Gingival Bleeding Index (gingival + bleeding_index)

Distribution by Scientific Domains


Selected Abstracts


Anti-gingivitis efficacy of a stabilized 0.454% stannous fluoride/sodium hexametaphosphate dentifrice

JOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 1 2005
A controlled 6-month clinical trial
Abstract Objective: Stannous fluoride is a broad-spectrum anti-microbial agent that has been used in dentistry as a chemical adjunct to prevent dental caries and gingivitis. The objective of this study was to assess the anti-gingivitis efficacy of a stabilized 0.454% stannous fluoride/sodium hexametaphosphate dentifrice relative to a negative control. Methods: This was a randomized, 6-month, double-blind, parallel-group gingivitis study conducted according to the guidelines for evaluating chemotherapeutic products for the control of gingivitis outlined by the American Dental Association. A stabilized 0.454% stannous fluoride/sodium hexametaphosphate dentifrice was tested against a commercially available negative control dentifrice. Following baseline measurements, subjects received a dental prophylaxis. Subjects were then instructed to brush twice daily for 60 s using their assigned product. Oral soft-hard-tissue examinations and clinical examinations using the Modified Gingival Index, Gingival Bleeding Index, and the Turesky modification of the Quigley,Hein Plaque Index were performed at baseline, 3 and 6 months post-treatment. Results: A total of 143 subjects were enrolled and 130 of them completed the 6-month study. After 6 months of product usage, the experimental group had 21.7% less gingivitis (p<0.001), 57.1% less bleeding (p<0.001), and 6.9% less plaque (p=0.01) on average compared with the negative control group. No adverse oral soft-hard-tissue effects or extrinsic tooth staining was observed in the study. Conclusion: The results demonstrate that use of the stabilized 0.454% stannous fluoride/sodium hexametaphosphate dentifrice over a 6-month period provided statistically significant reductions in gingivitis, gingival bleeding, and plaque when compared with a negative control dentifrice. [source]


Anti-gingivitis effect of a dentifrice containing bioactive glass (NovaMin®) particulate

JOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 2 2006
Bao Jun Tai
Abstract Background: The objective of this pilot clinical trial was to evaluate the anti-gingivitis and anti-plaque effects of a dentifrice containing bioactive glass (NovaMin®) compared with a placebo control dentifrice in a 6 weeks clinical study. Methods: The study design was a randomized, double-blinded, controlled clinical trial. One hundred volunteers took part in the study and were matched for plaque index (PLI), gingival bleeding index (GBI), age and gender. The protocol was reviewed and approved by the Ethical Committee of the University. The subjects received a supragingival prophylaxis to remove all plaque, calculus and extrinsic stain. Following the baseline examination, subjects were instructed to brush with their assigned dentifrice and toothbrush. The PLI and GBI were determined for the baseline and 6 weeks. The data were analysed using a repeated-measures anova conducted on the two dependent measures to compare the effect between the test and control group. Results: Ninety-five subjects finished the study. The results showed that the PLI (baseline=1.54, 6 weeks=1.29) and GBI (baseline=1.14, 6 weeks=0.47) were significantly reduced, respectively, over the 6 weeks period in the test group (p<0.001 for each measure). There was a 58.8% reduction in gingival bleeding and a 16.4% reduction in plaque growth. There was no difference of the PLI (baseline=1.60, 6 weeks=1.57) and GBI (baseline=1.18, 6-week=1.02) over the 6 week period in the control group. Conclusion: This study demonstrated that a dentifrice containing NovaMin® significantly improves oral health as measured by a reduction in gingival bleeding and reduction in supragingival plaque compared with a negative dentifrice over the 6 weeks study period. [source]


Efficacy of plaque removal and learning effect of a powered and a manual toothbrush

JOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 8 2003
D. Lazarescu
Abstract Background: Subjects with high plaque and gingivitis scores can profit most from the introduction of new manual or powered tooth brushes. To improve their hygiene, not only the technical characteristics of new brushes but also the learning effect in efficient handling are of importance. Aim: The present study compared the efficacy in plaque removal of an electric and a manual toothbrush in a general population and analysed the learning effect in efficient handling. Method: Eighty healthy subjects, unfamiliar with electric brushes, were divided into two groups: group 1 used the Philips/Jordan HP 735 powered brush and group 2 used a manual brush, Oral-B40+. Plaque index (PI) and gingival bleeding index (GBI) were assessed at baseline and at weeks 3, 6, 12 and 18. After each evaluation, patients abstained from oral hygiene for 24 h. The next day a 3-min supervised brushing was perfomed. Before and after this brushing, PI was assessed for the estimation of the individual learning effect. The study was single blinded. Results: Over the 18-week period, PI reduced gradually and statistically significantly (p<0.001) in group 1 from 2.9 (±0.38) to 1.5 (±0.24) and in group 2 from 2.9 (±0.34) to 2.2 (±0.23). From week 3 onwards, the difference between groups was statistically significant (p<0.001). The bleeding index decreased in group 1 from 28% (±17%) to 7% (±5%) (p<0.001) and in group 2 from 30% (±12%) to 12% (±6%) (p<0.001). The difference between groups was statistically significant (p<0.001) from week 6 onwards. The learning effect, expressed as the percentage of plaque reduction after 3 min of supervised brushing, was 33% for group 1 and 26% for group 2 at week 0. This percentage increased at week 18 to 64% in group 1 and 44% in group 2 (difference between groups statistically significant: p<0.001). Conclusion: The powered brush was significantly more efficient in removing plaque and improving gingival health than the manual brush in the group of subjects unfamiliar with electric brushes. There was also a significant learning effect that was more pronounced with the electric toothbrush. Zusammenfassung Hintergrund: Personen mit einem hohen Plaque- und Gingivitisindex können am meisten von der Einführung einer neuen Hand- oder elektrischen Zahnbürste profitieren. Um ihre Hygiene zu verbessern, sind nicht nur die technischen Charakteristika der neuen Bürste von Wichtigkeit, sondern auch der Lerneffekt für das effiziente Nutzen. Ziel: Die vorliegende Studie vergleicht die Effektivität bei der Plaqueentfernung bei einer elektrischen und einer Handzahnbürste in einer allgemeinen Bevölkerung und analysiert den Lerneffekt bei der effektiven Benutzung. Methoden: 80 gesunde Personen, die nicht an elektrische Zahnbürsten gewöhnt waren, wurden in zwei Gruppen eingeteilt: Gruppe 1 nutzte die Philips/Jordan HP 735 elektrische Bürste und die Gruppe 2 eine Handbürste, Oral-B40+. Der Plaqueindex (PI) und der gingivale Blutungsindex (GBI) wurden zur Basis und zu den Wochen 3, 6, 12 und 18 gemessen. Nach jeder Evaluation enthielten sich die Patienten für 24 Stunden der oralen Hygiene. Am nächsten Tag wurde ein beaufsichtigtes Bürsten durchgeführt. Vor und nach diesem Bürsten wurde der Plaqueindex für die Einschätzung des individuellen Lerneffektes aufgezeichnet. Die Studie war einfach blind. Ergebnisse: Über die 18wöchige Periode reduzierte sich der PI graduell und statistisch signifikant (p<0,001) in der Gruppe 1 von 2.9 (±0.38) auf 1.5 (±0.24) und in der Gruppe 2 von 2.9 (±0.34) auf 2.2 (± 0.23). Von der Woche 3 aufwärts wurde die Differenz zwischen den beiden Gruppen signifikant (p<0.001). Der Blutungsindex verringerte sich in der Gruppe 1 von 28% (± 17%) auf 7% (±5%) (p<0.001) und in der Gruppe 2 von 30% (±12%) auf 12% (±6%) (p<0.001). Die Differenz zwischen den beiden Gruppen war statistisch signifikant (p<0.001) von der 6. Woche an. Der Lerneffekt, ausgedrückt durch den Prozentsatz der Plaquereduktion nach 3 Minuten beaufsichtigtem Putzen, war 33% bei der Gruppe 1 und 26% bei der Gruppe 2 zur Woche 0. Dieser Prozentsatz vergrößerte sich zur Woche 18 auf 64% in der Gruppe 1 und auf 44% in der Gruppe 2 (Differenzen zwischen den Gruppen statistisch signifikant: p<0.001). Schlussfolgerung: Die elektrische Zahnbürste war signifikant mehr effektiv in der Plaqueentfernung und Verbesserung der gingivalen Gesundheit als die Handbürste in dieser Gruppe von Personen, die nicht an elektrische Bürsten gewöhnt waren. Es gab auch einen signifikanten Lerneffekt, welcher bei der Nutzung der elektrischen Zahnbürste größer war. Résumé Contexte: Des sujets présentant des scores de plaque et de gingivite élevés peuvent bénéficier de façon importante de l'apparition de nouvelles brosses manuelles et électriques. Pour améliorer leur hygiène, les caractéristiques techniques, mais aussi les instructions pour une manipulation efficace sont des éléments importants. But: Cette étude compare l'efficacité d'élimination de la plaque d'une brosse à dent manuelle et électrique dans une population générale et analyse l'effet de l'apprentissage pour une manipulation efficace. Méthode: 80 sujets sains, pas habitués aux brosses électrique, ont été divisés en deux groupes : Le groupe 1 utilisa la brosse Philips/Jordan HP 735 électrique et le groupe 2, une brosse manuelle Oral-B40+. L'indice de plaque (PI) et l'indice de saignement gingival (GBI) furent enregistrés initialement et à 3, 6, 12 et 18 semaines. Après chaque évaluation, les patients arrêtaient l'hygiène buccale pendant 24 heures. Le jour suivant, un brossage surveillé de 3 minutes était réalisé. Avant et après ce brossage, l'indice de plaque était relevé en vue de l'estimation de l'effet de l'apprentissage. L'étude était en aveugle simple. Résultats: Pendant la période de 18 semaines, le PI diminuait graduellement et de façon statistiquement significative (p<0.001) dans le groupe 1, de 2.9 (±0.38) à 1.5 (±0.24) et dans le groupe 2 de 2.9 (±0.34) à 2.2 (±0.23). A partir de la troisième semaine, la différence était déjà significative (p<0.001). L'indice de saignement diminuait dans le groupe 1 de 28% (±17%) à 7% (±5%) (p<0.001) et dans le groupe 2, de 30% (±12%) à 12% (±6%) (p<0.001). La différence entre les groupes était statistiquement significative à partir de la sixième semaine. L'effet de l'apprentissage, exprimé en pourcentage de la réduction de plaque après un brossage de 3 minutes surveillé fut de 33% pour le groupe 1 et de 26 % pour le groupe 2 initialement et augmentait lors de la semaine 18 jusqu'à 64% dans le groupe 1 et 44% dans le groupe 2 (différence entre les groupes significative: p<0.001). [source]


Antiplaque and antigingivitis effectiveness of a hexetidine mouthwash

JOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 7 2003
N. C. Sharma
Abstract Objective: To assess the antiplaque/antigingivitis efficacy of a hexetidine-containing mouthwash. Methods: This examiner-blind, parallel group, controlled clinical study examined the effectiveness of a hexetidine (0.1%) mouthwash both in inhibiting the development of supragingival plaque and in reducing gingivitis. One hundred and thirty-four adult subjects completed the 2-week experimental gingivitis model study. Following baseline examinations, which included plaque index, modified gingival index and gingival bleeding index, subjects received a full dental prophylaxis. Subjects were randomly assigned to one of three mouthwashes (hexetidine 0.1%, chlorhexidine 0.12% (positive control) or a 5% hydroalcohol negative control) and commenced three times daily supervised rinsing as their sole method of oral hygiene. All indices were rescored after 2 weeks. Results: Compared to the negative control group, the hexetidine group demonstrated a statistically significant inhibition and reduction of supragingival plaque and gingival inflammation with reductions of 6.3%, 33.5% and 56% for gingivitis, plaque and gingival bleeding, respectively. The results of the chlorhexidine group were used to validate the study. Conclusion: The study confirms the efficacy of a hexetidine rinse in reducing supragingival plaque and gingival inflammation. Zusammenfassung Zielsetzung: Untersuchung der Antiplaque- und Antigingivitiseffektivität einer Hexetidin-Mundspüllösung. Methoden: Diese kontrollierte klinische Studie mit verblindetem Untersucher im Parallelarm-Design untersuchte die Effektivität einer Hexitidin-Mundspüllösung (0,1%) sowohl für die Hemmung supragingivaler Plaquebildung als auch zur Reduktion der Gingivitis. 134 erwachsene Probanden beendeten die 2 Wochen dauernde Studie mit experimenteller Gingivitis. Nach der Erstuntersuchung, die die Erhebung des Plaque Index, des Modifizierten Gingival Index und des Gingivalen Blutungs Index umfasste, erhielten die Probanden eine professionelle Zahnreinigung. Den Probanden wurden randomisiert 3 Spüllösungen zugewiesen (Hexitidin 0,1%, Chlorhexidin 0,12% [positive Kontrolle] oder ein 5%iger Hydroalkohol [negative Kontrolle]) und begannen damit als alleinige Mundhygienemaßnahme 3 mal täglich unter Aufsicht zu spülen. Nach 2 Wochen wurden die Indizes erneut erhoben. Ergebnisse: Im Vergleich zur negativen Kontrolle zeigte die Hexitidin-Gruppe eine statistisch signifikante Hemmung und Reduktion der supragingivalen Plaque und gingivalen Entzündung mit Reduktionen von 6,3%, 33,5% bzw. 56% für Gingivitis, Plaque bzw. gingivale Blutung. Die Ergebnisse der Chlorhexidin-Gruppe dienten zur Validierung der Studie. Schlussfolgerung: Diese Studie bestätigt die Wirksamkeit von Hexitidin zur Reduktion supragingivaler Plaque und gingivaler Entzündung. Résumé Cette étude clinique contrôlée par groupe parallèle avec examinateur aveugle a estimé l'efficacité d'un bain de bouche à 0,1% d'héxatidine tant à inhiber le développement de la plaque sus-gingivale qu'à réduire la gingivite. Cent trente-quatre adultes ont achevé un gingivite expérimentale de deux semaines. A la suite de l'examen de base comprenant l'indice de plaque, l'indice gingival modifié et l'indice de saignement gingival, les sujets ont reçu une prophylaxie dentaire complète. Ils ont ensuite été répartis de manière randomisée pour utiliser un des trois bains de bouche suivants : héxatidine 0,1%, chlorhexidine 0,12% (contrôle positif) ou l'hydroalcool 5% (contrôle négatif), et ont commencé a effectuer un rinçage supervisé trois fois par jour comme unique méthode d'hygiène buccale. Tous les indices ont été relevés après deux semaines. Comparé au groupe négatif le groupe héxatidine montrait une inhibition et une réduction significatives de la plaque sus-gingivale et de l'inflammation gingivale avec des réductions respectives de 6,3, 33,5 et 56% pour la gingivite, la plaque dentaire et le saignement gingival. Les résultats du groupe chlorhexidine ont été utilisés pour valider cette étude. Celle-ci confirme l'efficacité de l'héxatidine à réduire la plaque dentaire sus-gingivale et l'inflammation gingivale. [source]


Five-year maintenance follow-up of early-onset periodontitis patients

JOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 6 2003
Joanna J. Kamma
Abstract Objectives: The purpose of this study was to evaluate the clinical and microbiological status of patients with early-onset or aggressive periodontitis (EOP) who had received supportive periodontal care (SPC) every 3,6 months for a period of 5 years, following active periodontal treatment. Material & Methods: The study population consisted of 25 individuals with early-onset periodontitis. Clinical examination and recordings of probing pocket depth (PPD) and clinical attachment level (CAL) were performed at baseline prior to treatment (T0), 3 months following the termination of active periodontal treatment (T1) and annually at the SPC appointments (T2,T3,T4,T5). Microbiological samples were obtained at the 5-year SPC (T5). Subgingival plaque samples for each individual were collected from one deep pocket (>5 mm), based on pretreatment measurements, randomly selected in each quadrant. The levels of Actinobacillus actinomycetemcomitans, Bacteroides forsythus, Porphyromonas gingivalis and Treponema denticola were determined using oligonucleotide probe hybridization. Results: During the 5-year period, the mean of SPC/patient was 12.7 sessions. A significant improvement was observed in PPD, CAL, gingival bleeding index and suppuration following treatment. However, between T1 and T5, 134 sites in 20 patients deteriorated with a CAL loss of,2 mm. Out of these 134 sites showing disease progression, microbial samples were randomly obtained in 13 sites (9.7%) from 8 patients. Among other factors, smoking and stress were found to have significant predictive value on the future attachment loss. P. gingivalis, T. denticola and total bacterial load were statistically significantly higher in patients who experienced disease progression during the 5-year maintenance period. Conclusions: For most EOP patients, regular SPC was effective in maintaining clinical and microbiological improvements attained after active periodontal therapy. However, a small percentage of sites was identified as progressive in 20 patients. Variables found to be related to periodontal progression were the presence of as well as the high bacterial counts of P. gingivalis, T. denticola and total bacterial load, number of acute episodes, number of teeth lost, smoking and stress. Zusammenfassung Erhaltungstherapie über fünf Jahre bei Patienten mit früh einsetzender Parodontitis (EOP) Ziele: Der Zweck dieser Studie war es, 5 Jahre nach aktiver Parodontalbehandlung den klinischen und mikrobiologischen Zustand von Patienten mit früh einsetzender oder aggressiver Parodontitis (EOP), bei welchen alle 3-6 Monate eine parodontale Erhaltungstherapie (SPC) erfolgte, zu evaluieren. Material & Methoden: Die Studienpopulation bestand aus 25 Individuen mit früh einsetzender Parodontitis. Die klinische Untersuchung und Aufzeichnung der Sondierungstiefe (PPD) sowie des klinischen Attachmentniveaus (CAL) erfolgten bei der Eingangsuntersuchung vor der Behandlung (T0), drei Monate nach Beendigung der aktiven Parodontalbehandlung (T1) und jährlich bei den SPC-Terminen (T2,T3,T4,T5). Die mikrobiologischen Proben wurden bei der 5-Jahres-SPC gewonnen (T5). Für jedes Individuum wurden die subgingivalen Plaqueproben in jedem Quadranten aus einer tiefen Tasche (>5mm) entnommen. Dies geschah randomisiert und auf der Grundlage der Messungen vor der Behandlung. Das Niveau von Actinobacillus actinomycetemcomitans, Bacteroides forsythus, Porphyromonas gingivalis und Treponema denticola wurden unter Verwendung der Hybridisierung mit Oligonukleotid-Sonden bestimmt. Ergebnisse: Während der 5-jährigen Periode betrug die mittlere Anzahl der SPC-Sitzungen pro Patient 12,7. Nach der Behandlung wurden bei PPD, CAL, Gingiva-Blutungs-Index und der Pusentleerung signifikante Verbesserungen beobachtet. Jedoch haben sich zwischen T1 und T5 bei 20 Patienten 134 Taschen mit einem CAL-Verlust von=2mm verschlechtert. Bei 8 Patienten wurden aus diesen 134 Taschen, mit Progression der Erkrankung, von 13 Taschen (9,7%) randomisiert mikrobiologische Proben entnommen. Innerhalb anderer Faktoren wurde bei Rauchen und Stress ein signifikanter Vorhersagewert für zukünftigen Attachmentverlust vorgefunden. Bei den Patienten, die in der 5-jährigen Erhaltungsperiode eine Progression der Erkrankung erfuhren lagen P. gingivalis, T. denticola und die bakterielle Gesamtbelastung höher. Schlussfolgerungen: Für die meisten EOP-Patienten die regelmäßig an der parodontalen Erhaltungstherapie teilnahmen war diese hinsichtlich der Aufrechterhaltung der nach der aktiven Parodontaltherapie erzielten klinischen und mikrobiologischen Verbesserungen erfolgreich. Jedoch wurde bei 20 Patienten ein geringer Prozentsatz von Taschen als fortschreitend identifiziert. Die Variablen, von denen gefunden wurde, dass sie eine Beziehung zur Progression haben waren: sowohl Vorhandensein von P. gingivalis, T. denticola als auch hohe Bakterienzahl von P. gingivalis, T. denticola und die bakterielle Gesamtbelastung, Anzahl der akuten Episoden, Anzahl verlorener Zähne, Rauchen und Stress. Résumé Suivi en maintenance sur 5 ans de patients atteints de parodontites d'apparition précoce. Objectifs: Cette étude se propose d'évaluer l'état clinique et microbiologique de patients atteints de parodontites d'apparition précoce ou agressive (EOP) qui furent suivis en maintenance (SPC) tous les 3-6 mois pendant une période de 5 ans après un traitement parodontal actif. Matériel & Méthodes: La population étudiée consistait en 25 individus atteints de parodontites d'apparition précoce. L'examen clinique et l'enregistrement des profondeurs de poche (PPD) et du niveau d'attache (CAL) furent réalisés avant le traitement (T0), 3 mois après la fin du traitement actif (T1) et chaque année aux rendez vous de maintenance (T2,T3,T4,T5). Des échantillons microbiologiques furent prélevés lors de la maintenance à 5 ans (T5). La plaque sous-gingivale de chaque patient fut prélevée d'une poche profonde (>5mm), sur la base des examens initiaux, choisis au hasard dans chaque quadrant. Les niveaux d' Actinobacillus actinomycetemcomitans, Bacteroides forsythus, Porphyromonas gingivalis et Treponema denticola furent déterminés par hybridation par sonde d'oligonucleotides. Résultats: pendant la période d'examination de 5 ans, la moyenne des SPC par patient fut de 12.7 sessions. Une amélioration significative fut observée pour PPD, CAL, l'indice de saignement gingival et la suppuration suite au traitement. Cependant, entre T1 et T5, 134 sites chez 20 patients connurent une détérioration avec une perte d'attache de 2 mm. De ces 134 sites qui présentaient une progression de la maladie, des échantillons microbiologiques furent obtenus aléatoirement dans 13 sites (9.7%) chez 8 patients. Parmi d'autres facteurs, le tabagisme et le stress furent reconnus comme ayant une significative valeur prédictive pour de futures pertes d'attache. P. gingivalis, T. denticola et la charge bactérienne totale étaient de façon statistiquement significatif plus importants chez les patients chez qui la maladie progressait au cours des 5 ans de maintenance. Conclusions: pour la plupart des patients atteints d' EOP, des soins parodontaux de soutien réguliers sont efficaces pour maintenir les améliorations cliniques et microbiologiques obtenus par le traitement actif. Cependant, un petit pourcentage de sites progressait chez 20 patients. Les variables en ralation avec cette progression étaient la présence et aussi un comptage important de P. gingivalis, T. denticola et la charge bactérienne totale, le nombre d'épisodes aigus le nombre de dents perdues le tabagisme et le stress. [source]


Unstimulated whole saliva flow rate in relation to sicca symptoms in Hungary

ORAL DISEASES, Issue 5 2008
K Márton
Objective:, To assess the prevalence of xerostomia and the related oral and extraoral dryness symptoms in Hungary, to evaluate the association of those symptoms with the unstimulated whole saliva (UWS) flow rate, and to find correlation between the level of UWS flow rate and the oral health status of the questioned patients. Subjects And Methods:, A total of 600 patients between the age of 18 and 92 years, 265 male, 335 female, were selected in accordance with the current regional age and residence distribution scheme of the Hungarian Statistical Office. A questionnaire was designed to determine the subjective presence or absence of the sicca symptoms. UWS flow rate and the dental and periodontal status were determined. Results:, The percentages of subjective symptoms in the questioned subjects were oral dryness, 34%; reduced salivation, 11%; mucous saliva, 15%; dysphagia, 13%; glossopyrosis, 7%; dysphonia, 31%; dysgeusia, 9%; nasal dryness, 32%; ocular dryness, 21%; itching, 40% and xeroderma, 60%. Vaginal dryness was 14%, vaginal itching was 16% in the interviewed women. The grade of xerostomia, dysphagia, tiredness, and additionally the gingival bleeding index showed a negative correlation with the UWS flow rate. After all decayed, missing and filled teeth (DMF-T) mean values, gingival bleeding index and plaque index were significantly higher in hyposalivators, compared with those who had normal flow rates Conclusion:, This cross sectional study, representative of the Hungarian population, clearly shows that one-third of the adult population suffers from xerostomia. The clinical severity of the xerostomia demonstrated a strong relationship with the lower levels of UWS flow rate. Reduced levels of UWS flow rate in this study were also shown to be associated with dysphagia, fatigue, and increased DMF-T numbers. The data show that oral dryness, its associated desiccation symptoms and its clinical manifestations are significant health problems in Hungary. [source]


The effect of periodontal therapy on serum TNF-, and HbA1c levels in type 2 diabetic patients

AUSTRALIAN DENTAL JOURNAL, Issue 1 2009

Abstract Background:, To determine the effect of non-surgical periodontal therapy on serum TNF-, and HbA1c levels in poorly and well-controlled type 2 diabetic patients. Methods:, In total, 45 patients were enrolled in the study; 30 patients with type 2 diabetes mellitus with periodontitis (15 with poorly controlled diabetes, HbA1c , 7%, group 1A and 15 with well-controlled diabetes, HbA1c < 7%, group 1B) and 15 patients that were systemically healthy with periodontitis (group 2). The plaque index, gingival index, probing depth, clinical attachment loss, gingival bleeding index, HbA1c value, and circulating TNF-, concentration were measured at baseline and three months after the non-surgical periodontal therapy. Results:, All periodontal parameters and serum TNF-, levels were significantly decreased three months after the non-surgical periodontal therapy compared to the baseline values in all groups. The HbA1c values were significantly decreased only in well-controlled diabetic patients. We found no significant differences in the periodontal parameters or TNF-, levels at baseline and after three months between the two groups. Conclusions:, Although non-surgical periodontal therapy eliminates local/systemic infection and inflammation via decreases in TNF-,, it is insufficient for significantly reducing HbA1c levels without strict glycaemic control in poorly controlled diabetic patients in a short time period. [source]