Statistiquement Significative (statistiquement + significative)

Distribution by Scientific Domains


Selected Abstracts


Efficacy of plaque removal and learning effect of a powered and a manual toothbrush

JOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 8 2003
D. Lazarescu
Abstract Background: Subjects with high plaque and gingivitis scores can profit most from the introduction of new manual or powered tooth brushes. To improve their hygiene, not only the technical characteristics of new brushes but also the learning effect in efficient handling are of importance. Aim: The present study compared the efficacy in plaque removal of an electric and a manual toothbrush in a general population and analysed the learning effect in efficient handling. Method: Eighty healthy subjects, unfamiliar with electric brushes, were divided into two groups: group 1 used the Philips/Jordan HP 735 powered brush and group 2 used a manual brush, Oral-B40+. Plaque index (PI) and gingival bleeding index (GBI) were assessed at baseline and at weeks 3, 6, 12 and 18. After each evaluation, patients abstained from oral hygiene for 24 h. The next day a 3-min supervised brushing was perfomed. Before and after this brushing, PI was assessed for the estimation of the individual learning effect. The study was single blinded. Results: Over the 18-week period, PI reduced gradually and statistically significantly (p<0.001) in group 1 from 2.9 (±0.38) to 1.5 (±0.24) and in group 2 from 2.9 (±0.34) to 2.2 (±0.23). From week 3 onwards, the difference between groups was statistically significant (p<0.001). The bleeding index decreased in group 1 from 28% (±17%) to 7% (±5%) (p<0.001) and in group 2 from 30% (±12%) to 12% (±6%) (p<0.001). The difference between groups was statistically significant (p<0.001) from week 6 onwards. The learning effect, expressed as the percentage of plaque reduction after 3 min of supervised brushing, was 33% for group 1 and 26% for group 2 at week 0. This percentage increased at week 18 to 64% in group 1 and 44% in group 2 (difference between groups statistically significant: p<0.001). Conclusion: The powered brush was significantly more efficient in removing plaque and improving gingival health than the manual brush in the group of subjects unfamiliar with electric brushes. There was also a significant learning effect that was more pronounced with the electric toothbrush. Zusammenfassung Hintergrund: Personen mit einem hohen Plaque- und Gingivitisindex können am meisten von der Einführung einer neuen Hand- oder elektrischen Zahnbürste profitieren. Um ihre Hygiene zu verbessern, sind nicht nur die technischen Charakteristika der neuen Bürste von Wichtigkeit, sondern auch der Lerneffekt für das effiziente Nutzen. Ziel: Die vorliegende Studie vergleicht die Effektivität bei der Plaqueentfernung bei einer elektrischen und einer Handzahnbürste in einer allgemeinen Bevölkerung und analysiert den Lerneffekt bei der effektiven Benutzung. Methoden: 80 gesunde Personen, die nicht an elektrische Zahnbürsten gewöhnt waren, wurden in zwei Gruppen eingeteilt: Gruppe 1 nutzte die Philips/Jordan HP 735 elektrische Bürste und die Gruppe 2 eine Handbürste, Oral-B40+. Der Plaqueindex (PI) und der gingivale Blutungsindex (GBI) wurden zur Basis und zu den Wochen 3, 6, 12 und 18 gemessen. Nach jeder Evaluation enthielten sich die Patienten für 24 Stunden der oralen Hygiene. Am nächsten Tag wurde ein beaufsichtigtes Bürsten durchgeführt. Vor und nach diesem Bürsten wurde der Plaqueindex für die Einschätzung des individuellen Lerneffektes aufgezeichnet. Die Studie war einfach blind. Ergebnisse: Über die 18wöchige Periode reduzierte sich der PI graduell und statistisch signifikant (p<0,001) in der Gruppe 1 von 2.9 (±0.38) auf 1.5 (±0.24) und in der Gruppe 2 von 2.9 (±0.34) auf 2.2 (± 0.23). Von der Woche 3 aufwärts wurde die Differenz zwischen den beiden Gruppen signifikant (p<0.001). Der Blutungsindex verringerte sich in der Gruppe 1 von 28% (± 17%) auf 7% (±5%) (p<0.001) und in der Gruppe 2 von 30% (±12%) auf 12% (±6%) (p<0.001). Die Differenz zwischen den beiden Gruppen war statistisch signifikant (p<0.001) von der 6. Woche an. Der Lerneffekt, ausgedrückt durch den Prozentsatz der Plaquereduktion nach 3 Minuten beaufsichtigtem Putzen, war 33% bei der Gruppe 1 und 26% bei der Gruppe 2 zur Woche 0. Dieser Prozentsatz vergrößerte sich zur Woche 18 auf 64% in der Gruppe 1 und auf 44% in der Gruppe 2 (Differenzen zwischen den Gruppen statistisch signifikant: p<0.001). Schlussfolgerung: Die elektrische Zahnbürste war signifikant mehr effektiv in der Plaqueentfernung und Verbesserung der gingivalen Gesundheit als die Handbürste in dieser Gruppe von Personen, die nicht an elektrische Bürsten gewöhnt waren. Es gab auch einen signifikanten Lerneffekt, welcher bei der Nutzung der elektrischen Zahnbürste größer war. Résumé Contexte: Des sujets présentant des scores de plaque et de gingivite élevés peuvent bénéficier de façon importante de l'apparition de nouvelles brosses manuelles et électriques. Pour améliorer leur hygiène, les caractéristiques techniques, mais aussi les instructions pour une manipulation efficace sont des éléments importants. But: Cette étude compare l'efficacité d'élimination de la plaque d'une brosse à dent manuelle et électrique dans une population générale et analyse l'effet de l'apprentissage pour une manipulation efficace. Méthode: 80 sujets sains, pas habitués aux brosses électrique, ont été divisés en deux groupes : Le groupe 1 utilisa la brosse Philips/Jordan HP 735 électrique et le groupe 2, une brosse manuelle Oral-B40+. L'indice de plaque (PI) et l'indice de saignement gingival (GBI) furent enregistrés initialement et à 3, 6, 12 et 18 semaines. Après chaque évaluation, les patients arrêtaient l'hygiène buccale pendant 24 heures. Le jour suivant, un brossage surveillé de 3 minutes était réalisé. Avant et après ce brossage, l'indice de plaque était relevé en vue de l'estimation de l'effet de l'apprentissage. L'étude était en aveugle simple. Résultats: Pendant la période de 18 semaines, le PI diminuait graduellement et de façon statistiquement significative (p<0.001) dans le groupe 1, de 2.9 (±0.38) à 1.5 (±0.24) et dans le groupe 2 de 2.9 (±0.34) à 2.2 (±0.23). A partir de la troisième semaine, la différence était déjà significative (p<0.001). L'indice de saignement diminuait dans le groupe 1 de 28% (±17%) à 7% (±5%) (p<0.001) et dans le groupe 2, de 30% (±12%) à 12% (±6%) (p<0.001). La différence entre les groupes était statistiquement significative à partir de la sixième semaine. L'effet de l'apprentissage, exprimé en pourcentage de la réduction de plaque après un brossage de 3 minutes surveillé fut de 33% pour le groupe 1 et de 26 % pour le groupe 2 initialement et augmentait lors de la semaine 18 jusqu'à 64% dans le groupe 1 et 44% dans le groupe 2 (différence entre les groupes significative: p<0.001). [source]


Efficacy of a 0.5% chlorhexidine gel on the control of gingivitis in Brazilian mentally handicapped patients

JOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 6 2003
C. M. Pannuti
Abstract Objective: To evaluate the effectiveness of a 0.5% chlorhexidine gel on the reduction of interdental gingival bleeding. Material and Methods: Forty-three mentally handicapped subjects, living in an institution (Casas André Luiz, Brazil), were enrolled in a double-blind randomised clinical trial. The subjects were randomly divided into two groups: test (chlorhexidine gel) and control (placebo gel). The gel was applied with trays, twice a day, over a period of 8 weeks. The interdental bleeding index (IBI) was recorded before and after the period in which the gel was used. Results: Statistical analysis showed that baseline IBI scores were similar (p=0.82) for test and control groups (55.6% and 54.5%, respectively). After 8 weeks, a statistically significant (p<0.001) decrease in IBI means took place in the test group (33.2%). The control group presented a small increase (60.6%) in IBI scores. The difference between groups was significant at the end of the study (p<0.001). Conclusion: The results indicated that the use of a 0.5% chlorhexidine gel was effective in reducing interdental gingival bleeding in special patients. Zusammenfassung Die Effizienz von 0,5% Chlorhexidin-Gel bei der Gingivitisprophylaxe von geistig behinderten Kindern in Brasilien Ziel: Die Evaluation der Effektivität von 0,5% Chlorhexidin-Gel bei der Reduktion der approximalen Gingivablutung Material und Methoden: Dreiundvierzig behinderte Kinder einer Institution (Casas André Luiz, Brasilien), wurden in eine randomisierte klinische Doppel-Blind-Studie aufgenommen. Die Teilnehmer wurden randomisiert in zwei Gruppen aufgeteilt: Test (Chlorhexidin-Gel) und Kontrolle (Plazebo-Gel). Während einer Periode von 8 Wochen wurde das Gel zweimal täglich mit Tiefziehschienen appliziert. Der Approximalraum-Blutungs-Index (IBI) wurde vor und nach der Periode, in der das Gel verwendet wurde, erhoben. Ergebnisse: Die statistische Analyse zeigte, dass die Ausgangswerte für den IBI für die Test- und die Kontrollgruppe ähnlich (p=0.82) waren (55,6% bzw. 54,5%). Nach 8 Wochen ergab sich in der Testgruppe ein statistisch signifikanter (p<0,001) Abfall der IBI Mittelwerte (33,2%). Die Kontrollgruppe präsentierte sich mit einer geringen Erhöhung (60,6%) der IBI-Werte. Bei Beendigung der Studie waren die Unterschiede zwischen den Gruppen signifikant (p<0,001). Schlussfolgerung: Die Ergebnisse zeigten, dass bei speziellen Patienten die Verwendung von 0,5% Chlorhexidin-Gel in der Reduktion der approximalen Gingivablutung effektiv war. Résumé Efficacité d'un gel de chlorhexidine à 0.5% sur le contrôle de la gingivite chez des patients brésilien handicapés mentaux. Objectif: Evaluer l'efficacité d'un gel de chlorhexidine à 0.5% sur la réduction du saignement gingival interdentaire. Matériel et Méthodes: 43 sujets handicapés mentaux vivant dans une institution (Casas André Luiz, Brésil), furent enrôlés dans une étude randomisée en double aveugle. Les sujets furent aléatoirement divisés en deux groupes: test (gel de chlorhexidine) et contrôle (gel placebo). Le gel fut appliqué avec des plaques 2 fois par jour pendant 8 semaines. L'indice de saignement interdentaire (IBI) fut enregistré avant et après la période d'utilisation du gel. Résultats: L'analyse statistique a montré que les notes d'IBI initiales étaient similaires (p=0.82) pour les groupes test et contrôle (55.6% et 54.5%, respectivement). Après 8 semaines, une diminution statistiquement significative (p<0.001) de l'IBI moyen apparut dans le groupe test (33.2%). Le groupe contrôle présentait une petite augmentation (60.6%) des notes d' IBI. La différence entre les groupes était significative à la fin de l'étude (p<0.001). Conclusion: Ces résultats indiquent que l'utilisation d'un gel de chlorhexidine à 0.5%était efficace pour réduire le saignement gingival interdentaire chez des patients spéciaux. [source]


Impaired healing response of periodontal furcation defects following flap debridement surgery in smokers

JOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 1 2003
A controlled clinical trial
Abstract Objectives: The purpose of the present parallel-design, controlled clinical trial was to evaluate the treatment outcome of periodontal furcation defects following flap debridement surgery (FDS) procedure in cigarette smokers compared to non-smokers. Materials and Methods: After initial therapy, 31 systemically healthy subjects with moderate to advanced periodontitis, who presented at least one Class I or II molar furcation defect, were selected. Nineteen patients (mean age: 40.3 years, 15 males) were smokers (,10 cigarettes/day) and 12 patients (mean age: 44.8 years, 3 males) were non-smokers. Full-mouth plaque score (FMPS) and full-mouth bleeding score (FMBS), probing pocket depth (PPD), vertical clinical attachment level (v-CAL), and horizontal clinical attachment level (h-CAL) were assessed immediately before and 6 months following surgery. Results: Overall, statistically significant v-CAL gain was observed in smokers (1.0 ± 1.3 mm) and non-smokers (1.3±1.1 mm), the difference between groups being statistically significant (p=0.0003). In proximal furcation defects, v-CAL gain amounted to 2.3±0.7 mm in non-smokers as compared to 1.0±1.1 mm in smokers (p=0.0013). At 6 months postsurgery, non-smokers presented a greater h-CAL gain (1.3±1.1 mm) than smokers (0.6±1.0 mm), with a statistically significant difference between groups (p=0.0089). This trend was confirmed in both facial/lingual (1.4±1.0 versus 0.8±0.8 mm) and proximal furcation defects (1.2±1.3 versus 0.5±1.2 mm). The proportion of Class II furcations showing improvement to postsurgery Class I was 27.6% in smokers and 38.5% in non-smokers. After 6 months, 3.4% of presurgery Class I furcation defects in smokers showed complete closure, as compared to 27.8% in non-smokers. Conclusions: The results of the present study indicated that (1) FDS produced clinically and statistically significant PPD reduction, v-CAL gain, and h-CAL gain in Class I/II molar furcation defects, and (2) cigarette smokers exhibited a less favorable healing outcome following surgery in terms of both v-CAL and h-CAL gain. Zusammenfassung Ziele: Der Zweck der vorliegenden kontrollierten klinischen Studie mit einem parallelen Design war die Überprüfung des Behandlungsergebnisses bei parodontalen Furkationsdefekten nach Wurzelreinigung und ,glättung bei Lappenoperationen (FDS) bei Zigarettenrauchern und Nichtrauchern. Material und Methoden: Nach der initialen Therapie wurden 31 systemisch gesunde Personen mit moderater bis schwerer Parodontitis, die mindestens einen Klasse I oder Klasse II Furkationsdefekt aufwiesen, ausgesucht. 19 Patienten (mittleres Alter 40,3 Jahre, 15 Männer) waren Raucher (,10 Zigaretten/Tag), 12 Patienten (mittleres Alter 44,8 Jahre, 3 Männer) waren Nichtraucher. Der Plaqueindex (FMPS) und die Provokationsblutung (FMBS) im gesamten Mund, die Sondierungstiefen (PPD), die vertikalen klinischen Befestigungsniveaus (v-CAL) und die horizontalen klinischen Befestigungsniveaus (h-CAL) wurden unmittelbar vor und 6 Monate nach der Operation erhoben. Ergebnisse: Insgesamt wurde ein statistisch signifikanter v-CAL Gewinn bei Rauchern (1,0±1,3 mm) und Nichtrauchern (1,3±1,1 mm) beobachtet, die Differenz wischen den Gruppen war statistisch signifikant (p=0,0003). Bei den approximalen Furkationsdefekten betrug der v-CAL Gewinn bei Nichtrauchern 2,3±0,7 mm verglichen zu den Rauchern mit 1,0±1,1 mm (p=0,0013). 6 Monate post operationem zeigten die Nichtraucher einen größeren h-CAL Gewinn (1,3±1,1 mm) verglichen mit den Rauchern (0,6±1,0 mm) mit einer statistischen Signifikanz zwischen den Gruppen (p=0,0089). Dieser Trend wurde sowohl bei den fazialen/lingualen Defekten (1,4±1,0 mm vs. 0,8±0,8 mm) und bei den approximalen Furkationsdefekten (1,2 v 1,3 mm vs. 0,5±1,2 mm) bestätigt. Das Verhältnis von Klasse II Furkationen, die post operationem eine Verbesserung zu Klasse I Furkationsdefekten zeigten, war bei Rauchern 27,6 % und 38,5 % bei Nichtrauchern. Nach 6 Monaten zeigten 3,4 % der Klasse I Furkationsdefekte bei Rauchern einen kompletten Verschluss verglichen mit 27,8 % bei Nichtrauchern. Zusammenfassung: Die Ergebnisse der vorliegenden Studie zeigten, dass 1) FDS eine klinische und statistisch signifikante PPD Reduktion, einen v-CAL Gewinn und h-CAL Gewinn bei Klasse I/II Molaren Furkationsdefekten erbringt; 2) Zigarettenraucher weniger gute Heilungsergebnisse nach Operationen sowohl bei v-CAL als auch bei h-CAL zeigten. Résumé Objectifs: cette étude clinique contrôlée en parallèle se proposait d'évaluer l'issue du trai-tement des lésions des furcations par un lam-beau de débridement (FDS) chez des fumeurs de cigarette par rapport à des non-fumeurs. Matériel et méthodes: Après un traitement initial, 31 sujets en bonne santé atteints de parodontite modérée à avancée et présentant au moins une lésion inter-radiculaire de classe I ou II sur une molaire, furent sélectionnés. 19 patients (d'âge moyen: 40.3 ans, 15 hommes) étaient fumeurs (,10 cigarettes/jour), 12 patients (d'âge moyen: 44.8 ans, 3 hommes) étaient non-fumeurs. Le score de plaque de toute la bouche (FMPS) et le score de saignement (FMBS), la profondeur de poche au sondage (PPD), le niveau clinique d'attache vertical (v-CAL), et horizontal (h-CAL) furent estimés immédiatement avant et 6 mois après la chirurgie. Résultats: D'une façon générale, un gain de v-CAL statistiquement significatif gain était observé chez les fumeurs (1.0±1.3 mm) et chez les non-fumeurs (1.3±1.1 mm), la différence entre les groupes étant statistiquement significative (p=0.0003). Pour les lésions des furcations proximales, le gain de v-CAL atteignait 2.3±0.7 mm chez les non-fumeurs et seulement 1.0±1.1 mm chez les fumeurs (p=0.0013). 6 mois après la chirurgie, les non-fumeurs présentaient un gain de h-CAL gain plus important (1.3±1.1 mm) que les fumeurs(0.6±1.0 mm), avec une différence statistiquement significative entre les groupes (p=0.0089). Cette tendance était confirmée à la fois sur les lésions des furcations vestibulo-linguales (1.4±1.0 mm vs 0.8±0.8 mm) et proximales (1.2±1.3 mm vs 0.5±1.2 mm). La proportion de furcations de Classe II s'améliorant après chirurgie en Classe I était de 27.6% chez les fumeurs et 38.5% chez les non-fumeurs. Après 6 mois, 3.4% des furcations initialement de Classe I étaient complètement fermées contre 27.8% chez les non-fumeurs. Conclusions: Les résultats de cette étude indiquent que: 1) FDS produit une réduction cliniquement et statistiquement significative de PPD, un gain de v-CAL et de h-CAL gain sur les lésions de furcations molaires de Classe I/II; 2) Les fumeurs de cigarette ont une cicatrisation moins favorable après chirurgie en terme de gain de v-CAL et de h-CAL. [source]


The effect of periodontal treatment on glycemic control in patients with type 2 diabetes mellitus

JOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 4 2001
James E. Stewart
Abstract Background, aims: This study was designed to explore the effect of periodontal therapy on glycemic control in persons with type 2 diabetes mellitus (DM). Methods: 36 patients with type 2 DM (treatment group) received therapy for adult periodontitis during an 18-month period. A 36-person control group was randomly selected from the same population of persons with type 2 DM who did not receive periodontal treatment. Results: These groups were well matched for most of the parameters investigated. During the nine-month observation period, there was a 6.7% improvement in glycemic control in the control group when compared to a 17.1% improvement in the treatment group, a statistically significant difference. Several parameters that could confound or moderate this glycemic control were explored. These included the treatment of non-dental infections, weight and medication changes. No moderating effect was associated with any of these variables. However, there were too few subjects in the study to have the statistical power necessary to assess these possible moderators of glycemic control. Conclusions: We interpret the data in the study to suggest that periodontal therapy was associated with improved glycemic control in persons with type 2 DM. Zusammenfassung Zielsetzung: Untersuchung der Wirkung parodontaler Therapie auf die Blutzuckerkontrolle bei Patienten mit Typ-2-Diabetes mellitus (DM2). Material und Methoden: 260 Patienten, die am Veteranenhospital in Los Angeles ambulant wegen Diabetes mellitus betreut wurden, wurde eine zahnmedizinische Behandlung empfohlen und angeboten. Von den 92 DM2-Patienten, die dieses Angebot wahrnahmen, wurden 36 Patienten, die an Erwachsenenparodontitis litten, parodontal behandelt: Wurzelglättung, subgingivale Kürettage, Extraktionen (Testgruppe). Von den DM2-Patienten, die keine Parodontalbehandlung durchführen ließen, wurde eine Kontrollgruppe mit 36 Personen gebildet. Die Blutzuckerkontrolle wurde in der Testgruppe vor Therapie und 10 Monate später über den arameter Hämoglobin A1C (HbA1C) bestimmt. In der Kontrollgruppe lagen 8,10 Monate zwischen den HbA1C -Untersuchungszeitpunkten. Ergebnisse: Beide Gruppen entsprachen einander sehr gut für die meisten untersuchten Parameter. Während der Beobachtungszeit von 9 Monaten verbesserte sich die Blutzuckerkontrolle in der Kontrolgruppe um 6.7% und in der Testgruppe um 17.1% (p=0.02). Verschiedene Parameter, die die Kontrolle des Blutzuckerspiegels beeinflussen könnten, wurden untersucht (z.B. nicht-dentale Infektionen, Veränderungen des Körpergewichtes oder der Medikation). Es konnte kein Einfluß dieser Faktoren gefunden werden. Allerdings ist die Stichprobe zu klein, um diese Aussage mit genügender Teststärke treffen zu können. Schlußfolgerungen: Parodontale Therapie der Erwachsenenparodontitis ist mit einer verbesserten Blutzuckerkontrolle bei DM2-Patienten assoziiert. Résumé Cette étude a été réalisée pour examiner les effets du traitement parodontal chez des personnes atteintes de diabète mellitus type 2 (DM). 36 patients atteints de DM type 2 (groupe traitement) furent traités pour une partodontite de l'adulte pendant une période de 18 mois. Un groupe contrôle de 36 personnes fut sélectionnê au hasard à partir de la même population (DM) mais sans recevoir de traitement parodontal. Ces groupes furent comparés entre eux pour la plupart des paramètres examinés. Pendant la période d'observation de 9 mois, il y avait une amélioration de 6.7% du controle de la glycémie dans le groupe contrôle comparéà une amélioration de 17.1% pour le groupe traité, cette différence étant statistiquement significative. Plusieurs paramètres comme le traitement d'infections non dentaires et les changements de poids et de prescription, qui auraient pu moduler le controle de la glycémie ont été explorés. Aucun effect de modulation ne put être associé avec aucune de ces variables. Cependant, il y avait trop peu de sujets inclus dans l'étude pour permettre un pouvoir statistique nécessaire pour préciser ces possibles modulateurs du contróle de la glycémie. Nous interprétons les données de l'étude pour suggérer que le traitement paradontal est associéà une amélioration de la glycémie chez les personnes atteintes de diabéte mellitus type 2. [source]


Effect of donor characteristics, technique of harvesting and in vitro processing on culturing of human marrow stroma cells for tissue engineered growth of bone

CLINICAL ORAL IMPLANTS RESEARCH, Issue 5 2005
Helge Bertram
Abstract: The aim of this study was to assess the effect of donor characteristics and the technique of harvesting and in vitro processing on the efficacy of culturing of human mesenchymal stem cells (hMSCs) for tissue engineered growth of bone. Cultures of hMSCs were derived from iliac crest bone marrow aspirates (21 donors, age 11,76) and from cancellous bone grafting material (32 donors, age 13,84). Age had no significant effect on the ability to isolate and culture hMSCs, although the failure rate was 55.6% in donors beyond the age of 60, while it varied between 14.3% and 22.2% in donors under 60 years of age. Male and female donors had comparable failure rates (27.3% and 28.6%, respectively). Culturing of hMSCs was successful in 90.4% of marrow aspirates from 21 donors and in 62.5% of cancellous bone specimens from 35 donors. This difference was statistically significant (P=0.023). Regression analysis confirmed that at simultaneous testing of the three variables, only the source of cells significantly affected the result (P=0.043). Morphological evaluation of the unfractionated primary population showed a change in cell shape of the adherent cells from a triangular into thin spindle-shaped elongated form, which remains until confluence. When the cultures were exposed to osteoinductive medium, various morphotypes expressing different levels of alkaline phosphatase and secreting different amounts of mineral were evident. Morphology of marrow stroma cells (MSCs) from marrow aspirates was not different from MSCs derived from cancellous bone specimens. Expression of osteogenic markers in MSCs as shown by PCR as well, did not differ between the two sources. It is concluded that marrow aspirates and cancellous bone specimens produce comparable populations of MSCs. However, bone marrow aspirates from donors under the age of 60 years rather than cancellous bone chips are favourable for isolation and expansion of hMSCs for tissue engineered growth of bone. Résumé Le but de cette étude a été d'analyser l'effet des caractéristiques du donneur et la technique de prélèvement et du processus in vitro sur l'efficacité des cultures des cellules souches mésenchymateuses humaines (hMSC) pour la croissance tissulaire en laboratoire de l'os. Les cultures de hMSC provenaient de la moelle osseuse de la crête iliaque (21 donneurs de 11 à 76 ans) et de matériel de greffe osseuse d'os spongieux (32 donneurs de 13 à 84 ans). L'âge n'avait aucun effet significatif sur l'habilitéà isoler et à mettre en culture les hMSC bien que le taux d'échec était de 56% chez les donneurs au-dessus de 60 ans et variait de 14 à 22% chez les donneurs en-dessous de 60 ans. Les hommes et les femmes avaient des taux d'échec comparables de respectivement 27 et 28%. La mise en culture des hMSC a réussi dans 90% des prélèvements de moelle et dans 63% dans les échantillons osseux spongieux. Cette différence était statistiquement significative (P=0,023). L'analyse de régression a confirmé qu'avec un test simultané des trois variables, seul la source de cellules avait un réel effet sur le résultat (P=0,043). L'évaluation morphologique de la population primaire non-fractionnée a montré un changement dans l'apparence des cellules adhérentes depuis un aspect triangulaire à une forme allongée en forme de fuseau qui restait jusqu'à confluence. Lorsque les cultures étaient exposées à un milieu ostéoinductif différents morphotypes exprimant différents niveaux de phosphatase alcaline et secrétant différentes quantitées de minéraux étaient mis en évidence. La morphologie des MSC des prélèvements de la moelle n'était pas différente des MSC provenant des spécimens osseux spongieux. L'expression des marqueurs ostéogéniques dans les MSC ne montrait par PCR aucune différence entre ces deux sources. Les prélèvements de moelle et les spécimens osseux spongieux produisent donc des populations comparables de MSC. Cependant, les aspirations de moelle de donneurs en-dessous de 60 ans plutôt que les chips osseux spongieux sont favorables pour l'isolation et l'expansion des hMSC pour la croissance osseuse en laboratoire. Zusammenfassung Es war das Ziel dieser Studie, den Einfluss von Spender-Merkmalen, Entnahmetechnik und in vitro -Behandlung bei der erfolgreichen Kultivierung von menschlichen mesenchymalen Stammzellen (hMSCs) für das gewebsgesteuerte Knochenwachstum zu untersuchen. Die Kulturen der hMSCs gewann man aus vom Beckenkamm aspiriertem Knochenmark (21 Spender, Alter 11,76) und von Spongiosa aus Spendermaterial (32 Spender, Alter 13,84). Das Alter hatte keinen signifikanten Einfluss auf die erfolgreiche Isolierung und Kultivierung von hMSCs, obgleich die Misserfolgsrate bei Spendern über 60 Jahren 55.6% betrug, währenddem sie bei Spendern unter 60 Jahren zwischen 14.3% und 22.2% variierte. Männer und Frauen hatten vergleichbare Misserfolgsraten (27.3%, beziehungsweise 28.6%). Die Kultivierung von hMSCs war bei 90.4% des aspirierten Marks von 21 Spendern und 62.5% der Spongiosa von 35 Spendern erfolgreich. Diese Differenz war statistisch signifikant (P=0.023). Die Regressionsanalyse bestätigte, dass von den drei gleichzeitig getesteten Variablen nur die Entnahmequelle der Zellen das Resultat signifikant beeinflusste (P=0.043). Die morphologische Untersuchung der unfraktionierten Primärpopulation zeigte bei den adhärenten Zellen eine Veränderung der Zellform von einer dreieckigen zu einer spindelförmigen länglichen Form. Diese blieb bis zu ihrem Zusammenwachsen erhalten. Wurden die Kulturen einem osteoinduktiven Einfluss ausgesetzt, entwickelten sich verschiedene Morphotypen, die auch verschiedene Mengen alkalischer Phosphatase und Mineralien ausschieden. Die Morphologie der MSCs aus dem aspirierten Knochenmark war nicht anders als diejenige von MSCs aus spongiösen Knochenproben. Die Ausscheidung von osteogenen Markern durch die MSCs, auch messbar durch den PCR, verhielt sich bei den Zellen aus beiden Quellen gleich. Man schloss daher, dass aspiriertes Knochenmark und Spongiosa vergleichbare Populationen von MSCs produzieren. Für die Isolation und Expansion von hMSCs zur gesteuerten Knochengewebsregeneration ist aspiriertes Knochenmark vorteilhafter als spongiöse Knochenchips und der Spendern ist von Vorteil jünger als 60 Jahre. Resumen La intención de este estudio fue valorar el efecto de las características del donante y de la técnica de recogida y del procesamiento in vivo sobre la eficacia del cultivo de células madre mesenquimales humanas (hMSCs) para crecimiento óseo por ingeniería tisular. Los cultivos de hMSCs se derivaron de aspirados de la médula ósea de la cresta iliaca (21 donantes, edad 11,76) y de material de injerto de hueso esponjoso (32 donantes, edad 13,84). La edad no tuvo un efecto significativo en la habilidad para aislar y cultivar hMSCs, aunque el índice de fracaso fue del 55.6% en donantes por encima de los 60 años, mientras que varió entre el 14.3% y el 22.2% en donantes por debajo de los 60 años. Los donantes varones y hembras tuvieron índices de fracaso comparables (27.3 y 28.6%, respectivamente). El cultivo de hMSCs tuvo éxito en el 90.4% de los aspirados medulares de 21 donantes y en 62.5% de los especímenes de hueso esponjoso de 35 donantes. Esta diferencia fue estadísticamente significativa (P=0.023). El análisis de regresión confirmó que en la prueba simultanea de las tres variables, solo el origen de las células afectó significativamente el resultado (P=0.043). La evaluación morfológica de la población primaria no fraccionada mostró un cambio en la forma celular de las células adherentes de triangular a una forma de huso fino elongado, que se mantiene hasta su confluencia. Cuando los cultivos se expusieron a un medio osteoconductivo se evidenciaron varios morfotipos manifestando diferentes niveles de fosfatasa alcalina y segregando diferentes cantidades de mineral. La morfología de las MSCs de los aspirados medulares no fue diferente de las MSCs derivadas de los especímenes de hueso esponjoso. La manifestación de marcadores osteogénicos en MSCs mostrado por PCR tampoco difirió entre las dos fuentes. Se concluye que los aspirados medulares y los especímenes de hueso esponjoso producen poblaciones comparables de MSCs. De todos modos, los aspirados de médula ósea de donantes menores de 60 años por encima de las virutas de hueso esponjoso son más favorables para el aislamiento y la expansión de hMSCs para crecimiento óseo por ingeniería tisular. [source]


Interactions between large African browsers and thorny Acacia on a wildlife ranch in Kenya

AFRICAN JOURNAL OF ECOLOGY, Issue 4 2006
Antoni V. Milewski
Abstract Some plants respond to browsing with compensatory regrowth of plant tissues and with increased thorn growth. Associations between browsers and their preferred forage were examined through wandering quarter vegetation sampling and observational studies in an effort to understand how some plants respond to browsing by large African herbivores. Acacia seyal (n = 2680) A. drepanolobium (n = 1850), and Balanites glabra (n = 960) were three species of frequently browsed indigenous plants examined on Game Ranching Ltd. in Kenya. There were several statistically significant associations revealed. Individual A. seyal exposed to intensive browser utilization were observed to lose shoot tips, produce long thorns, and have relatively few flowers and fruits. Browser utilization was associated with increased lateral branching in A. drepanolobium and with an increased occurrence of short, thickened spines in B. glabra. Thorns, spines and flowers were measurable indicators of relative browser utilization, and may be useful features to monitor in the management of large African mammals and their prickly forage Résumé Certaines plantes réagissent au pâturage par une repousse du tissu végétal et une croissance accrue d'épines. Les associations entre les animaux et leur nourriture favorite ont été examinées grâce à des échantillonnages de la végétation par quadrats aléatoires, et par des observations spécifiques afin de comprendre comment certaines plantes répondent au broutage par de grands mammifères africains. Acacia seyal (n = 2680), A. drepanolobium (n = 1850) et Balanites glabra (n = 960) sont trois espèces de plantes indigènes fréquemment consommées àGame Ranching Ltd, au Kenya. On y révèle plusieurs associations statistiquement significatives. On y a observé des A. seyal exposés à une consommation intensive perdre l'extrémité des pousses, produire de longues épines et relativement peu de fleurs et de fruits. La consommation par les herbivores était associée à une production accrue de branches latérales chez A. drepanolobium et à la présence accrue de piquants courts et épais chez Balanites glabra. Les piquants, les épines et les fleurs étaient des indicateurs mesurables de la consommation relative par des herbivores, et peuvent être des caractéristiques utiles à surveiller dans le cadre de la gestion des grands mammifères africains et de leur alimentation épineuse. [source]


Enamel matrix derivative and titanium implants

JOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 4 2003
An experimental pilot study in the rabbit
Aim: The aim of present study was to evaluate if an enamel matrix derivative (Emdogain®) may enhance bone formation and osseointegration of titanium implants, using a well-documented rabbit model. Material and methods: Thirty-six threaded commercially pure titanium (cp.ti.) implants were inserted in six New Zealand white rabbits. One implant was placed in each femur and two in each tibia. Prior to implant insertion approximately 0.5 mL of Emdogain (EMD) (test) or the vehicle gel (PGA: propylene glycol alginate) (control) was injected into the surgically prepared implant site. The follow-up time was 6 weeks. Biomechanical evaluations by resonance frequency analysis (RFA) and removal torque measurements (RTQ) were performed. Histomorphometrical quantifications were made on ground sections by measurements of the percentage of bone-to-metal contact, bone area inside the threads as well as outside the threads (mirror image). Bone lengths along the implant surface were also measured and used for shear strength calculations. Results: The results demonstrated no beneficial effects from the EMD treatment on bone formation around titanium implants in any of the tested parameters. Significant differences were demonstrated with removal torque test and shear force calculations for the control implants. No other parameter demonstrated a statistically significant difference. Conclusion: The results of the present study may indicate that EMD does not contribute to bone formation around titanium implants. This observation may indicate that the bone formation that occurs after EMD treatment in periodontal defects is the result of functional adaptation. However, further research is required to evaluate the effect of EMD treatment on bone formation. Zusammenfassung Schmelzmatrixprotein und Titanimplantate. Eine experimentelle Pilotstudie beim Kaninchen Zielsetzung: Untersuchung im gut dokumentierten Kaninchenmodell, ob Schmelzmatrixprotein (Emdogain®) die Knochenbildung und Osseointegration von Titanimplantaten verbessert. Material und Methoden: 36 kommerziell erhältliche Schraubenimplantate aus reinem Titan (cp.ti.) wurden bei 6 weißen Neuseeländischen Kaninchen inseriert. Ein Implantat wurde in jeden Femur und 2 in jede Tibia gesetzt. Vor Implantatinsertion wurden etwa 0,5 ml Emdogain (EMD) (Test) oder das Trägergel (PGA: Propylenglykolalginat) (Kontrolle) in die chirurgisch vorbereitete Insertionsstelle gespritzt. Die Nachuntersuchungszeit betrug 6 Wochen. Die biomechanischen Untersuchungen umfassten eine Resonanzfrequenzanalyse (RFA) und die Messung des Drehmoments, das zur Entfernung der Implantate nötig war (RTQ). Folgende histomorphometrische Messungen wurden auf Schliffpräparaten durchgeführt: Messung des prozentualen Knochen-zu-Metall-Kontaktes, Knochenbereich innerhalb und außerhalb der Schraubengewinde (Spiegelbild). Die Knochenlänge entlang der Implantate wurde ausgemessen und für Scherkraftberechnungen genutzt. Ergebnisse: Es konnten für keinen der untersuchten Parameter günstige Auswirkungen der Anwendung von EMD auf die Knochenbildung um Titanimplantate beobachtet werden. Signifikante Unterschiede konnten für RTQ und Scherkraftberechnungen für die Kontrollimplantate gezeigt werden. Für keinen anderen Parameter konnten statistisch signifikante Unterschiede gefunden werden. Schlussfolgerungen: Die Ergebnisse dieser Studie zeigen, dass der Einsatz von EMD nicht zur Knochenbildung um Titanimplantate beiträgt. Diese Beobachtung kann darauf hinweisen, dass die Knochenbildung, die nach Gabe von EMD in parodontalen Defekten stattfindet, das Ergebnis funktioneller Adaptation ist. Allerdings sind weitere Untersuchungen erforderlich, um die Auswirkung von EMD auf die Knochenbildung zu verstehen. Résumé Dérivés de la matrice amellaire et implants en titane. Une étude pilote expérimentale sur le lapin. But: Le but de cette étude était d'évaluer si un dérivé de la matrice amellaire (Emdogain®) pouvait augmenter la formation osseuse et l'ostéo-intégration d'implants en titane en utilisant un modèle éprouvé de lapin. Matériel et méthodes: 36 implants en titane commercialement purs (cp.ti.) ont été vissés chez 6 lapins blancs de Nouvelle Zélande. 1 implant fut placé dans chaque fémur et 2 dans chaque tibia. Préalablement à l'insertion, environ 0.5 mL d' Emdogain (EMD) (test) ou du gel vecteur (PGA: propylene glycol alginate) (control) fut injecté dans le site implantaire préparé chirurgicalement. Le suivi était réalisé sur 6 semaines. Des évaluations biomécaniques par analyse de la fréquence de résonance (RFA) et des mesures de torque de retrait (RTQ) furent utilisées. Les quantifications histo-morphométriques furent réalisées sur des coupes en mesurant le pourcentage de contact os-métal, les surfaces osseuses à l'intérieur ainsi qu'à l'extérieur des spires (Image miroir). Les longueurs d'os le long des surfaces implantaires furent aussi mesurées et utilisées pour calculer les forces de cisaillement. Résultats: Les résultats n'ont montré aucun effet bénéfique du traitement à l'EMD sur la formation osseuse autour des implants en titane pour aucun des paramètres test. De significatives différences furent trouvées avec le test de torque et les calculs de force de cisaillement pour les implants contrôles. Aucun autre paramètre ne montrait de différences statistiquement significatives. Conclusion: Les résultats de cette étude pourrait indiquer que l'EMD ne contribue pas à la formation osseuse autour des implants en titane. Cette observation peut indiquer que la formation osseuse qui survient après traitement à l'EMD dans les lésions parodontales serait le résultat d'une adaptation fonctionnelle. Cependant, de futures recherches sont nécessaires pour évaluer l'effet du traitement à l'EMD sur la formation osseuse. [source]


Effect of toothpaste on the plaque inhibitory properties of a cetylpyridinium chloride mouth rinse

JOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 3 2003
S. Sheen
Abstract Background and aims: Cetylpyridinium chloride (CPC) mouth rinses have moderate plaque inhibitory activity when used alone but rarely have shown adjunctive benefits to tooth brushing with toothpaste. Several explanations for this apparent anomaly can be proferred, including loss of antiseptic activity due to interactions with toothpaste ingredients. The aim of this study was to measure the effect of toothpaste on the plaque inhibitory properties of a CPC mouth rinse using paired rinses of CPC, toothpaste slurry (TP) and water (W). Methods: The study was a single blind, randomised, seven-treatment, cross over design balanced for residual effects, involving 21 healthy, dentate subjects. The paired rinses were: W-CPC, CPC-W, TP-CPC, CPC-TP, W-TP, TP-W and W-W. Rinsing with solutions or slurries was done for 60 s twice per day. On day 1, subjects were rendered plaque free, suspended tooth cleaning and commenced the allocated rinse regimen. On day 5, plaque was scored by index. A 2½ day wash out of normal oral hygiene was allowed between each regimen. Results: The order from lowest to highest plaque scores was as follows: W-CPC = CPC-W < CPC-TP < TP-CPC , W-TP < TP-W < W-W. Several differences in pairs of treatments were statistically significant, the most relevant of which were significantly less plaque with W-CPC compared to TP-CPC, TP-W and W-TP, and significantly more plaque with W-W compared to all other regimens except TP-W. Conclusions: Toothpaste, whilst possessing some plaque inhibitory activity, when used immediately before a CPC mouth rinse adversely affected the plaque inhibitory action of this antiseptic. This in part may explain the reported lack of adjunctive benefits of CPC rinses to normal oral hygiene practices and supports the suggestion, made for chlorhexidine rinses, that their use should follow toothpaste by at least 60 min. Zusammenfassung Die Wirkung von Zahnpasta auf die plaquehemmenden Eigenschaften einer Mundspüllösung mit Cetylpyridinium-Chlorid Grundlagen und Ziel: Cetylpyridinium-Chlorid (CPC) Mundspüllösung haben, wenn sie alleine verwendet werden, eine moderate plaquehemmende Aktivität. Es wurde jedoch selten gezeigt, dass sie zusätzlich zum Zähneputzen Vorteile haben. Mehrere Erklärungen für diese offensichtliche Anomalie können angeboten werden, einschließlich des Verlusts der antiseptischen Aktivität wegen einer Interaktion mit Inhaltstoffen der Zahnpasta. Ziel dieser Studie war es, die Wirkung der Zahnpasta auf die plaquehemmenden Eigenschaften einer CPC-Mundspüllösung zumessen. Es wurde CPC zusammen mit Zahnpasta-Lösung (TP) oder zusammen mit Wasser (W) verwendet. Methoden: Die randomisierte, einfach-blinde-Studie hatte ein 7-Behandlungs- Crossover-Design und war ausgeglichen hinsichtlich der Resteffekte. Einundzwanzig gesunde und bezahnte Personen wurden aufgenommen. Die paarweisen Spülungen waren: W-CPC, CPC-W, TP-CPC, CPC-TP, W-TP, TP-W und W-W. Die Spülungen wurden zweimal pro Tag für 60 Sekunden durchgeführt. An Tag-1 wurde bei der Teilnehmern Plaquefreiheit hergestellt, sie enthielten sich der Mundhygiene und begannen die zugewiesenen Spülungen. An Tag-5 wurde die Plaque mittels Index beurteilt. Zwischen den Spülmaßnahmen war eine 2,5-tägige Auswaschperiode mit normaler Mundhygiene erlaubt. Ergebnisse: Die Reihenfolge vom niedrigsten zum höchsten Plaquewert war W-CPC = CPC-W < CPC-TP < TP-CPC statistiquement significatives, la plus importante étant significativement moins de plaque dentaire avec W-CPC comparéà TP-CPC, TP-W et W-TP et significativement plus de plaque dentaire avec W-W comparéà tous les autres régimes excepté TP-W. Le dentifrice possèdant quelques activités inhibitrice sur la plaque dentaire lorsqu'il est utilisé immédiatement avant un rinçage CPC affecte de manière négative l'action inhibitrice de la plaque dentaire de cet antiseptique. Ceci pourrait en partie expliquer le manque de bénéfice supplémentaire des rinçages au CPC avec les pratiques d'hygiène buccale normales. [source]


Influence of implant taper on the primary and secondary stability of osseointegrated titanium implants

CLINICAL ORAL IMPLANTS RESEARCH, Issue 4 2004
Dominic O'Sullivan
Abstract Objectives: The study presented was designed to analyse the mechanical performance and the primary and secondary stability characteristics of endosseous titanium implants with 1° (EXP1) and 2° (EXP2) of taper when compared with the standard Brånemark design (Nobel Biocare AB, Gothenburg, Sweden). Materials and methods: One pair of 10 mm EXP1 and control implants were placed in the femoral condyles of six rabbits. Paired 6 mm EXP1 and control implants and 6 mm EXP2 and control implants were placed in the tibial metaphysis. The control implants used were 4 mm diameter standard Brånemark implants, the same length as the test implants. At placement, insertion torque (IT) and resonance frequency analysis (RFA) measurements were performed. Six weeks postoperatively when the animals were killed, RFA and removal torque (RT) measurements were made. Results: At placement, significantly higher IT was needed to insert the EXP implants compared with the controls. RFA values were significantly higher for EXP1 implants placed in the tibia but not in the femur. In pooling data from the femur and tibia there was a significant difference. The EXP2 implants failed to insert fully and demonstrated a lower RFA value than may have been expected due to the exposed threads, although this difference was not statistically significant. Conclusions: The results from the present study showed that 1° of taper results in a better primary stability compared with the standard Brånemark design. There was no evidence that the tapered design caused negative bone tissue reactions. All the implants gained in stability during the healing period. Résumé L'étude présente a été effectuée pour analyser la performance mécanique et les caractéristiques de stabilité primaire et secondaire d'implants endoosseux en titane avec un taper (fuselé) 1° (EXP1) et 2 (EXP 2) comparés au modèle ad modum Branemark® standard. Une paire d'implants contrôles et un EXP1 de 10 mm ont été placés dans les condyles fémoraux de six lapins. Des paires d'implants contrôles et EXP1 de 6 mm et des implants contrôles et EXP2 de 6 mm ont été placés dans les métaphyses tibiales. Les implants contrôles utilisés avaient un diamètre standard de 4 mm, la même longueur que les implants tests. Lors du placement, des mesures de force d'insertion (IT) et d'analyse de fréquence de résonnance (RFA) ont été effectuées. Six semaines après l'opération lorsque les animaux ont été euthanasiés, les mesures RFA et les forces d'enlèvement (RT) ont été relevées. Lors du placement un IT significativement plus important a été nécessaire pour insérer les implants EXP1 comparé au contrôle. Les valeurs RFA étaient significativement plus importantes pour les implants EXP1 placés dans le tibia mais pas dans le fémur. En rassemblant les données du fémur et du tibia il y avait une différence significative. Les implants EXP2 ne parvenaient pas àêtre insérés à fond et ont montré une valeur RFA inférieure qui n'était pas inattendue vu les filetages exposés bien que ces différences n'étaient pas statistiquement significatives. Les résultats de l'étude présente ont montré que le taper 1 résultait en une stabilité primaire supérieure comparé au modèle ad modum Branemark® standard. Il n'y avait aucun signe que ce nouveau modèle causait des réactions tissulaires osseuses négatives. Tous les implants ont gagné en stabilité durant leur période de guérison. Zusammenfassung Ziele: Die hier vorgestellte Studie hatte zum Ziel, das mechanische Verhalten und die Charakteristika von Primär- und Sekundärstabilität bei enossalen Implantaten mit einer Gewindeneigung von 1° (EXP1) und von 2° (EXP2) zu untersuchen. Man verglich die Daten mit dem Standarddesign von Brånemark (Nobel Biocare AB, Gothenburg, Schweden). Material und Methode: Man implantierte ein Päärchen von 10mm-Implantaten (EXP1 und Kontrollimplantat) in die Femurkondylen von 6 Kaninchen. Zwei weitere Päärchen von 6mm-Implantaten (EXP1 und Kontrollimplantat, sowie EXP2 und Kontrollimplantat) implantierte man in die Metaphyse der Tibia. Bei den Kontrollimplantaten handelte es sich um Standardtypen von Brånemark mit einem Durchmesser von 4 Millimetern und derselben Länge wie die Testimplantate. Bei der Implantation mass man die Kraft, die es zu Eindrehen der Implantate brauchte (IT) und führte Messungen mit der Resonanzfrequenzanalyse (RFA) durch. Sechs Wochen nach der Operation wurden die Tiere geopfert, die RFA erneut durchgeführt und anschliessend der Ausdrehwiderstand (RT) bestimmt. Resultate: Bei der Implantation brauchte es signifikant grössere IT um die EXP-Implantate einzusetzen, als bei den Kontrollimplantaten. Die RFA-Werte waren bei den EXP1-Implantaten, die in die Tibia geschraubt worden waren, signifikant höher. Dies gilt aber nicht für die in den Femur geschraubten Implantate. Wurden die Daten vom Femur mit denen der Tibia verglichen, so erkannte man signifikante Unterschiede. Die EXP2-Implantate konnten nicht vollständig inseriert werden und zeigten auch tiefere RFA-Werte, als man den freiliegenden Schraubenwindungen entsprechend erwarten könnte. Diese Unterschiede waren aber nicht statistisch signifikant. Zusammenfassung: Die Resultate dieser Studie zeigten, das Schraubenwindungen mit 1° Steigung verglichen mit dem Standarddesign von Brånemark eine bessere Primärstabilität erzielten. Man fand andererseits keine Beweise, dass sich dieses neue Design der Schraubenwindungen negativ auf die Reaktion des Knochengewebes auswirkt. Alle Implantate gewannen während in der Heilphase an Stabilität dazu. Resumen Objetivos: El estudio presentado se diseñó para analizar el rendimiento mecánico y las características de estabilidad primaria y secundaria de implantes endoóseos de titanio con 1o (EXP1) y 2o (EXP 2) de autoroscado al compararlos con el diseño estándar de Brånemark (Nobel Biocare AB, Gothenburg, Suecia). Material y Métodos: Se colocó una pareja de implantes de 10 mm EXP1 y de control en los cóndilos femorales de 6 conejos. Se colocaron pareja de implantes de 6 mm EXP1 y de control y de 6 mm EXP2 y de control en la metáfisis tibial. Los implantes de control utilizados fueron Brånemark estándar de 4 mm de diámetro. A la colocación, se llevaron a cabo mediciones del torque de inserción (IT) y del análisis de la frecuencia de resonancia (RFA). Los animales se sacrificaron a las seis semanas de la operación, y se tomaron medidas del torque de remoción (RT). Resultados: Al colocarse, se necesitó un IT significativamente mas alto para insertar los implantes EXP en comparación con los de control. Los valores RFA fueron significativamente mas altos para implantes EXP1 colocados en la tibia pero no en el fémur. Confrontando los datos del fémur y de la tibia apareció una diferencia significativa. Los implantes EXP2 fracasaron en insertarse completamente y demostraron un menor valor de RFA del que se podía esperar debido a la exposición de las roscas, aunque esta diferencia no fue estadísticamente significativa. Conclusiones: Los resultados del presente estudio mostraron que 1o de autoroscado resultan en una mejor estabilidad primaria comparada con el diseño estándar de Brånemark. No hubo evidencia de que el diseño de autoroscado causara reacciones negativas en el tejido óseo. Todos los implantes ganaron estabilidad durante el periodo de cicatrización. [source]