Home About us Contact | |||
Während Der (wahrend + der)
Selected AbstractsPeriodontal attachment loss over 14 years in cleft lip, alveolus and palate (CLAP, CL, CP) subjects not enrolled in a supportive periodontal therapy programJOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 9 2003Giovanni E. Salvi Abstract Objectives: (i) To assess the overall and (ii) cleft-associated rate of periodontal disease (PD) progression in subjects with cleft lip, alveolus and palate (CLAP) and (iii) to compare these rates with those of subjects with cleft lip (CL) and cleft palate (CP). Material and methods: Twenty-six subjects not enrolled in a supportive periodontal therapy (SPT) program were examined in 1979, 1987 and 1993. PD progression was assessed as increase in pocket probing depth (PPD in mm) and probing attachment loss (PAL in mm). Results: Extensive plaque accumulation and high frequencies of gingival units bleeding on probing were observed at all three examinations. A statistically significant increase in mean PPD of 0.57±0.21 mm (SD) in both groups as well as a statistically significant loss of PAL of 1.85±0.23 mm (SD) in the CLAP group and of 1.72±0.21 mm (SD) in the CL/CP group occurred over the observation period (p<0.05). In subjects with CLAP, statistically significant increases in PPD and loss of PAL were recorded over time at sites adjacent to the cleft as well as at control sites (p<0.05). Over 14 years, however, PPD increased 1.72±1.08 mm (SD) at cleft sites versus 0.72±1.14 mm (SD) at control sites (p<0.05), and PAL amounted to 3.19±1.35 mm (SD) at cleft sites versus 2.41±1.52 mm (SD) at control sites (p<0.05). Conclusion: Both the CLAP and the CL/CP subjects are at high risk for PD progression if no SPT program is provided. This also suggests that alveolar cleft sites in subjects with high plaque and gingival inflammation scores underwent more periodontal tissue destruction than control sites over a 14-year period. Zusammenfassung Ziele: 1. Beurteilung der gesamten und 2. der mit der Spalte assoziierten Progressionsrate der Parodontalerkrankung (PD) bei Patienten mit Lippen-Kiefer-Gaumenspalten (CLAP) und 3. der Vergleich dieser Progressionsraten mit denen von Patienten mit Lippenspalten (CL) sowie Gaumenspalten (CP). Material und Methoden: 26 Patienten, die nicht an einem SPT-Programm teilnahmen wurden in 1979, 1987 und 1993 untersucht. Die PD-Progression wurde über die Zunahme der Sondierungstiefe (PPD in mm) und den klinischen Attachmentverlust (PAL in mm) beurteilt. Ergebnisse: Bei allen drei Untersuchungszeitpunkten wurde eine ausgedehnte Plaqueakkumulation und eine große Häufigkeit von Gingivabereichen, die bei Sondierung bluteten beobachtet. Während der Beobachtungsperiode fand in beiden Gruppen ein statistisch signifikanter Anstieg der mittleren PPD von 0.57±0.21 mm (SD) als auch ein statistisch signifikanter Attachmentverlust von 1.85±0.23 mm (SD) in der CLAP-Gruppe sowie von 1.72±0.21 mm (SD) in der CL/CP-Gruppe statt (p<0.05). Bei den Patienten mit CLAP wurde im Laufe der Zeit sowohl an den Parodontien neben der Spalte als auch an den Kontrollstellen (p<0.05) ein statistisch signifikanter Anstieg der PPD und Attachmentverlust registriert. Während der 14 Jahre jedoch nahm die PPD an Stellen mit Spalte um 1.72±1.08 mm (SD) zu im Gegensatz zu den Kontrollstellen (p<0.05) wo dieser Wert 0.72±1.14 mm (SD) betrug. Für den Attachmentverlust lag dieser Wert bei 3.19±1.35 mm (SD) an den Stellen mit Spalte im Gegensatz zu den Kontrollstellen (p<0.05) mit 2.41±1.52 mm (SD). Schlussfolgerung: Wenn keine parodontale Erhaltungstherapie zur Verfügung gestellt wird haben beide Personen, die mit CLAP und die mit CL/CP ein hohes Risiko hinsichtlich der Parodontitisprogression. Dies läßt annehmen, dass bei Personen mit viel Plaque und ausgeprägter Entzündung der Gingiva, die Stellen mit Kieferspalten während einer 14-jährigen Zeitperiode eine stärkere Zerstörung der parodontalen Gewebe erfahren als die Kontrollstellen. Résumé Les buts de cette étude ont été de suivre la progression du taux de la maladie parodontale associée au bec de lièvre (CLAP) et de comparer ces taux avec ceux de sujets ayant lèvre fendue (CL) et palais fendu (CP). Vingt-six sujets non-soumis à un programme parodontal de maintien (SPT) ont été examinés en 1979, 1987 et 1993. La progression PD a été enregistrée telle une augmentation de la profondeur au sondage (PPD en mm) et une perte d'attache au sondage (PAL en mm). Une énorme accumulation de plaque dentaire et de très hautes fréquences dans les nombres d'unités gingivales avec saignement au sondage ont été observées lors des trois examens. Une augmentation statistiquement significative dans la moyenne PPD de 0.57±0.21 mm (SD) dans les deux groupes ainsi qu'une perte significative de PAL de 1.85±0.23 mm (SD) dans le groupe CLAP et de 1.72±0.21 mm (SD) dans le groupe CL/CP apparaîssaient durant cette période d'observation (p<0.05). Chez les sujets avec CLAP, les augmentations statistiquement significatives de PPD et la perte de PAL ont été enregistrées avec le temps sur les sites adjacents au bec de lièvre ainsi qu'au niveau des sites contrôles (p<0.05). Sur les quatorze années, cependant, PPD augmentait de 1.72±1.08 mm (SD) au niveau des sites bec de lièvre vs 0.72±1.14 mm (SD) au niveau des contrôles (p<0.05), et PAL s'élevait à 3.19±1.35 mm (SD) au niveau des sites bec de lièvre vs 2.41±1.52 mm au niveau des contrôles (p<0.05). Tant les sujets CLAP que les CL/CP étaient à haut risque pour la progression PD si un programme SPT n'était pas suivi. Ceci suggère également que les sites alvéolaires associés au bec de lièvre avec des scores de plaque et de gingivite importants s'accompagnaient de plus de destruction que les sites contrôles sur une période de quatorze années. [source] Five-year maintenance follow-up of early-onset periodontitis patientsJOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 6 2003Joanna J. Kamma Abstract Objectives: The purpose of this study was to evaluate the clinical and microbiological status of patients with early-onset or aggressive periodontitis (EOP) who had received supportive periodontal care (SPC) every 3,6 months for a period of 5 years, following active periodontal treatment. Material & Methods: The study population consisted of 25 individuals with early-onset periodontitis. Clinical examination and recordings of probing pocket depth (PPD) and clinical attachment level (CAL) were performed at baseline prior to treatment (T0), 3 months following the termination of active periodontal treatment (T1) and annually at the SPC appointments (T2,T3,T4,T5). Microbiological samples were obtained at the 5-year SPC (T5). Subgingival plaque samples for each individual were collected from one deep pocket (>5 mm), based on pretreatment measurements, randomly selected in each quadrant. The levels of Actinobacillus actinomycetemcomitans, Bacteroides forsythus, Porphyromonas gingivalis and Treponema denticola were determined using oligonucleotide probe hybridization. Results: During the 5-year period, the mean of SPC/patient was 12.7 sessions. A significant improvement was observed in PPD, CAL, gingival bleeding index and suppuration following treatment. However, between T1 and T5, 134 sites in 20 patients deteriorated with a CAL loss of,2 mm. Out of these 134 sites showing disease progression, microbial samples were randomly obtained in 13 sites (9.7%) from 8 patients. Among other factors, smoking and stress were found to have significant predictive value on the future attachment loss. P. gingivalis, T. denticola and total bacterial load were statistically significantly higher in patients who experienced disease progression during the 5-year maintenance period. Conclusions: For most EOP patients, regular SPC was effective in maintaining clinical and microbiological improvements attained after active periodontal therapy. However, a small percentage of sites was identified as progressive in 20 patients. Variables found to be related to periodontal progression were the presence of as well as the high bacterial counts of P. gingivalis, T. denticola and total bacterial load, number of acute episodes, number of teeth lost, smoking and stress. Zusammenfassung Erhaltungstherapie über fünf Jahre bei Patienten mit früh einsetzender Parodontitis (EOP) Ziele: Der Zweck dieser Studie war es, 5 Jahre nach aktiver Parodontalbehandlung den klinischen und mikrobiologischen Zustand von Patienten mit früh einsetzender oder aggressiver Parodontitis (EOP), bei welchen alle 3-6 Monate eine parodontale Erhaltungstherapie (SPC) erfolgte, zu evaluieren. Material & Methoden: Die Studienpopulation bestand aus 25 Individuen mit früh einsetzender Parodontitis. Die klinische Untersuchung und Aufzeichnung der Sondierungstiefe (PPD) sowie des klinischen Attachmentniveaus (CAL) erfolgten bei der Eingangsuntersuchung vor der Behandlung (T0), drei Monate nach Beendigung der aktiven Parodontalbehandlung (T1) und jährlich bei den SPC-Terminen (T2,T3,T4,T5). Die mikrobiologischen Proben wurden bei der 5-Jahres-SPC gewonnen (T5). Für jedes Individuum wurden die subgingivalen Plaqueproben in jedem Quadranten aus einer tiefen Tasche (>5mm) entnommen. Dies geschah randomisiert und auf der Grundlage der Messungen vor der Behandlung. Das Niveau von Actinobacillus actinomycetemcomitans, Bacteroides forsythus, Porphyromonas gingivalis und Treponema denticola wurden unter Verwendung der Hybridisierung mit Oligonukleotid-Sonden bestimmt. Ergebnisse: Während der 5-jährigen Periode betrug die mittlere Anzahl der SPC-Sitzungen pro Patient 12,7. Nach der Behandlung wurden bei PPD, CAL, Gingiva-Blutungs-Index und der Pusentleerung signifikante Verbesserungen beobachtet. Jedoch haben sich zwischen T1 und T5 bei 20 Patienten 134 Taschen mit einem CAL-Verlust von=2mm verschlechtert. Bei 8 Patienten wurden aus diesen 134 Taschen, mit Progression der Erkrankung, von 13 Taschen (9,7%) randomisiert mikrobiologische Proben entnommen. Innerhalb anderer Faktoren wurde bei Rauchen und Stress ein signifikanter Vorhersagewert für zukünftigen Attachmentverlust vorgefunden. Bei den Patienten, die in der 5-jährigen Erhaltungsperiode eine Progression der Erkrankung erfuhren lagen P. gingivalis, T. denticola und die bakterielle Gesamtbelastung höher. Schlussfolgerungen: Für die meisten EOP-Patienten die regelmäßig an der parodontalen Erhaltungstherapie teilnahmen war diese hinsichtlich der Aufrechterhaltung der nach der aktiven Parodontaltherapie erzielten klinischen und mikrobiologischen Verbesserungen erfolgreich. Jedoch wurde bei 20 Patienten ein geringer Prozentsatz von Taschen als fortschreitend identifiziert. Die Variablen, von denen gefunden wurde, dass sie eine Beziehung zur Progression haben waren: sowohl Vorhandensein von P. gingivalis, T. denticola als auch hohe Bakterienzahl von P. gingivalis, T. denticola und die bakterielle Gesamtbelastung, Anzahl der akuten Episoden, Anzahl verlorener Zähne, Rauchen und Stress. Résumé Suivi en maintenance sur 5 ans de patients atteints de parodontites d'apparition précoce. Objectifs: Cette étude se propose d'évaluer l'état clinique et microbiologique de patients atteints de parodontites d'apparition précoce ou agressive (EOP) qui furent suivis en maintenance (SPC) tous les 3-6 mois pendant une période de 5 ans après un traitement parodontal actif. Matériel & Méthodes: La population étudiée consistait en 25 individus atteints de parodontites d'apparition précoce. L'examen clinique et l'enregistrement des profondeurs de poche (PPD) et du niveau d'attache (CAL) furent réalisés avant le traitement (T0), 3 mois après la fin du traitement actif (T1) et chaque année aux rendez vous de maintenance (T2,T3,T4,T5). Des échantillons microbiologiques furent prélevés lors de la maintenance à 5 ans (T5). La plaque sous-gingivale de chaque patient fut prélevée d'une poche profonde (>5mm), sur la base des examens initiaux, choisis au hasard dans chaque quadrant. Les niveaux d' Actinobacillus actinomycetemcomitans, Bacteroides forsythus, Porphyromonas gingivalis et Treponema denticola furent déterminés par hybridation par sonde d'oligonucleotides. Résultats: pendant la période d'examination de 5 ans, la moyenne des SPC par patient fut de 12.7 sessions. Une amélioration significative fut observée pour PPD, CAL, l'indice de saignement gingival et la suppuration suite au traitement. Cependant, entre T1 et T5, 134 sites chez 20 patients connurent une détérioration avec une perte d'attache de 2 mm. De ces 134 sites qui présentaient une progression de la maladie, des échantillons microbiologiques furent obtenus aléatoirement dans 13 sites (9.7%) chez 8 patients. Parmi d'autres facteurs, le tabagisme et le stress furent reconnus comme ayant une significative valeur prédictive pour de futures pertes d'attache. P. gingivalis, T. denticola et la charge bactérienne totale étaient de façon statistiquement significatif plus importants chez les patients chez qui la maladie progressait au cours des 5 ans de maintenance. Conclusions: pour la plupart des patients atteints d' EOP, des soins parodontaux de soutien réguliers sont efficaces pour maintenir les améliorations cliniques et microbiologiques obtenus par le traitement actif. Cependant, un petit pourcentage de sites progressait chez 20 patients. Les variables en ralation avec cette progression étaient la présence et aussi un comptage important de P. gingivalis, T. denticola et la charge bactérienne totale, le nombre d'épisodes aigus le nombre de dents perdues le tabagisme et le stress. [source] Summer drought: a driver for crown condition and mortality of Norway spruce in NorwayFOREST PATHOLOGY, Issue 2 2004S. Solberg Summary Summer drought, i.e. unusually dry and warm weather, has been a significant stress factor for Norway spruce in southeast Norway during the 14 years of forest monitoring. Dry and warm summers were followed by increases in defoliation, discolouration of foliage, cone formation and mortality. The causal mechanisms are discussed. Most likely, the defoliation resulted from increased needle-fall in the autumn after dry summers. During the monitoring period 1988,2001, southeast Norway was repeatedly affected by summer drought, in particular, in the early 1990s. The dataset comprised 455 ,Forest officers' plots' with annual data on crown condition and mortality. Linear mixed models were used for estimation and hypothesis testing, including a variance,covariance structure for the handling of random effects and temporal autocorrelation. Résumé La sécheresse estivale, c'est à dire un temps exceptionnellement sec et chaud, a été un facteur significatif de stress pour l'Epicéa commun dans le sud-est de la Norvège au cours de 14 années de surveillance. Les étés secs et chauds ont été suivis d'une augmentation de la défoliation, des colorations anormales du feuillage, de la formation de cônes et de la mortalité. Les mécanismes causaux sont discutés. La défoliation peut probablement s'expliquer par une chute automnale des aiguilles après les étés secs. Pendant la période de suivi de 1988 à 2001, le sud-est de la Norvège a été affecté de façon répétée par des sécheresses estivales, en particulier au début des années 1990. La base de données comprend 455 ,parcelles d'agents forestiers' avec des données annuelles sur l'état des houppiers et la mortalité. Des modèles linéaires mixtes ont été utilisés pour tester les hypothèses et faire les estimations, en incluant une structure de variance-covariance pour prendre en compte les effets aléatoires et les auto-corrélations temporelles. Zusammenfassung Sommertrockenheit, d.h. ungewöhnlich trockenes und warmes Wetter, war ein wesentlicher Stressfaktor für die Fichte (Picea abies) in Südwestnorwegen während der 14 Jahre, in denen der Waldzustand bisher erfasst wurde. Nach trockenen und warmen Sommern nahmen der Nadelverlust, die Nadelverfärbung, die Zapfenbildung und die Mortalität zu. Die ursächlichen Mechanismen hierfür werden diskutiert. Am wahrscheinlichsten ist der Blattverlust das Ergebnis eines erhöhten Nadelfalles im Herbst nach einem trockenen Sommer. Während der Beobachtungsperiode von 1988 bis 2001 traten in Südwestnorwegen wiederholt trockene Sommer auf, insbesondere zu Beginn der 90er Jahre. Das Datenset umfasste 455 Stichprobeflächen mit jährlichen Angaben zum Kronenzustand und zur Mortalität. Für die statistische Analyse wurden lineare Modelle mit gemischten Effekten verwendet, einschliesslich einer Varianz-Kovarianzstruktur für die zeitreihenbedingten Autokorrelationen. [source] The Effect of Short Warm Breaks during Chilling on Photosynthesis and the Activity of Antioxidant Enzymes in Plants Sensitive to ChillingJOURNAL OF AGRONOMY AND CROP SCIENCE, Issue 4 2000G. Skrudlik The effect of short warm breaks (from 15 min to 5 h) during chilling of three chilling-sensitive species (tomato, maize and soybean) was investigated. Injuries, intensity of net photosynthesis and antioxidant enzyme activity were measured. Throughout chilling treatment, plants were warmed by transferring them during the last few hours of the light phase from chilling temperature (5 °C for tomato and maize, 2 °C for soybean) to 20 °C. After warming, seedlings were moved back to chilling conditions. Warm breaks of 5 h almost entirely prevented the appearance of injuries, as measured by changes in leakage of electrolytes and tissue water content, during 12 days of chilling. Even a 15-min warm break ensured a significant decrease in injuries in chilled maize seedlings compared to continuously chilled seedlings. Inhibition of gas exchange and fluorescence in seedlings of two maize genotypes differing in chilling resistance was, to a small extent, prevented by 1-h warm breaks, while 4-h warm breaks reduced inhibition significantly. The length of the warm break (1 or 4 h) had no influence on changes in SOD activity compared to continuously chilled plants, but warm breaks of 4 h produced a significant increase in CAT activity. The possible influence of an alternative pathway in preventing injuries is discussed. Zusammenfassung Der Einfluß kurzer warmer Phasen (5 Std. bis 15 Min.) während der Kuühlephase auf drei kühleempfindliche Arten (Tomate, Mais und Sojabohne) wurden untersucht. Schäden, Intensität der Netto-Photosynthese und antioxidierender Enzymaktivität wurden gemessen. Während der Kühlebehandlung wurden die Pflanzen erwärmt, indem sie in den letzten Stunden der Belichtungsphase von den Kühletemperaturen (5 °C für Tomate und Mais, 2 °C für Sojabohnen) unter eine Temperatur von 20 °C verbracht wurden. Nach dem Aufwärmen der Sämlinge wurden sie unter die Kühlebedingungen zurückgebracht. 5 h Wärmeunterbrechungen vermieden nahezu vollständig das Auftreten von Beschädigungen, wie eine Messung der Änderungen im Austritt von Elektrolyten und dem Gewebewassergehalt während der 12 Stunden Kühle zeigten. Selbst 15-Min. Wärmeunterbrechung sicherten eine signifikante Abnahme der Schädigungen von gekühlten Maissämlingen im Vergleich zu ununterbrochen gekühlten Pflanzen. Der Gasaustausch und die Fluoreszensinhibierung von zwei Maisgenotypensämlingen mit unterschiedlicher Kühleresistenz waren in einem geringen Ausmaß vermindert bei 1 h Warmunterbrechung; lediglich 4 h Wärmunterbrechung erwies sich als günstig. Die Länge der Warmunterbrechungen (1 oder 4 h) hatte keinen Einfluß auf Änderungen in der SOD-Aktivität im Vergleich zu kontinuierlich gekühlten Pflanzen; Verlängerungen bis zuf vier Stunden Warmunterbrechungen führten zu einer signifikanten Zunahme der CAT-Aktivität. Eine mögliche Einwirkung alternativer Wege in der Verhinderung von Schäden wird diskutiert. [source] Longitudinal evaluation of GCF IFN-, levels and periodontal status in HIV+ patientsJOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 11 2003T. Alpagot Abstract Background/Aim: Loss of periodontal support and related tooth loss is a common finding among HIV+ patients. The etiology of this destruction may be an increase in the levels of pro-inflammatory cytokines and subsequent increase in periodontal disease activity. The purpose of this study was to investigate the associations between gingival crevicular fluid interferon gamma (GCF IFN- ,) and clinical measures of periodontal disease in HIV+ individuals. We monitored GCF IFN- , and periodontal status of selected sites in 33 HIV+ subjects over a 6-month period. Method: Clinical measurements including gingival index, plaque index, bleeding on probing, probing depth, attachment loss (AL), and GCF samples were taken from four lower incisors and the upper right posterior sextant of each patient at baseline and 6-month visits by means of sterile paper strips. GCF levels of IFN- , were determined by sandwich ELISA assays. A progressing site was defined as a site that had 2 mm or more AL during the 6-month study period. Results: Twenty-five of the 264 examination sites showed 2 mm or more clinical AL during the 6-month study period. Significantly higher GCF levels of IFN- , were found at progressing sites than in nonprogressing sites (p<0.001). GCF levels of IFN- , were highly correlated with clinical measurements taken at baseline and 6-month visits (0.001 während der 6monatigen Studienzeit. Ergebnisse: 25 der 264 geprüften Flächen zeigten 2 mm oder mehr klinischen Stützgewebeverlust während der 6monatigen Studienzeit. Signifikant höhere GCF Level von IFN- ã wurden bei den progressiven Flächen verglichen mit den nicht progressiven Flächen gefunden (p<0.001). Die GCF Level von IFN- , waren hoch korreliert mit den klinischen Messungen zur Basis und bei der 6Monatsvisite (0.001 Adverse effects of arecoline and nicotine on human periodontal ligament fibroblasts in vitroJOURNAL OF CLINICAL PERIODONTOLOGY, Issue 3 2001Yu-Chao Chang Abstract Background, aims: The habit of betel nut chewing impinges on the daily lives of approximately 200 million people. Betel quid chewers have a higher prevalence of periodontal diseases than non-chewers. This study examined the pathobiological effects of arecoline, a major component of the betel nut alkaloids, on human periodontal ligament fibroblasts (PDLF) in vitro. Method: Cell viability, proliferation, protein synthesis, and cellular thiol levels were used to investigate the effects of human PDLF exposed to arecoline levels of 0 to 200 ,g/ml. In addition, nicotine was added to test how it modulated the effects of arecoline. Results: Arecoline significantly inhibited cell proliferation in a dose-dependent manner. At concentrations of 10 and 30 ,g/ml, arecoline suppressed the growth of PDLF by 20% and 50% (p<0.05), respectively. Arecoline also decreased protein synthesis in a dose-dependent manner during a 24-h culture period. A 100 ,g/ml concentration level of arecoline significantly inhibited protein synthesis to only 50% of that in the untreated control (p<0.05). Moreover, arecoline significantly depleted intracellular thiols in a dose-dependent manner. At concentrations of 25 ,g/ml and 100 ,g/ml, arecoline depleted about 18% and 56% of thiols (p<0.05), respectively. This suggests that arecoline itself might augment the destruction of periodontium associated with betel nut use. Furthermore, the addition of nicotine acted with a synergistic effect on the arecoline-induced cytotoxicity. At a concentration of 60 ,g/ml, arecoline suppressed the growth of PDLF by about 33%, and 5 mM nicotine enhanced the arecoline-induced cytotoxic response to cause about 66% cell death. Conclusion: During thiol depletion, arecoline may render human PDLF more vulnerable to reactive agents within cigarettes. Taken together, people who combine habits of betel nut chewing with cigarette smoking could be more susceptible to periodontium damage than betel nut chewing alone. Zusammenfassung Zielsetzung: Das Kauen von Betelnüssen gehört zum Alltag von ungefähr 200 Millionen Menschen. Betelnußkauer weisen eine höhere Prävalenz von Parodontalerkrankungen auf als Personen, die keine Betelnüsse konsumieren. In dieser Studie sollte der pathobiologische Effekt des Arekolins, das die Hauptkomponente des Betelnußalkaloides darstellt, auf menschliche Desmodontalfibroblasten (PDLF) in vitro untersuchen. Material und Methoden: Zellvitalität, Proliferationsrate, Proteinsynthese und zelluläre Thiolspiegel wurden genutzt, um zu untersuchen, welche Auswirkungen eine Exposition der PDLF gegenüber Arekolinspiegeln von 0 bis 200 ,g/ml hat. Zusätzlich wurde Nikotin beigefügt, um festzustellen wie das Nikotin den Effekt des Arekolins beeinflußt. Ergebnisse: Arekolin hemmt die Zellproliferation signifikant in dosisabhängiger Weise. Bei Konzentrationen von 10 und 30 ,g/ml unterdrückt Arekolin das Wachstum der PDLF um 20% bzw. 50% (p<0.05). Arekolin unterdrückt ebenfalls dosisabhängig die Proteinsynthese während der 24-stündigen Kultivierungsperiode. Ein Arekolinspiegel von 100 ,g/ml reduzierte die Proteinsynthese auf 50% im Vergleich zur unbehandelten Kontrollkultur (p<0.05). Auch die intrazellulären Thiolspiegel wurden dosisabhängig reduziert. Bei Konzentrationen von 25 und 100 ,g/ml wurden die Thiolspiegel um 18% bzw. 56% reduziert (p<0.05). Bei einer Konzentration von 60 ,g/ml unterdrückte das Arekolin das PDLF-Wachstum um 33%. Die Zugabe von 5 mM Nikotin verstärkte die durch Arekolin induzierte zytotoxische Wirkung, so daß es zum Zelltot von 66% kam. Schlußfolgerungen: Es scheint, daß Arekolin selbst zu der Schädigung des Parodonts beiträgt, die der Betelnuß zugeschreiben wird. Außerdem deuten die Ergebnisse darauf hin, daß Personen, die Betelnußkauen mit Nikotinkonsum kombinieren, empfindlicher für Schädigungen des Parodonts sind als solche, die nur Betelnüsse kauen. Während der Inaktivierung des Thiols könnte das Arekolin PDLF verletzlicher für andere reaktive Substanzen wie Nikotin machen. Résumé L'habitude de mastiquer de la noix de betel affecte la vie quotidienne de près de 200 millions de personnes. Les mâcheurs de betel présentent une prévalence plus élevée de maladies parodontales. Cette étude examine les effets pathologiques de l'arécoline, un composant majeur des alcaloïdes de la noix de betel, sur des fibroblastes du ligament parodontal humain (PDLF) in vitro. La viabilité cellulaire, la prolifération, la synthèse protéique, et les niveaux cellulaires de thiol ont été utilisés pour observer les effets de l'exposition de PDLF humains à des taux d'arécoline de 0 à 200 ,g/ml. De plus, de la nicotine fut ajouté pour tester la façon dont cela modulait les effets de l'arécoline. L'arécoline inhibait significativement la prolifération cellulaire de façon dose dépendante. A des concentrations de 10 à 30 ,g/ml, l'arécoline supprime la croissance des fibroblastes par 20 et 50% (p<0.05), respectivement. L'arécoline dimunuait également la synthèse des protéines de façon dose dépendante pendant une période de culture de 24 h. Une concentration de 100 ,g/ml d'arécoline inhibit la synthèse protéique à seulement 50% de celle du groupe controle non traité (p<0.05). De plus, l'arécoline réduit les thiols intracellulaires de façon dose dépendante. A des concentrations de 25 ,g/ml et 100 ,g/ml, l'arécoline réduit environ 18 à 56% des thiols, respectivement (p<0.05). Cela suggère que l'arécoline, elle même, peut augmenter la destruction du parodonte en association avec l'utilisation de noix de betel. De plus, l'addition de nicotine entrainait un effet synergique sur la cytotoxicité induite par l'arécoline. A une concentration de 60 ,g/ml, l'arécoline supprimait la croissance des PDLF d'environ 33% et 5 mM de nicotine augmentait cette réponse cytotoxique induite par l'arécoline, jusqu'à entrainer 66% de morts cellulaires. Lors de la réduction des thiols, l'arécoline pourrait rendre les PDLF humains plus vulnérables à des agents réactifs entrant dans la composition des cigarettes. Pris ensemble, les gens qui combinent des habitudes de mastication de noix de betel et de tabagisme, pourrait être plus susceptibles à des dommages parodontaux, que les gens qui utiliserait uniquement la noix de betel, mais sans fumer. [source] On the evolution and morphology of the rotiferan trophi, with a cladistic analysis of RotiferaJOURNAL OF ZOOLOGICAL SYSTEMATICS AND EVOLUTIONARY RESEARCH, Issue 3 2002M. V. SØrensen Abstract The phylogeny of Rotifera was examined in different computer-generated cladistic analyses, including Seisonidea, Bdelloidea, Flosculariacea, Collothecacea and all ploimids treated on family level. The analyses were based on a character matrix solely dealing with morphological characters, primarily based on the trophi morphology. Limnognathia maerski (Micrognathozoa), Rastrognathia macrostoma and Gnathostomula paradoxa (Gnathostomulida) were used as outgroups. The cladistic analysis performed by paup produced 288 most parsimonious trees. peewee analyses produced between 140 and 432 trees, depending on the concavity value. The monophyly of Eurotatoria, Monogononta and Ploima was confirmed in all obtained trees. All analyses suggested a division of Ploima into major clades. One clade corresponded to Transversiramida while the other contained all other ploimid taxa and recognized Antrorsiramida as a monophylum. Based on the obtained results a scenario for the trophi evolution is proposed. The analyses suggested that the presence of an incus is synapomorphic for Gnathifera while mallei are synapomorphic for Micrognathozoa and Rotifera. The ancestral rotifer trophi probably resembled those in Harringia (Asplanchnidae). Zusammenfassung Die Phylogenie der Rotatorien wurde mit verschiedenen kladistischen Computeranalysen, unter Einbezug der Seisonidea, Bdelloidea, Flosculariacea, Collothecacea und aller Taxa von Ploima auf Familienebene, untersucht. Die Analyse basierte auf einer Mekmalsmatrix, die nur morphologische Merkmale, vorwiegend aus der Morphologie der Kiefer, enthielt. Limnognathia maerski (Micrognathozoa), Rastrognathia macrostoma und Gnathostomula paradoxa (Gnathostomulida) wurden als Außengruppe benutzt. Die mit paup durchgeführte Analyse ergab 288 ,,sparsamste'' Kladogramme. PeeWee Analysen produzierten in Abhängigkeit vom Konkavitäts-Wert 140 bzw. 432 Bäume. Die Monophylie der Eurotatoria, Monogononta und Ploima wurde in allen Kladogrammen bestätigt. Alle Analysen schlugen auch eine Teilung von Ploima in zwei große Kladen vor. Eine der Kladen entspricht den Transversiramida, die andere enthält alle anderen Ploima-Taxa und weist Antrorsiramida als Monophylum aus. Gestützt auf die gefundenen Ergebnisse wird ein Szenarium für die Evolution der Kiefer vorgeschlagen. Die Analysen lassen vermuten, daß der Besitz eines Incus eine Synapomorphie der Gnathifera ist, während der eines Malleus eine Synapomorphie der Mikrognathozoa und derRotifera darstellt. Die ursprünglichen Kiefer waren vermutlich dem von Harringia (Asplanchnidae) ähnlich. [source] |