allen Kälbern wurde ein Erregernachweis im Kot geführt. Rotaviren (30,8%) konnten im Vergleich zu Coronaviren (7,1%), E. coli F5 (1,5%) und Kryptosporidien (24,2%) häufiger nachgewiesen werden. Im Gegensatz zu früheren Studien konnten hinsichtlich des Durchfallgeschehens keine signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen festgestellt werden. Nur die Körperge wichtszunahme der Kälber zwischen 2. und 14. Lebenstag zeigte behandlungsspezifische Unterschiede. Die Kontrollgruppe (I) verbuchte mit 5,8 kg (SD 5,0) die niedrigste Körpergewichtszunahme. Verglichen damit lag die Zunahme der behandelten Gruppen bei 6,3 (SD 4,1; p = 0,60; Gruppe II), 6,8 kg (SD 4,3; p = 0,36; Gruppe III), 6,9 kg (SD 4,7, p = 0,61; Gruppe IV) und bei 7,7 kg (SD 4,9, p = 0,08; Gruppe V). Bei Rotavirus-positiven Kälbern war eine Körpergewichtszunahme von 3,5 kg (SD 4,8; Kontrollgruppe), 3,8 kg (SD 3,3, p = 0,65; Gruppe II), 5,0 kg (SD 3,5, p = 0,54; Gruppe III), 6,6 kg (SD 4,5, p = 0,05; Gruppe IV) und von 6,1 kg (SD 5.0, p = 0,13; Gruppe V) zu verzeichnen. Offensichtlich verhindert die prophylaktische Verfütterung von Kolostrum- oder Dotterantikörpern eine infektionsbedingte Verminderung der Körpergewichtszunahme. Die Applikation des Probiotikums alleine zeigte keinen vergleichbaren Effekt. Allerdings ist eine synergistische Wirkung in Kombination mit Antikörpern nicht auszuschließen. In den Seren der 198 neugeborenen Kälber wurde eine mittlere Immunglobulin G (IgG)-Konzentration von 4,9 mg/ml (SD 3,3) gemessen. Von 93 Muttertieren dieser Kälber konnte das Erstgemelk genommen werden, das eine mittlere IgG-Konzentration von 22,0 mg/ml (SD 11,0) aufwies. Die IgG-Gehalte in den Kolostrumproben und den Kälberseren zeigten eine Korrelation von r = 0,37 (p < 0,05). Kälber mit hochgradigem Durchfall hatten mit 3,7 mg/ml Serum (n = 36, SD 2,5) einen signifikant niedrigeren mittleren IgG-Wert als Kälber ohne Durchfall (5,6 mg/ml, n = 75, SD 4,0). [source]


HHV-6, HHV-7, HHV-8 in gingival biopsies from chronic adult periodontitis patients

JOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 3 2003
A case, control study
Abstract Background: Recent reports have suggested that various herpesviruses may be involved in the occurrence and progression of different forms of periodontal disease. Objective: The objective of the present study was to investigate the presence of the novel herpesviruses HHV-6, HHV-7 and HHV-8 in gingival biopsies from patients affected by chronic adult periodontitis. As control, gingival biopsies from periodontally healthy subjects were analysed. Materials and methods: Gingival biopsies were harvested from 23 volunteers: 13 patients affected by chronic adult periodontitis (CAP) and 10 periodontally healthy subjects. Each CAP patient contributed two biopsies involving the epithelium and connective tissue facing the sulcus/periodontal pockets: one biopsy from a site having a probing pocket depth (PPD) 5 mm and presenting with bleeding upon probing (affected site) at the time of biopsy collection, and the other biopsy from a site with PPD3 mm and without bleeding on probing (nonaffected site). After DNA extraction, nested PCR was used in herpesvirus identification. Results: HHV-6 DNA sequences were detected in one non-affected site (8%) and no affected sites (0%) of CAP patients. One biopsy (10%) in healthy subjects revealed HHV-6 positivity. Tissue specimens in 10/13 CAP patients (77%) and 7/10 healthy subjects (70%) contained HHV-7 DNA. HHV-7 prevalence in affected and nonaffected sites of CAP patients was 77% and 54%, respectively. HHV-8 was detected in 7.7% of CAP patients and 0% of healthy subjects. Conclusions: Gingival tissue may act as a reservoir for HHV-7. A high prevalence of HHV-7 was detected in both periodontally diseased and healthy individuals. The prevalence of HHV-6 and -8 was similarly low in both groups. Our data do not support an association of investigated herpesvirus species with destructive periodontal disease. Zusammenfassung Hintergrund: Kürzliche Studien haben angedeutet, dass verschiedene Herpesviren bei der Entstehung und Progression verschiedener Formen der parodontalen Erkrankungen involviert sein könnten. Ziel: Das Ziel der vorliegenden Studie war die Untersuchung einer Präsenz von neuen Herpesviren HHV-6, HHV-7 und HHV-8 in gingivalen Biopsien von Patienten mit chronischer Erwachsenen-Parodontitis. Als Kontrollen dienten gingivale Biopsien von parodontal gesunden Personen. Material und Methoden: Gingivale Biopsien wurden von 23 Freiwilligen, 13 Patienten mit chronischer Erwachsenen-Parodontitis (CAP) und 10 parodontal gesunden Personen gesammelt. Von jedem CAP Patient wurden zwei Biopsien mit Epithel und Bindegewebe von der parodontalen Tasche genommen: eine Biopsie von einer Fläche mit einer Sondierungstiefe (PPD) , 5 mm und positiver Provokationsblutung (geschädigte Fläche) zur Zeit der Biopsieentnahme, die andere Biopsie von einer Fläche mit einer PPD , 3 mm und ohne Provokationsblutung (nicht geschädigte Fläche). Nach der DNA-Extraktion wurde die PCR zur Virusidentifikation benutzt. Ergebnisse: HHV-6 DNA-Sequenzen wurden in einer nicht geschädigten Fläche gefunden (8 %) und bei keiner geschädigten Fläche (0 %) von CAP-Patienten. Eine Biopsie (10 %) bei gesunden Personen war HHV-6 positiv. Gewebeproben von 10/13 CAP Patienten (77 %) und von 7/10 gesunden Personen (70 %) enthielten HHV-7 DNA. Die HHV-7 Prävalenz in geschädigten und nicht geschädigten Flächen von CAP Patienten war 77 % und 54 %. HHV-8 wurde in 7,7 % der CAP Patienten und bei 0 % der gesunden Personen gefunden. Zusammenfassung: Gingivales Gewebe kann als Reservoir für HHV-7 dienen. Eine hohe Prävalenz von HHV-7 wurde sowohl bei parodontal erkrankten als auch bei gesunden Personen gefunden. Das Vorkommen von HHV-6 und HHV-8 war in beiden Gruppen ähnlich. Unsere Daten unterstützen eine Beziehung der untersuchten Herpesviren mit destruierenden parodontalen Erkrankungen nicht. Résumé Des rapports récents ont suggéré que différents virus de l'herpès pouvaient être associés à l'apparition et la progression de différentes formes de la maladie parodontale. Le but de l'étude présente a été d'analyser la présence des virus herpétiques HHV-6, HHV-7 et HHV-8 dans des biopsies gingivales provenant de patients atteints de parodontite chronique de l'adulte. Comme contrôle, des biopsies gingivales de patients sains du point de vue parodontal ont été analysées. Des biopsies gingivales ont été prélevées de 23 volontaires, 13 souffrant de parodontite chronique (CAP) et 10 sains. Chaque patient CAP procuraient deux biopsies comprenant l'épithélium et le tissu conjonctif en face des poches parodontales/sillons : une biopsie provenant d'un site avec une profondeur de poche au sondage (PPD) 5mm et présentant un saignement au sondage (site touché) au moment du prélèvement de la biopsie, l'autre biopsie provenait d'un site avec PPD 3 mm sans saignement au sondage (site sain). Après extraction de l'ADN le PCR a été utilisé pour l'identification des virus herpétiques. Des séquences ADN HHV-6 ont été détectées dans un site sain (8%) mais dans aucun site touché (0%) chez les patients CAP. Une biopsie (10%) chez les sujets sains était HHV-6 positive. Les spécimens tissulaires de dix des treize patients CAP (77%) et sept des dix patients sains (70%) avaient de l'ADNHHV-7. La fréquence globale de HHV-7 dans les sites sains et touchés des patients CAP étaient respectivement de 77 et 54 %. HHV-8 était détecté chez 7,7 % des patients CAP et 0% des patients sains. Le tissu gingival peut servir de réservoir au HHV-7. Une importante fréquence globale de HHV-7 était détectée tant chez les individus sains que chez ceux avec parodontite. La fréquence globale de HHV-6 et HHV-8 était pareillement faible dans les deux groupes. Ces données ne défendent pas la thèse d'une association des virus herpétiques étudiés à la maladie parodontale destructrice. [source]


A clinical study to compare the efficacy of 2 electric toothbrushes in plaque removal

JOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 11 2001
Christof E. Dörfer
Abstract Objectives: To compare the cleaning efficacy of a powered toothbrush with 3-dimensional brush head action (Braun Oral-B 3D Plaque Remover D15) and a high-speed "microtation" brush with an additional "microbrush® -clip" (Rowenta Dentasonic MH921S). Material and Methods: 82 healthy subjects took part in the study. After a familiarization period of 8 days, the subjects abstained from all oral hygiene procedures for 48 h. After plaque was scored, the subjects brushed their teeth under supervision with the two brushes according to a split-mouth design. Immediately after brushing, subjects completed a questionnaire and plaque was scored again. Results: The overall plaque scores were found to be significantly reduced from 3.05±0.60 to 1.96±0.63 by the D15 and from 3.02±0.58 to 2.24±0.64 by the Dentasonic (p<0.05). The proximal surface plaque scores were reduced from 3.20±0.63 to 2.17±0.69 by the D15 and from 3.17±0.60 to 2.44±0.69 by the Dentasonic. The relative plaque reduction was overall 36.6±12.2% for the D15 compared to 26.1±13.5% for the Dentasonic and at proximal surfaces, 33.1±12.3% and 23.2±13.0%, respectively. 75% of the subjects stated that they would prefer to keep the D15. Conclusions: Both brushes were able to remove a significant amount of plaque, but the D15 was significantly more effective compared to the Dentasonic. The additional "microbrush® -clip" for the proximal embrasures failed to improve plaque removal from these tooth surfaces, compared to the D15 alone. Zusammenfassung Hintergrund: Vergleich der Reinigungseffizienz von einer elektrischen Zahnbürste mit dreidimensionaler Bürstenkopfaktion (Braun Oral-B 3D Plaqueentferner D 15) mit einer hochtourigen "mikrorotierenden" Bürste und mit einem zusätzlichen "Mikrobürsten® -Clip" (Rowenta Dentasonic MH921S). Material und Methoden: 82 gesunde Personen nahmen an der Studie teil: Nach einer Eingewöhnungsperiode von 8 Tagen enthielten sich die Personen aller oralen Hygieneprozeduren für 48 Stunden. Nachdem die Plaque aufgezeichnet worden war, reinigten die Personen ihre Zähne unter Aufsicht mit den zwei Bürsten entsprechend eines split-mouth Design. Sofort nach der Reinigung füllten die Personen einen Fragebogen aus, und die Plaque wurden erneut aufgezeichnet. Ergebnisse: Die Gesamtplaquescores wurden signifikant von 3.05±0.60 auf 1.96±0.62 mit der D 15 und von 3.02±0.58 auf 2.24±0.64 mit der Dentasonic reduziert (p<0.05). Die Plaquescores für die approximalen Flächen wurden von 3.20±0.63 auf 2.17±0.69 mit der D 15 und von 3.17±0.60 auf 2.44±0.69 mit der Dentasonic reduziert. Die relative Plaquereduktion betrug insgesamt 36.6±12.2% bei der D 15 verglichen mit 26.1±13.5% bei der Dentasonic, und für die approximalen Flächen 33.1±12.3% sowie 23.2±13.0%. 75% der Personen sagten, daß sie die D 15 bevorzugen würden. Schlußfolgerungen: Der Gebrauch beider Bürsten reduzierte signifikant die Plaque, aber die D 15 war signifikant effektiver verglichen mit der Dentasonic. Der zusätzliche "Mikrobürsten® -Clip" für die approximalen Regionen verbesserte die Plaqueentfernung an diesen Zahnflächen nicht verglichen mit der D 15 allein. Résumé But: L'objectif de cette étude a été de comparer l'efficacité de nettoyage d'une brosse à dents électrique avec une tête pouvant effectuer un nettoyage en 3 dimensions (Braun Oral-B 3D Plaque Remover D 15) et une brosse effectuant des micro-rotations à grande vitesse avec une microbrush® -clip supplémentaire (Rowenta Dentasonic MH921S). Matériaux et méthodes: 82 sujets sains ont pris part à cette étude. Après une période de familiarisation de 8 jours, les sujets ont arrêté tous processus d'hygiène buccale pendant 48 h. Après que l'indice de plaque ait été enregistré, les sujets ont brossé leurs dents sous surveillance avec 2 brosses suivant un modèle de bouche divisée. Immédiatement après le brossage, les sujets ont rempli un questionnaire et l'indice de plaque a étéà nouveau enregistré. Résultats: Les scores d'indice de plaque généraux ont été réduits de manière significative de 3.05±0.60 à 1.96±0.63 par la D15 et de 3.02±0.58 à 2.24±0.64 par la Dentasonic (p<0.05),. Les scores d'indice de plaque proximale ont été réduits de 3.20±0.63 à 2.17±0.69 par la D15 et de 3.17±0.60 à 2.44±0.69 par la Dentasonic. La réduction de plaque dentaire relative était en général de 36.6±12.2% pour la D15 comparée à 26.1±13.5% pour la Dentasonic et au niveau des surfaces proximales de 33.1±12.3% et 23.2±13%. 75% des sujets ont déclaré vouloir garder la D15. Conclusions: Les deux types de brosses étaient à même d'enlever une quantité significative de plaque dentaire, seulement la D15 s'avérait significativement plus efficace. La microbrosse-clip® additionnelle ne parvenait pas à améliorer l'élimination de plaque dentaire au niveau des embrasures proximales comparée à la D15. [source]


Change in subgingival microbial profiles in adult periodontitis subjects receiving either systemically-administered amoxicillin or metronidazole

JOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 7 2001
M. Feres
Abstract Aim: The current investigation evaluated changes in levels and proportions of 40 bacterial species in subgingival plaque samples during, immediately after and up to 1 year after metronidazole or amoxicillin therapy combined with SRP. Method: After baseline clinical and microbiological monitoring, 17 adult periodontitis subjects received full mouth SRP and 14 days systemic administration of either metronidazole (250 mg, TID, n=8) or amoxicillin (500 mg, TID, n=9). Clinical measurements including % of sites with plaque, gingival redness, bleeding on probing and suppuration, pocket depth (PD) and attachment level (AL) were made at baseline, 90, 180 and 360 days. Subgingival plaque samples were taken from the mesial surface of all teeth in each subject at baseline, 90, 180 and 360 days and from 2 randomly selected posterior teeth at 3, 7, and 14 days during and after antibiotic administration. Counts of 40 subgingival species were determined using checkerboard DNA-DNA hybridization. Significance of differences over time was determined using the Quade test and between groups using ANCOVA. Results: Mean PD was reduced from 3.22±0.12 at baseline to 2.81±0.16 (p<0.01) at 360 days and from 3.38±0.23 mm to 2.80±0.14 mm (p<0.01) in the amoxicillin and metronidazole treated subjects respectively. Corresponding values for mean AL were 3.21±0.30 to 2.76±0.32 (p<0.05) and 3.23±0.28 mm to 2.94±0.23 mm (p<0.01). Levels and proportions of Bacteroides forsythus, Porphyromonas gingivalis and Treponema denticola were markedly reduced during antibiotic administration and were lower than baseline levels at 360 days. Counts (×105, ±SEM) of B. forsythus fell from baseline levels of 0.66±0.16 to 0.04±0.02, 0.13±0.04, 0.10±0.03 and 0.42±0.19 in the amoxicillin group at 14, 90, 180 and 360 days respectively (p<0.001). Corresponding values for metronidazole treated subjects were: 1.69±0.28 to 0.02±0.01, 0.20±0.08, 0.22±0.06 and 0.22±0.08 (p<0.001). Counts of Campylobacter species, Eubacterium nodatum, Fusobacterium nucleatum subspecies, F. periodonticum and Prevotella nigrescens were also detected at lower mean levels during and immediately after therapy, but gradually increased after withdrawal of the antibiotics. Members of the genera Actinomyces, Streptococcus and Capnocytophaga were minimally affected by metronidazole. However, amoxicillin decreased the counts and proportions of Actinomyces species during and after therapy. Conclusions: The data suggest that metronidazole and amoxicillin are useful in rapidly lowering counts of putative periodontal pathogens, but must be accompanied by other procedures to bring about periodontal stability. Zusammenfassung Ziel: Die gegenwärtige Untersuchung evaluiert die Veränderungen in den Niveaus und Proportionen von 40 bakteriellen Spezies in subgingivalen Plaqueproben während, sofort nach und bis zu 1 Jahr nach Metronidazol- oder Amoxicillintherapie in Kombination mit SRP. Methoden: Nach der klinischen und mikrobiologischen Basisuntersuchung erhielten 17 erwachsene Personen mit Parodontitis eine vollständige SRP und 14 Tage eine systemische Gabe von entweder Metronidazol (250 mg, TID, n=8) oder Amoxicillin (500 mg, TID, n=9). Die klinischen Messungen schlossen die Prozentwerte der Flächen mit Plaque, der gingivalen Rötung, der Provokationsblutung und Suppuration, der Sondierungstiefe (PD) und des Stützgewebeniveaus (AL) ein. Die Messungen wurden zur Basis, am 90., am 180. und 360. Tag gemacht. Die subgingivalen Plaqueproben wurden von der mesialen Oberfläche aller Zähne zur Basis, zum 90., zum 180. und 360. Tag von jedem Probanden genommen sowie von 2 zufällig ausgesuchten posterioren Zähnen am Tag 3, 7 und 14 während und nach der Antibiotikaverordnung. Die Mengen von 40 subgingivalen Spezies wurden unter Nutzung einer checkerboard DNA-DNA Hybridisation bestimmt. Die Signifikanzen der Differenzen über die Zeit wurden mit dem Quade-Test und zwischen den Gruppen mit der ANCOVA überprüft. Ergebnisse: Die mittleren PD reduzierten sich von 3.22±0.12 mm zur Basis zu 2.81±0.16 mm (p<0.01) zum 360. Tag und von 3.38±0.23 mm zu 2.80±0.14 mm (p<0.01) bei den mit Amoxicillin bzw. mit Metronidazol behandelten Patienten. Korrespondierende Werte für die mittleren AL waren 3.21±0.30 zu 2.76±0.32 (p<0.05) und 3.23±0.28 mm zu 2.94±0.23 mm (p<0.01). Die Niveaus und die Verteilung von Bacteroides forsythus, Porphyromonas gingivalis und Treponema denticola wurden während der Antibiotikabehandlung deutlich reduziert und waren am 360. Tag niedriger als zur Basis. Die Mengen (×105, ±SEM) von B. forsythus fielen von der Basis von 0.66±0.16 auf 0.04±0.02, 0.13±0.04, 0.10±0.03 und 0.42±0.19 in der Amoxicillin Gruppe an den Tagen 14, 90, 180 und 360 (p<0.001). Korrespondierende Werte für die mit Metronidazol behandelten Personen waren: 1.69±0.28 zu 0.02±0.01, 0.20±0.08, 0.22±0.06 und 0.22±0.08 (p<0.001). Die Mengen von Campylobacter sp., Eubacterium nodatum, Fusobacterium nucleatum subspecies, F. peridonticum und Prevotella nigrescens waren in den mittleren Niveaus während und sofort nach der Therapie auch niedriger, aber graduell erhöht nach Absetzen der Antibiotika. Mitglieder der Klassen Actinomyces, Streptococcus und Capnocytophaga wurden durch Metronidazol minimal beeinflußt. Jedoch verringerte Amoxicillin die Mengen und Verhältnisse von Actinomyces sp. während und nach der Therapie. Zusammenfassung: Die Daten suggerieren, daß Metronidazol und Amoxicillin in der schnellen Verringerung der Mengen von putativen parodontalen Pathogenen nützlich sind, daß dies aber durch andere Prozeduren begleitet wurden muß, um parodontale Stabilität zu erbringen. Résumé But: La présente recherche a évalué les modifications de niveaux et de proportions de 40 espèces bactériennes dans des prélèvements de plaque sous gingivale pendant, immédiatement après, et jusqu'à un an après un traitement par métronidazole ou amoxicilline associè avec le détartrage/surfaçage radiculaire. Méthode: Après avoir relevé les paramètres cliniques et microbiologiques initiaux, 17 sujets atteints de parodontite de l'adulte ont subi un détartrage/surfaçage radiculaire de toute la bouche et l'administration systémique pendant 14 jours de métronidazole (250 mg, 3× fois par jour, n=8) ou d'amoxicilline (500 mg, 3× par jour, n=9). Les mesures cliniques relevées initialement, à 90 jours, à 180 jours, et à 360 jours, étaient: le % de sites avec de la plaque, la rougeur gingivale, le saignement au sondage et la suppuration, la profondeur de poche (PD) et le niveau d'attache (AL). Des échantillons de plaque sous gingivale étaient prélevés sur la surface mésiale de toutes les dents, chez chaque sujet, initialement, à 90 jours, à 180 jours, et á 360 jours, et sur 2 dents postérieures choisies au hasard à 3, 7, et 14 jours pendant et après l'administration d'antibiotique. Le comptage de 40 expèces sous gingivales fut déterminé par la technique de l'hybridisation en damier DNA-DNA. La signification des différences au cours du temps fut déterminée par le test de Quade et entre les groupes par ANCOVA. Résultats: La profondeur moyenne des poches a étê réduite de 3.22±0.12 mm initialement à 2.81±0.16 mm (p<0.01) à 360 jours et de 3.38±0.28 mm à 2.80±0.14 mm (p<0.01) dans les groupes amoxicilline et metronidazole, respectivement. Les valeurs correspondantes pour AL étaient 3.21±0.30 à 2.76±0.32 (p<0.05) et 3.23±0.28 à 2.94±0.23 (p<0.01). Les niveau de B. forsythus, P. gingivalis et T. denticola, étaient fortement réduits pendant l'administration d'antibiotique et restaient plus bas à 360 jours qu'initialement. Les comptages (×105, ±SEM) de B. forsythus tombaient de niveaux initiaux de 0.66±0.16 à 0.04±0.02, 0.13±0.04, 0.10±0.03 et 0.42±0.19 dans le groupe amoxicilline à 14 jours, 90 jours, 180 jours, et 360 jours, respectivement (p<0.001). Les valeurs correspondantes pour les sujets traits par métronidazole étaient de: 1.69±0.28 à 0.02±0.01, 0.20±0.08, 0.22±0.06 et 0.22±0.08 (p<0.001). Les comptages des espèces Camopylobacter, Eubacterium nodatum, des espèces Fusobacterium nodatum, F. periodonticum et Prevotella nigrescensétaient également détectés à des niveaux moyens plus bas pendant, et immédiatement après traitement, mais augmentaient graduellement après cessation des antibiotiques. Les membres des genres Actinomyces, Streptococcus et Capnocytophagaétaient très peu affectés par le métronidazole. Par contre, l'amoxicilline diminuait les comptage et les proportions des Actinomyces pendant et après le traitement. Conclusions: Ces données suggèrent que le métronidazole et l'amoxicilline sont utiles pour diminuer rapidement les comptages des pathogènes parodontaux putatifs, mais qu'ils doivent être accompagnés d'autres procédés pour apporter une stabilité parodontale. [source]


Anreicherung von Minor-Komponenten in Speiseölen mit überkritischem Kohlendioxid

CHEMIE-INGENIEUR-TECHNIK (CIT), Issue 8 2008
P. Zacchi Dipl.-Ing.
Abstract Die Entölung von konditionierter und unvorbehandelter Rapssaat wird mit Hilfe der überkritischen CO2 -Extraktion untersucht. Für die Vorbehandlung kommt ein Hochtemperatur-Kurzzeit-Verfahren mit Dampf zum Einsatz. Hiermit lässt sich ein erhöhter Polyphenolgehalt im Öl erreichen. Mit Hilfe einer zeitlichen Fraktionierung während der Extraktion können Öle mit erhöhten Gehalten an Tocopherolen, Polyphenolen und freien Sterolen erhalten werden. Veresterte Sterole sammeln sich verstärkt in der letzten Fraktion der Extraktion an. Der Einfluss der Prozessparameter auf die erzielbare Anreicherung der Minor-Komponenten in den Einzelfraktionen wird vorgestellt, wobei Drücke und Temperaturen im Bereich von 20 MPa bis 50 MPa und von 40 °C bis zu 80 °C untersucht worden sind. Bessere Fraktionierergebnisse lassen sich bei erhöhten Temperaturen und niedrigeren Drücken erzielen. Zusätzlich wurden die Phasengleichgewichte des komplexen Systems aus freien und veresterten Sterolen in Rapsöl im Kontakt mit überkritischem CO2 ermittelt. Die freien Sterole zeigen in dem untersuchten Parameterbereich Verteilungskoeffizienten oberhalb von eins, wohingegen die veresterten Sterole ein umgekehrtes Verhalten aufweisen. [source]


Predicting osseointegration by means of implant primary stability

CLINICAL ORAL IMPLANTS RESEARCH, Issue 5 2004
A resonance-frequency analysis study with delayed, immediately loaded ITI SLA implants
Abstract: The purpose of the present clinical study was (1) to evaluate the Osstell as a diagnostic tool capable of differentiating between stable and mobile ITI implants, (2) to evaluate a cut-off threshold implant stability quotient (ISQ) value obtained at implant placement (ISQitv) that might be predictive of osseointegration, (3) to compare the predictive ISQitv of immediately loaded (IL) implants and implants loaded after 3 months (DL). Two patient groups were enrolled, 18 patients received 63 IL implants and 18 patients were treated with 43 DL implants. The ISQ was recorded at implant placement, after 1, 2, 4, 6, 8, 10 and 12 weeks. All implants passed the 1-year loading control. Two implants failed, one DL implant with ISQ at placement (ISQi) of 48 and one IL implant with ISQi of 53. The resonance-frequency analysis (RFA) method was not a reliable diagnostic tool to identify mobile implants. However, implant stability could be reliably determined for implants displaying an ISQ,47. After 1 year of loading, all DL implants with an ISQi,49 and all IL implants with an ISQi,54 achieved and maintained osseointegration. By the end of 3 months, implants with ISQi<60 had an increase of stability. Implants with ISQi 60,69 had their stability decrease during 8 weeks before returning to their initial values. Implants with ISQ>69 had their stability decrease during the first 4 weeks before remaining stable. Although preliminary, these data might orient the practitioner to choose among various loading protocols and to selectively monitor implants during the healing phase. Résumé Le but de l'étude clinique présente a été 1) d'évaluer l'Osstell comme machine de diagnostic capable de différencier l'implant ITI stable et du mobile, 2) d'évaluer un niveau seuil de la valeur du quotient de stabilité implantaire obtenue lors du placement de l'implant (ISQitv) qui pourrait être prophétique pour l'ostéoïntégration, 3) de comparer le jugement ISQitv d'implants immédiatement mis en charge (IL) et d'implants chargés trois mois après leur placement(DL). Deux groupes de patients ont participéà cette étude : 18 patients ont reçu 63 implants IL et 18 autres ont été traités avec 43 implants DL. Le ISQ a été enregistré lors du placement de l'implant et après 1, 2, 4, 6, 8, 10 et 12 semaines. Tous les implants ont passé le contrôle de mise en charge d'une année. Deux implants ont échoué, un DL avec un ISQ lors de son placement de 48 et un implant IL avec un ISQi de 53 lors de son placement. La méthode RFA n'était pas un outil de diagnostic fiable pour identifier les implants mobiles. Cependant la stabilité implantaire pouvait être déterminée de manière sûre pour les implants qui avaient un ISQi 47. Après une année de mise en charge, tous les implants DL avec un ISQi 49 et tous les implants IL avec un ISQi 54 atteignaient et maintenaient l'ostéoïntégration. Après trois mois, les implants avec ISQi 60 montraient une augmentation de stabilité. Les implants avec ISQi de 60 à 69 avaient une diminution de la stabilité durant huit semaines avant de revenir à leur valeur initiale. Les implants avec ISQ>69 voyaient leur stabilité diminuée durant les premières quatre semaines avant de rester stables. Bien que préliminaires, ces données peuvent orienter le praticien pour choisir parmi différents protocoles de mise en charge et de suivre de manière sélective les implants durant la phase de guérison. Zusammenfassung Das Ziel dieser klinischen Studie war, 1) das Osstell als diagnostisches Werkzeug zur Unterscheidung von stabilen und beweglichen ITI-Implantaten zu untersuchen, 2) einen verbindlichen Grenzwert zu bestimmen, der in Form eines Implantatstabilitätsquotienten zum Zeitpunkt der Implantation (ISQitv) erhoben wird, und der als Voraussagewert für die Osseointegration dienen könnte, 3) den ISQitv von sofortbelasteten Implantaten (IL) und von erst nach 3 Monaten belasteten Implantaten (DL) zu vergleichen. Es waren zwei Patientengruppen beteiligt, 18 Patienten erhielten 63 IL-Implantate und 18 Patienten wurden mit 43 DL-Implantaten behandelt. Den ISQ-Wert bestimmte man sofort nach der Implantation, sowie nach 1, 2, 4, 6, 8, 10 und 12 Wochen. Alle Implantate konnten nach einem Jahr überprüft und kontrolliert werden. 2 Implantate gingen verloren, ein DL-Implantat mit einem ISQ bei der Implantation (ISQi) von 48 und ein IL-Implantat mit einem ISQi von 53. Die RFA-Methode war kein verlässliches diagnostisches Werkzeug, um bewegliche Implantate zu erkennen. Man konnte aber für Implantate mit einem ISQ von>47 die Implantatstabilität verlässlich bestimmen. Nach einer Belastung über ein Jahr erreichten alle DL-Implantate mit einem ISQi von>49 und alle IL-Implantate mit einem ISQi von>54 eine stabile Osseointegration. Nach 3 Monaten, erreichten Implantate mit einem ISQi von<60 eine zunehmende Stabilität. Implantate mit einem ISQi von 60-69 verloren in den ersten 8 Wochen einen Teil ihrer Stabilität, bevor sie wieder zu den Anfangswerten zurückkehrten. Implantate mit einem ISQ>69 hatten ihre Stabilitätsabnahme in den ersten 4 Wochen, bevor sie wiederum dauerhaft stabil wurden. Obwohl es erste Daten sind, können sie dem Praktiker helfen, um zwischen den verschiedenen Belastungsprotokollen zu wählen, und um die Implantate ganz individuell durch die Heilungsphase hindurch zu betreuen. Resumen El propósito del presente estudio fue, 1) evaluar el Osstell como herramienta diagnóstica capaz de de diferenciar entre implantes ITI estables y móviles, 2) evaluar un valor de cociente de umbral de corte de estabilidad de implante obtenido al colocar el implante (ISQitv) que pueda ser predictivo de osteointegración, 3) comparar la predictibilidad del ISQitv de los implantes de carga inmediata (IL) e implantes cargados tras 3 meses (DL). Se enroló a dos grupos de pacientes, 18 pacientes recibieron 63 implantes IL y 18 pacientes se trataron con 43 implantes DL. Se recogieron los ISQ al colocar los implantes, tras 1, 2, 4, 6, 8, 10 y 12 semanas. Todos los implantes superaron el control del año. 2 implantes fracasaron, un implante DL con un ISQ al colocarlo (ISQi) de 48 y un implante IL con un ISQi de 53. El método RFA no fue una herramienta fiable para identificar implantes móviles. De todos modos, la estabilidad de los implantes pudo ser determinada con fiabilidad para los implantes que mostraron un ISQ,47. Tras 1 año de carga, todos los implantes DL con un ISQi,49 y todos los IL con ISQi,54 lograron y mantuvieron la osteointegración. Al final de los 3 meses, los implantes con ISQ<60 tuvieron un incremento en la estabilidad. Los implantes con un ISQi de 60-69 tuvieron un descenso de la estabilidad durante 8 semanas antes de volver a sus valores iniciales. Los implantes con ISQ>69 tuvieron un descenso de la estabilidad durante la primeras 4 semanas antes de estabilizarse. Aunque preliminares, estos datos pueden orientar al clínico a escoger entre varios protocolos de carga y monitorizar selectivamente los implantes durante la fase de cicatrización. [source]


Influence of implant taper on the primary and secondary stability of osseointegrated titanium implants

CLINICAL ORAL IMPLANTS RESEARCH, Issue 4 2004
Dominic O'Sullivan
Abstract Objectives: The study presented was designed to analyse the mechanical performance and the primary and secondary stability characteristics of endosseous titanium implants with 1° (EXP1) and 2° (EXP2) of taper when compared with the standard Brånemark design (Nobel Biocare AB, Gothenburg, Sweden). Materials and methods: One pair of 10 mm EXP1 and control implants were placed in the femoral condyles of six rabbits. Paired 6 mm EXP1 and control implants and 6 mm EXP2 and control implants were placed in the tibial metaphysis. The control implants used were 4 mm diameter standard Brånemark implants, the same length as the test implants. At placement, insertion torque (IT) and resonance frequency analysis (RFA) measurements were performed. Six weeks postoperatively when the animals were killed, RFA and removal torque (RT) measurements were made. Results: At placement, significantly higher IT was needed to insert the EXP implants compared with the controls. RFA values were significantly higher for EXP1 implants placed in the tibia but not in the femur. In pooling data from the femur and tibia there was a significant difference. The EXP2 implants failed to insert fully and demonstrated a lower RFA value than may have been expected due to the exposed threads, although this difference was not statistically significant. Conclusions: The results from the present study showed that 1° of taper results in a better primary stability compared with the standard Brånemark design. There was no evidence that the tapered design caused negative bone tissue reactions. All the implants gained in stability during the healing period. Résumé L'étude présente a été effectuée pour analyser la performance mécanique et les caractéristiques de stabilité primaire et secondaire d'implants endoosseux en titane avec un taper (fuselé) 1° (EXP1) et 2 (EXP 2) comparés au modèle ad modum Branemark® standard. Une paire d'implants contrôles et un EXP1 de 10 mm ont été placés dans les condyles fémoraux de six lapins. Des paires d'implants contrôles et EXP1 de 6 mm et des implants contrôles et EXP2 de 6 mm ont été placés dans les métaphyses tibiales. Les implants contrôles utilisés avaient un diamètre standard de 4 mm, la même longueur que les implants tests. Lors du placement, des mesures de force d'insertion (IT) et d'analyse de fréquence de résonnance (RFA) ont été effectuées. Six semaines après l'opération lorsque les animaux ont été euthanasiés, les mesures RFA et les forces d'enlèvement (RT) ont été relevées. Lors du placement un IT significativement plus important a été nécessaire pour insérer les implants EXP1 comparé au contrôle. Les valeurs RFA étaient significativement plus importantes pour les implants EXP1 placés dans le tibia mais pas dans le fémur. En rassemblant les données du fémur et du tibia il y avait une différence significative. Les implants EXP2 ne parvenaient pas àêtre insérés à fond et ont montré une valeur RFA inférieure qui n'était pas inattendue vu les filetages exposés bien que ces différences n'étaient pas statistiquement significatives. Les résultats de l'étude présente ont montré que le taper 1 résultait en une stabilité primaire supérieure comparé au modèle ad modum Branemark® standard. Il n'y avait aucun signe que ce nouveau modèle causait des réactions tissulaires osseuses négatives. Tous les implants ont gagné en stabilité durant leur période de guérison. Zusammenfassung Ziele: Die hier vorgestellte Studie hatte zum Ziel, das mechanische Verhalten und die Charakteristika von Primär- und Sekundärstabilität bei enossalen Implantaten mit einer Gewindeneigung von 1° (EXP1) und von 2° (EXP2) zu untersuchen. Man verglich die Daten mit dem Standarddesign von Brånemark (Nobel Biocare AB, Gothenburg, Schweden). Material und Methode: Man implantierte ein Päärchen von 10mm-Implantaten (EXP1 und Kontrollimplantat) in die Femurkondylen von 6 Kaninchen. Zwei weitere Päärchen von 6mm-Implantaten (EXP1 und Kontrollimplantat, sowie EXP2 und Kontrollimplantat) implantierte man in die Metaphyse der Tibia. Bei den Kontrollimplantaten handelte es sich um Standardtypen von Brånemark mit einem Durchmesser von 4 Millimetern und derselben Länge wie die Testimplantate. Bei der Implantation mass man die Kraft, die es zu Eindrehen der Implantate brauchte (IT) und führte Messungen mit der Resonanzfrequenzanalyse (RFA) durch. Sechs Wochen nach der Operation wurden die Tiere geopfert, die RFA erneut durchgeführt und anschliessend der Ausdrehwiderstand (RT) bestimmt. Resultate: Bei der Implantation brauchte es signifikant grössere IT um die EXP-Implantate einzusetzen, als bei den Kontrollimplantaten. Die RFA-Werte waren bei den EXP1-Implantaten, die in die Tibia geschraubt worden waren, signifikant höher. Dies gilt aber nicht für die in den Femur geschraubten Implantate. Wurden die Daten vom Femur mit denen der Tibia verglichen, so erkannte man signifikante Unterschiede. Die EXP2-Implantate konnten nicht vollständig inseriert werden und zeigten auch tiefere RFA-Werte, als man den freiliegenden Schraubenwindungen entsprechend erwarten könnte. Diese Unterschiede waren aber nicht statistisch signifikant. Zusammenfassung: Die Resultate dieser Studie zeigten, das Schraubenwindungen mit 1° Steigung verglichen mit dem Standarddesign von Brånemark eine bessere Primärstabilität erzielten. Man fand andererseits keine Beweise, dass sich dieses neue Design der Schraubenwindungen negativ auf die Reaktion des Knochengewebes auswirkt. Alle Implantate gewannen während in der Heilphase an Stabilität dazu. Resumen Objetivos: El estudio presentado se diseñó para analizar el rendimiento mecánico y las características de estabilidad primaria y secundaria de implantes endoóseos de titanio con 1o (EXP1) y 2o (EXP 2) de autoroscado al compararlos con el diseño estándar de Brånemark (Nobel Biocare AB, Gothenburg, Suecia). Material y Métodos: Se colocó una pareja de implantes de 10 mm EXP1 y de control en los cóndilos femorales de 6 conejos. Se colocaron pareja de implantes de 6 mm EXP1 y de control y de 6 mm EXP2 y de control en la metáfisis tibial. Los implantes de control utilizados fueron Brånemark estándar de 4 mm de diámetro. A la colocación, se llevaron a cabo mediciones del torque de inserción (IT) y del análisis de la frecuencia de resonancia (RFA). Los animales se sacrificaron a las seis semanas de la operación, y se tomaron medidas del torque de remoción (RT). Resultados: Al colocarse, se necesitó un IT significativamente mas alto para insertar los implantes EXP en comparación con los de control. Los valores RFA fueron significativamente mas altos para implantes EXP1 colocados en la tibia pero no en el fémur. Confrontando los datos del fémur y de la tibia apareció una diferencia significativa. Los implantes EXP2 fracasaron en insertarse completamente y demostraron un menor valor de RFA del que se podía esperar debido a la exposición de las roscas, aunque esta diferencia no fue estadísticamente significativa. Conclusiones: Los resultados del presente estudio mostraron que 1o de autoroscado resultan en una mejor estabilidad primaria comparada con el diseño estándar de Brånemark. No hubo evidencia de que el diseño de autoroscado causara reacciones negativas en el tejido óseo. Todos los implantes ganaron estabilidad durante el periodo de cicatrización. [source]