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Kinds of Sociale Terms modified by Sociale Selected AbstractsLA LONGUE MARCHE VERS UN COMPTE SATELLITE DE L'ECONOMIE SOCIALE: UN BILAN A PARTIR DE L'EXPERIENCE FRANÇAISEANNALS OF PUBLIC AND COOPERATIVE ECONOMICS, Issue 2 2009Edith Archambault RESUME:,Après une présentation sommaire de l'histoire de l'économie sociale en France, l' article retrace l'origine du projet de compte satellite de l'économie sociale. Il montre ensuite que les coopératives, mutuelles, associations et fondations sont invisibles dans le cadre central les comptes nationaux. Dans un second temps, il se focalise sur le compte satellite des Institutions Sans But Lucratif préconisé par un Manuel des Nations unies, dont il présente la méthodologie adaptée à la France et les principaux résultats. La conclusion insiste sur la réflexion et les sources nouvelles nécessaires pour terminer un compte de l'économie sociale. [source] Carceral Chicago: Making the Ex-offender Employability CrisisINTERNATIONAL JOURNAL OF URBAN AND REGIONAL RESEARCH, Issue 2 2008JAMIE PECK Abstract This article explores the urban labor market consequences of large-scale incarceration, a policy with massively detrimental implications for communities of color. Case study evidence from Chicago suggests that the prison system has come to assume the role of a significant (urban) labor market institution, the regulatory outcomes of which are revealed in the social production of systemic unemployability across a criminalized class of African,American males, the hypertrophied economic and social decline of those ,receiving communities' to which thousands of ex-convicts return, and the remorseless rise of recidivism rates. Notwithstanding the significant social costs, the churning of the prison population through the lower reaches of the labor market is associated with the further degradation of contingent and informal-economy jobs, the hardening of patterns of radical segregation, and the long-term erosion of employment prospects within the growing ex-offender population, for whom social stigma, institutional marginalization and economic disenfranchisement assume the status of an extended form of incarceration. Résumé La politique publique d'incarcération massive, aux implications largement préjudiciables aux communautés de couleur, affecte également le marché du travail des villes. Une étude de cas sur Chicago indique que le système pénitentiaire a fini par devenir une institution importante du marché du travail (urbain) dont les réglementations se traduisent à la fois par la production sociale d'une inemployabilité systémique pour une classe criminalisée de males afro-américains, par le déclin économique et social hypertrophié des ,communautés d'accueil' vers lesquelles retournent des milliers d'ex-prisonniers, et par l'accroissement impitoyable des taux de récidive. Malgré de forts coûts sociaux, le brassage de la population carcérale dans les niveaux inférieurs du marché du travail se combine à la dégradation accrue des postes occasionnels et offerts par l'économie parallèle, mais aussi au durcissement des types de ségrégation radicale et à une érosion durable des perspectives d'emploi au sein de la population grandissante des ex-délinquants pour lesquels stigmatisation sociale, marginalisation institutionnelle et non-reconnaissance économique revêtent une forme d'incarcération prolongée. [source] Motility: mobility as capitalINTERNATIONAL JOURNAL OF URBAN AND REGIONAL RESEARCH, Issue 4 2004Vincent Kaufmann Social and territorial structures form intricate relations that transcend a social stratification or spatial focus. Territorial features and geographic displacements are structuring principles for society, as societal features and social change effect the structure and use of territory. Based on our examination of the conceptual and theoretical links between spatial and social mobility, we propose a concept that represents a new form of inequality. Termed ,motility', this construct describes the potential and actual capacity of goods, information or people to be mobile both geographically and socially. Three major features of motility , access, competence and appropriation , are introduced. In this article, we focus on conceptual and theoretical contributions of motility. In addition, we suggest a number of possible empirical investigations. Motility presents us with an innovative perspective on societal changes without prematurely committing researchers to work within structuralist or postmodern perspectives. More generally, we propose to revisit the fluidification debate in the social sciences with a battery of questions that do not begin and end with whether or not society is in flux. Instead, we introduce a field of research that takes advantage of the insights from competing paradigms in order to reveal the social dynamics and consequences of displacements in geographic and social space. Les structures sociales et territoriales forment des relations complexes qui dépassent toute stratification sociale ou convergence spatiale. Les caractéristiques territoriales et déplacements géographiques sont, pour la société, des principes structurants, tout comme les caractéristiques sociétales et le changement social font naître la structure et l'usage d'un territoire. A partir d'un examen des liens conceptuels et théoriques entre les mobilités spatiale et sociale, cet article propose un concept traduisant une nouvelle forme d'inégalité: appelé,motilité', il décrit le potentiel et l'aptitude réelle des marchandises, informations ou individus àêtre mobiles sur un plan tant géographique que social. Trois traits essentiels de la motilité, accès, compétence et appropriation , sont présentés. Si l'article s'attache aux contributions conceptuelles et théoriques de la motilité, il suggère aussi plusieurs axes possibles d'études empiriques. La motilité offre une perspective novatrice sur les changements sociétaux, sans engager prématurément les travaux de recherches sur des rails structuralistes ou post-modernes. Plus généralement, il s'agit de revisiter le débat sur la fluidification en sciences sociales à l'aide d'une batterie de questions qui, ni au début ni à la fin, ne demande si la société est fluctuante ou non. En revanche, l'article propose un domaine de recherches qui exploite les réflexions tirées de paradigmes concurrents afin de révéler la dynamique sociale et les conséquences des déplacements dans l'espace géographique et social. [source] The French Riots: Questioning Spaces of Surveillance and SovereigntyINTERNATIONAL MIGRATION, Issue 2 2006Susan Ossman ABSTRACT This paper examines the riots in France in late 2005 in terms of how they lead to a reconceptualization of the spaces of danger, culture, territory, and sovereignty. It traces a brief history of danger zones and immigration, noting how these two terms have increasingly overlapped. We analyse key discursive formations - legal, political, social scientific, and media - whose explanation for the emergence of the "immigrant" delinquent is linked to what is identified as a culture of poverty. They provide a sustained examination of recent legal reforms of juvenile law as well as judicial practices within the juvenile justice system to show the systematic exclusionary practices of what is claimed to be a colour blind republican system. They reveal a consensus across the political spectrum and among police, prosecutors, investigating magistrates, and new security experts on the need to privilege accountability, restitution, and retribution in the treatment of juvenile offenders. We present evidence from interviews and ethnographic observation among youths of all backgrounds. Ironically, while the children of immigrants seek to claim a voice in the national community, their peers from more privileged social milieu express increasing distance from national concerns, seeking to lead lives as Europeans or global citizens. We end by arguing that this needs to be taken into account in any analysis of frustrated and disenfranchised suburban youths. A transnational or supra-national sociology that accounts for the itineraries of immigrants of all kinds must be developed. LES ÉMEUTES EN FRANCE: QU'EN EST-IL DES ESPACES DE SURVEILLANCE ET DE LA SOUVERAINETÉ? Les émeutes qui ont éclaté en France fin 2005 conduisent à une reconceptualisation des notions de danger, de culture, de territoire et de souveraineté. Cet article, qui présente un bref historique des zones de danger et de l'immigration, montre combien ces deux concepts ont tendance à se rejoindre. Nous analysons les principales formations discursives - juridique, politique, sociale, scientifique et médiatique - qui expliquent l'émergence du délinquant « immigré » en l'associant à ce qui est décrit comme une culture de la pauvreté. Elles nous offrent un examen soutenu des réformes récentes du droit des mineurs et des pratiques judiciaires au sein du système de justice des mineurs, et montrent les pratiques d'exclusion systématiques d'un système républicain prétendant ignorer les préjugés raciaux. Elles montrent que, d'un bout à l'autre de l'échiquier politique, dans la police, chez les procureurs, les juges d'instruction et les nouveaux spécialistes de la sécurité, il existe un consensus sur la nécessité de privilégier l'obligation de rendre des comptes, la réparation et le châtiment dans le traitement des mineurs délinquants. Nous étayons cet argument à partir d'entretiens et d'observations ethnographiques de jeunes de tous les milieux. De façon assez ironique, alors que les enfants d'immigrés veulent avoir leur mot à dire au sein de la communauté nationale, les enfants de milieux plus privilégiés se disent de moins en moins concernés par les préoccupations nationales et cherchent à mener une vie d'Européen ou de citoyen du monde. En conclusion, nous avançons que cette situation doit être prise en compte dans toute analyse des jeunes des banlieues frustrés et privés de droits. Une sociologie transnationale ou supranationale qui rendrait compte des itinéraires des immigrés, tous milieux sociaux confondus, serait une bonne chose. LAS REVUELTAS FRANCESAS: CUESTIONAMIENTO DE LOS ESPACIOS DE VIGILANCIA Y SOBERANÍA En este artículo se examinan las revueltas de Francia a finales de 2005 en la medida en que conducen a una reconceptualización de los espacios de peligro, cultura, territorio y soberanía. Se traza una breve historia de las zonas de peligro y de la inmigración, señalando a la atención cómo estos dos conceptos han ido solapándose crecientemente. Se analizan formaciones discursivas clave -jurídicas, políticas, propias de las ciencias sociales y mediáticas - cuyas explicaciones de la aparición del delincuente "inmigrante" se vinculan con lo que se ha descrito como una cultura de la pobreza. Se ofrece un examen sostenido de las recientes reformas jurídicas de las leyes sobre los menores, así como de las prácticas judiciales dentro del sistema de justicia de menores para mostrar las prácticas de exclusión sistemática de lo que se considera que es un sistema republicano daltónico. Se revela un consenso entre los políticos y entre la policía, los fiscales, los jueces de instrucción y los nuevos expertos en seguridad sobre la necesidad de dar prelación a la asunción de responsabilidades, la restitución y la retribución en el tratamiento de los menores delincuentes. Se presentan pruebas extraídas de entrevistas y de la observación etnográfica de los jóvenes de todos los ambientes. Irónicamente, mientras los hijos de inmigrantes tienden a reclamar una voz en la comunidad nacional, sus iguales de medios sociales más privilegiados expresan un creciente distanciamiento de las preocupaciones nacionales y prefieren vivir como europeos o ciudadanos del mundo. Se termina arguyendo que es preciso tener en cuenta este factor en cualquier análisis de los jóvenes frustrados y privados de voto que viven en los barrios periféricos. Será preciso desarrollar una sociología transnacional o supranacional que explique los itinerarios de todo tipo de inmigrantes. [source] The role of economics in irrigation water management,,IRRIGATION AND DRAINAGE, Issue 2 2006Petra J. G. J. Hellegers allocation optimale de l'eau; fonction de satisfaction sociale; instruments économiques Abstract Economic literature and international conferences have extensively discussed the importance of treating irrigation water as an economic good, but there is still confusion about the role of economics in irrigation water management. Economics provides us with two contributions: analytical tools that help predict and interpret implications of various allocation procedures, and economic instruments that can assist in guiding users towards socially desirable outcomes. In this article the potential role of both contributions to improved irrigation water management is discussed, which is an extension of conventional work in this field. It becomes clear that, at this point in time, there is little empirical evidence of the effectiveness of economic instruments in irrigation water management. Economics mainly plays a role in understanding the implications of different procedures for allocating water, and guiding policymakers in defining appropriate allocation rules. Copyright © 2006 John Wiley & Sons, Ltd. La littérature économique et les conférences internationales ont débattu en détail de l'importance de traiter l'eau d'irrigation comme un bien économique, mais il règne encore une certaine confusion sur le rôle de l'économie dans la gestion de l'eau en irrigation. La science économique nous fournit deux contributions: des outils analytiques qui aident à prévoir et à interpréter les implications de diverses procédures d'allocation, et des instruments économiques qui peuvent aider à guider les usagers vers des effets socialement souhaitables. Dans cet article le rôle potentiel de ces deux apports dans l'amélioration de la gestion de l'eau en irrigation est examiné, ce qui va plus loin que l'approche traditionnelle dans ce domaine. Il devient clair que, à ce jour, il existe peu de preuves empiriques de l'effectivité des instruments économiques dans la gestion de l'eau en irrigation. L'économie joue surtout un rôle dans la compréhension des implications des différentes procédures d'allocation de l'eau, et dans la définition des règles d'allocation appropriées. Copyright © 2006 John Wiley & Sons, Ltd. [source] Why is there discordant diversity in sengi (Mammalia: Afrotheria: Macroscelidea) taxonomy and ecology?AFRICAN JOURNAL OF ECOLOGY, Issue 1 2009Galen B. Rathbun Abstract The seventeen species of sengis or elephant-shrews form a well-defined clade of mammals endemic to Africa that occupy the extremes of terrestrial habitats, from coastal deserts to montane forests. Because of their isolation on Africa soon after the break-up of Gondwanaland, theoretically sengis initially evolved with little competition from other placental radiations. Their life history features include myrmecophagy, saltatorial gaits, no or limited use of nests, social monogamy, small litters of precocial young and absentee maternal care of neonates. These traits together are unique to the Macroscelidea and represent a wedding of features usually associated with either small antelopes or anteaters. Combined, these features define an adaptive syndrome that presumably has been relatively immune to competition from contemporary mammals, partially due to phylogenetic inertia. Yet paradoxically, the syndrome is well suited to a wide range of terrestrial habitats, resulting in low taxonomic diversity. Because of their unusual phylogeny and low species diversity, conservation interest is high for those sengis with relatively low densities in fragmented forests. Résumé Les 17 espèces de sengis (musaraignes éléphants) forment un clade bien déterminé de mammifères endémiques d'Afrique, qui occupe des habitats terrestres extrêmes allant de déserts côtiers à des forêts de montagne. En raison de leur isolement sur le continent africain très vite après la scission du Gondwana, les sengis ont théoriquement évolué au départ sans qu'il existe beaucoup de compétition avec les radiations d'autres placentaires. Les caractéristiques de leur histoire incluent de la myrmécophagie, des déplacements par bonds, un usage de nids limité, voire inexistant, la monogamie sociale, de petites portées de jeunes précoces et l'inexistence de soins maternels pour les nouveau-nés. Toutes ces caractéristiques sont uniques pour les Macroscélidés et représentent un regroupement de caractéristiques d'habitude associées à de petites antilopes ou à des fourmiliers. Combinées, ces caractéristiques définissent un syndrome d'adaptation qui, sans doute, fut relativement protégé de toute compétition avec des mammifères contemporains, à cause, en partie, de l'inertie phylogénétique. Mais, paradoxalement, ce syndrome est bien adaptéà une vaste gamme d'habitats terrestres, ce qui n'entraîne donc qu'une faible diversité taxonomique. En raison de leur phylogenèse inhabituelle et de la faible diversité entre ces espèces, l'intérêt de la conservation est considérable pour ces sengis dont la densité, dans des forêts fragmentées, est relativement faible. [source] When Online Meets Offline: An Expectancy Violations Theory Perspective on Modality SwitchingJOURNAL OF COMMUNICATION, Issue 1 2008Artemio Ramirez Jr The present study examines the occurrence and timing of modality switching (MS) from the perspective of expectancy violations theory. The results indicate that, relative to continuing to interact through computer-mediated communication, participants rated the social information (partner behavior and physical appearance/attractiveness) acquired by MS as an expectancy violation, although their evaluations varied as a function of the timing of the switch. Participants evaluated the social information more positively and uncertainty-reducing following short-term online associations but more negatively and uncertainty-provoking following long-term ones compared to remaining online. Moreover, social information acquired through MS, irrespective of the timing, was rated as more relationally important. Implications and limitations of the results as well as directions for future research are discussed. Résumé Passer d,en ligne à hors ligne: La théorie de la violation des attentes face au changement de modalité La présente étude examine l'occurrence et le moment où apparaît un changement de modalité au vu de la théorie de la violation des attentes (expectancy violation theory). Les résultats indiquent que relativement au fait de continuer à interagir en communiquant par ordinateur, les participants ont considéré que l,information sociale (comportement du partenaire et apparence physique/attrait) obtenue par un changement de modalitéétait une violation des attentes, bien que leurs évaluations aient varié en fonction du moment du changement. Les participants ont évalué l'information sociale plus positivement et l,ont caractérisée comme réduisant l'incertitude à la suite d,associations en ligne à court terme, mais l'ont évaluée plus négativement et caractérisée comme provoquant de l,incertitude à la suite d'associations en ligne à long terme, comparativement à ceux qui n,ont pas effectué de changement de modalité. De plus, l'information sociale acquise par le changement de modalité, indépendamment du moment auquel celui-ci s,est fait, fut considérée plus importante pour la relation. Les implications et les limites des résultats sont commentées, de même que sont données des indications pour la recherche future. Mots clés : théorie de la violation des attentes, perspective hyperpersonnelle, théorie du traitement social de l'information, communication par ordinateur Abstract Online trifft Offline: Modalitätswechsel aus Sicht der Erwartungsverletzungstheorie (Expectancy Violation Theory) Die vorliegende Studie untersucht das Auftreten und den zeitlichen Ablauf eines Modalitätswechsels aus Sicht der Erwartungsverletzungstheorie (Expactancy Violation Theory). Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass im Rahmen einer Interaktion durch CvK, Teilnehmer soziale Information (Partnerverhalten und physisches Aussehen/Attraktivität), die sie durch einen Modalitätswechsel erhalten haben, als Erwartungsverletzung bewerten - ihre Einschätzungen variieren allerdings nach dem zeitlichen Ablaufs dieses Wechsels. Teilnehmer bewerteten die soziale Information nach einer kurzzeitigen Online-Bindung positiver und als stärker Ungewissenheit reduzierend, aber negativer und Unsicherheit auslösend nach langfristiger Online-Bindung im Vergleich zum dauerhaft Online bleiben. Darüber hinaus wurden soziale Information, die im Zuge des Modalitätswechsels erworben wurden, unabhängig vom zeitlichen Ablauf als wichtiger eingeschätzt. Schlussfolgerungen und Einschränkungen dieser Ergebnisse sowie die Ausrichtung zukünftiger Forschung werden diskutiert. Resumen Cuando Alguien en línea (online) Conoce a Alguien Fuera de la Línea (offline): Una Perspectiva de la Teoría de la Violación de Expectativas sobre la Modalidad de Intercambio El presente estudio examina la ocurrencia y la oportunidad de la modalidad de intercambio desde una perspectiva de la teoría de violación de expectativas. Los resultados indican que, relativos a la continuidad de la interacción a través de los medios de comunicación mediados por la computadora (CMC), los participantes estimaron a la información social (el comportamiento del compañero y la apariencia física/atractivo) adquiridos por la modalidad de intercambio como una violación de expectativa, aunque las evaluaciones variaron como función de la ocurrencia del intercambio. Los participantes evaluaron la información social de manera más positiva y redujeron la incertidumbre luego de asociaciones cortas online, pero de manera más negativa e incrementando la incertidumbre después de un término largo de permanencia online. Más aún, la información social adquirida a través de la modalidad de intercambio, con independencia de la oportunidad, fue estimada como importante desde el punto de vista de la relación. Las implicaciones y limitaciones de los resultados así como las direcciones para investigación futura fueron discutidas. ZhaiYao Yo yak [source] Restoration of Lake Geneva: Expected versus observed responses of phytoplankton to decreases in phosphorusLAKES & RESERVOIRS: RESEARCH AND MANAGEMENT, Issue 2 2002Orlane Anneville Abstract Long-term phytoplankton responses in Lake Geneva to a decline in phosphorus (P) loading are examined in terms of summer (July,September) biomass and community structure. With the rapid development of human activity on its banks and within its catchment area in the 1960s, this large subalpine hydrosystem shifted from oligotrophy to eutrophy within approximately one decade. Measures to reduce P loading were initiated successfully in the mid-1970s, when total P concentrations in the winter overturn altered from 90 ,g/L in 1980 to 40 ,g/L in 1998. Until the 1990s, algal descriptors improved as expected (biomass decline, reappearance of diatom species, increased contribution of nanoplankton). Then, paradoxically, and in contrast to the reappearance of oligotrophic species, summer algal biomass began to increase. Pre-summer (period prior to the beginning of the clear water phase) dissolved inorganic phosphorus concentrations and summer phytoplankton composition presented similar interannual trends. However, the succession of phytoplankton structure during the reoligotrophication phase differed greatly from that during the eutrophication period, and a recent abnormal upward trend in algal densities is mainly the result of the development of large species that formerly were only common from late September until November. This community change, mainly triggered by filamentous (Mougeotia gracillima, Tribonema) or motile forms (Dinobryon sociale, Cryptophycea), seems to have been induced by the earlier and greater deepening of the P-depleted layer. In addition to milder summers, this massive development of larger forms seems to be favoured by four of their biological features: tolerance to warm temperatures, tolerance to low-light intensity (might exploit deeper layers where P is not yet limiting), shapes not only providing a large surface to volume ratio or motility (adaptation to low-nutrient concentrations), but increasing resistance to zooplankton grazing. This paradoxical trend, perhaps reinforced by the decline on roach Rutilus rutilus abundance (an opportunistic planktivore), is likely to remain until the P-depleted zone is extended below the layers that can be frequently resupplied in nutrients by hydrodynamic processes. [source] Musées et justice réparatrice : patrimoine, retour et éducation culturelleMUSEUM INTERNATIONAL EDITION FRANCAISE, Issue 1-2 2009Moira Simpson Résumé Après des décennies de répression et d'injustice sociale, de nombreux peuples autochtones colonisés cherchent à ressusciter les valeurs traditionnelles et les pratiques culturelles en tant que partie d'un processus de renouvellement destinéà renforcer l'identité culturelle, guérir les maux individuels et communautaires et donner une impulsion à une nouvelle créativité. Dans cet article, l'auteur examine la valeur contemporaine des artéfacts sacrés et cérémoniels en tant que ressources pour un renouveau culturel de peuples autochtones qui ont perdu la plus grande partie de leur patrimoine matériel au cours de l'époque coloniale et qui cherchent à surmonter les effets d'un trauma postcolonial. Ce processus implique souvent la restitution d'éléments clés du patrimoine culturel et spirituel de cultures autochtones et ce sont ces types d'items qui sont le plus souvent l'objet de demandes de rapatriement. Cet article explore les liens entre patrimoine, santé et bien-être qui deviennent évidents lorsque les peuples autochtones cherchent à reconstituer leurs valeurs culturelles et leur identité et renouveler la dimension spirituelle de leur culture en tant que moyens de vivre au vingt-et-unième siècle et examine les implications sur les rôles futurs des musées. [source] The dynamic nature of social disadvantage: implications for hazard exposure and vulnerability in Greater VancouverTHE CANADIAN GEOGRAPHER/LE GEOGRAPHE CANADIEN, Issue 2 2008JEAN ANDREY défavorisation sociale; dangers; milieux urbains; Canada; Vancouver Urbanization and re-urbanization continually alter spatial patterns of social disadvantage and hazard exposure, which in turn affect social vulnerability. The current study explores vulnerability to hazards in Greater Vancouver over a 15-year period (1986 to 2001). Results illustrate how social disadvantage is multi-dimensional and emerges from the social geography of a city. The study illustrates the speed with which both the structure and spatial patterns of social disadvantage can change in cities experiencing rapid growth or redevelopment. The study also suggests that Greater Vancouver does not display consistent patterns of minority- or income-based environmental inequity in hazard exposure, which raises questions about the role of various policies in ameliorating vulnerability to natural and technological hazards. La nature dynamique de la défavorisation sociale: conséquences sur l'exposition au risque et la vulnérabilité dans le Grand Vancouver L'urbanisation et la réurbanisation modifient sans cesse les schémas spatiaux de la défavorisation sociale et de l'exposition au risque qui, à leur tour, contribuent à la vulnérabilité sociale. Cette étude présente une analyse de la vulnérabilité aux risques dans le Grand Vancouver pendant une période de quinze ans (1986,2001). Les résultats de l'analyse font ressortir combien la défavorisation sociale comporte plusieurs dimensions et se dégage de la géographie sociale d'une ville. L'étude illustre la vitesse avec laquelle la structure et les schémas spatiaux de la défavorisation sociale peuvent se modifier au sein de villes qui connaissent une forte croissance ou un réaménagement. Il ressort également de l'étude que le Grand Vancouver ne présente pas de schémas cohérents d'inégalité environnementale à l'exposition aux risques liés au statut minoritaire ou au revenu. Ceci soulève la question de savoir comment les diverses politiques peuvent contribuer à la vulnérabilité aux dangers naturels et technologiques. [source] Toronto's gay village (1969,1982): plotting the politics of gay identityTHE CANADIAN GEOGRAPHER/LE GEOGRAPHE CANADIEN, Issue 1 2006Catherine Jean Nash Between the late 1960s and the early 1980s, a loose association of gay social spaces consolidated into what is now known as the ,gay village' in the Church and Wellesley street areas in downtown Toronto. Scholars argue that, while these residential and commercial districts evolved prior to the formation of organized gay political organizations, they suggest that the emergence of these districts as political and commercial districts was a direct result of deliberate local gay activism. I argue here that contrary to this literature and for much of its history, the gay movement was largely opposed to the existence of specifically gay-identified spaces, particularly those operated by both heterosexual and homosexual businesspersons. Toronto's gay activists, using different ideological frameworks, struggled to constitute a homosexual identity that stood mainly in opposition to the so-called ,ghetto gay' and to construct alternative spaces that were seen as more appropriate to the formation of a properly politicized homosexual identity. Nevertheless, by the early 1980s, as the gay village continued to thrive and as the players in gay movement politics changed, the gay ghetto became the gay village and was celebrated as a location of political strength and social necessity. This article explores that material and symbolic transformation. Entre les années 60 en retard et le début des années 80, une association lâche des espaces sociaux gais consolidés dans ce qui est maintenant connu comme ,village gai ,dans l'église et la région de rues de Wellesley dedans Toronto du centre. Les disciples discutent cela tandis que ces résidentiel et commercial les zones ont évolué avant la formation de politique gai organisé des organismes, ils proposent que l'apparition de ces zones comme politique et les zones commerciales étaient un résultat direct d'activisme gai local délibéré. J'argue du fait ici que contraire à cette littérature et pour beaucoup de son histoire, le mouvement gai a été en grande partie opposéà l'existence spécifiquement de gai les espaces identifiés, en particulier ceux ont fonctionné par le hétérosexuel et hommes d'affaires homosexuels. Les activistes gais de Toronto, en utilisant idéologique différent cadres, luttés pour constituer homosexuel d'identité tenu principalement dedans opposition au prétendu ,ghetto gai ,et aux espaces d'alternative de construction cela ont été vus comme plus appropriéà la formation de l'correctement politisée identité homosexuelle. Néanmoins, par le début des années 80, comme village gai suite pour prospérer et pendant que les joueurs dans la politique gaie de mouvement changeaient, le ghetto gai est devenu le village gai et a été célébré comme endroit de politique force et nécessité sociale. Ces article explore ce matériel et symbolique transformation. [source] Suzanne MacKenzie Memorial LectureConceptually unclad: feminist geography and Aboriginal peoples,THE CANADIAN GEOGRAPHER/LE GEOGRAPHE CANADIEN, Issue 3 2004Evelyn J. Peters This paper argues that feminist geography can provide some useful lessons in an attempt to increase Aboriginal peoples' representation in geography. It asks the question: How can we use the example of feminist geography to think about a geography that is more inclusive of Aboriginal people? The paper focuses on the issues of content in teaching, drawing on examples from urban and social geography, and on methodological challenges, especially the issue of reflexivity. Feminist geographer Suzanne Mackenzie argued that an emerging feminist geography left the discipline ,conceptually unclad', challenging scholars to consider new theoretical frameworks and new perspectives. I argue that emphasising the geographies of Aboriginal people also enriches geography, including feminist geography. Cet article témoigne en faveur de la géographie féministe qui peut nous donner quelques leçons utiles pour augmenter la représentation du peuple aborigène en géographie. L'article pose la question suivante: comment peut-on utiliser l'exemple de la géographie féministe pour penser à une géographie qui est plus inclusive du peuple aborigène? Cet article insiste sur les questions du contenu d'enseignement, tirant les exemples de la géographie urbaine et sociale, et des défis de méthodologie, particulièrement au sujet de la réflexivité. La géographe féministe, Suzanne Mackenzie, a disputé qu'une géographie féministe émergeante était partie du discipline d'un façon «conceptuellement nu», qui invitent aux érudits à considérer des nouveaux plans de théorie et des nouvelles perspectives. Je dispute que l'emphasis sur les géographies du peuple aborigène peut aussi enrichir la géographie, y compris la géographie féministe. [source] Jung as psychologist of religion and Jung as philosopher of religionTHE JOURNAL OF ANALYTICAL PSYCHOLOGY, Issue 3 2010Robert A. Segal Abstract:, Is it possible to be both a psychologist and a philosopher? Is it possible for a psychologist, or more generally a social scientist, to use social scientific findings to make philosophical claims? Specifically, is it possible for a social scientist to use social scientific findings to determine the existence of God? Did Jung profess to be only a psychologist or also a philosopher? If he professed to be both, did he enlist his psychological findings to make philosophical claims? Specifically, did he enlist his psychological findings to determine the existence of God? Translations of Abstract Est-il possible d'être à la fois psychologue et philosophe? Est-il possible pour un psychologue ou plus généralement pour un spécialiste des sciences sociales de faire usage des découvertes en sciences sociales pour formuler des revendications philosophiques? Plus spécifiquement, est-il possible pour un spécialiste des sciences sociales de faire usage des découvertes en sciences sociales pour déterminer l'existence de Dieu? Est-ce que Jung se déclare n'être que psychologue ou est-il philosophe à la fois? S'il se dit être les deux à la fois, a-t-il fait usage de ses découvertes en psychologie pour avancer des revendications philosophiques? Plus spécifiquement, est-ce qu'il s'est servi de ces découvertes en psychologie pour déterminer l'existence de Dieu? Ist es möglich, sowohl Psychologe als auch Philosoph zu sein? Ist es einem Psychologen, oder allgemeiner, einem Sozialwissenschaftler möglich, sozialwissenschaftliche Erkenntnisse zu benutzen um philosophische Behauptungen aufzustellen? Besonders, ist es einem Sozialwissenschaftler möglich, sozialwissenschaftliche Erkenntnisse zu benutzen um die Existenz Gottes zu untersuchen? Verstand Jung sich nur als Psychologe oder auch als Philosoph? Wenn er sich als beides verstand, zog er seine psychologischen Entdeckungen heran um philosophische Behauptungen aufzustellen? Im besonderen: benutzte er seine psychologische Entdeckungen um die Existenz Gottes zu beweisen? E' possibile essere sia un filosofo che uno psicologo? E' possibile per uno psicologo, o più genericamente per uno scienziato sociale, usare le scoperte scientifiche sociali per fare affermazioni filosofiche? In particolare, è possibile per uno scienziato sociale usare scoperte scientifiche sociali per dimostrare l'esistenza di Dio? Jung affermò di essere solo uno psicologo o anche un filosofo? E se affermò di essere entrambe le cose usò le sue scoperte psicologiche per fare affermazioni filosofiche? In particolare utilizzò le scoperte psicologiche per determinare l'esistenza di Dio? ¿Es posible ser ambos, un psicólogo y un filósofo?¿Es posible para un psicólogo, o más generalmente un sociólogo, utilizar conclusiones científicas sociales para hacer reclamos filosóficos?¿Específicamente, es posible para un sociólogo utilizar conclusiones científicas sociales para determinar la existencia de Dios?¿Actuó Jung como psicólogo o también como filósofo? Si él asegura ser ambos, usó sus conclusiones psicológicas para establecer conceptos filosóficos? Específicamente, ¿utilizó sus conclusiones psicológicas para comprobar la existencia de Dios? [source] Building a house society: the reorganization of Maori communities around meeting housesTHE JOURNAL OF THE ROYAL ANTHROPOLOGICAL INSTITUTE, Issue 2 2010Jeffrey Sissons In this article I seek to re-conceptualize New Zealand Maori society as a house society and describe the way in which meeting houses participated in the transformation of this society during the period 1880-1950. After noting some central confusions in the anthropological literature on Maori descent groups, I consider the value of Lévi-Strauss's notion of the ,house' for understanding Maori social organization. Then, drawing upon the results of my fieldwork in one Maori community and published surveys of meeting house construction more generally, I describe a process through which Maori society became progressively more house-based. I conclude by noting that the centrality of the house as an ideological form in Maori society assumes an association between hosting and social worth, an association that may well be fundamental to house societies in general. Résumé L'auteur cherche ici à reconceptualiser la société maorie de Nouvelle-Zélande comme une sociétéà maisons et à décrire la manière dont les maisons de réunion ont participéà la transformation de cette société dans la période comprise entre 1880 et 1950. Après avoir relevé quelques confusions importantes sur les groupes de descendance maoris dans la littérature anthropologique, il examine la valeur de la notion de « maison » selon Lévi-Strauss pour la compréhension de l'organisation sociale des Maoris. Il décrit ensuite, à partir des résultats d'un travail de terrain dans une communauté maorie et d'études publiées sur la construction de maisons de réunion en général, un processus au fil duquel la société maorie s'est progressivement attachée davantage à ces maisons. Pour finir, il note que le rôle central de la maison comme forme idéologique dans la société maorie suppose une association entre hébergement et valeur sociale, association qui est peut-être fondamentale dans les sociétés à maisons en général. [source] The fractal yam: botanical imagery and human agency in the TrobriandsTHE JOURNAL OF THE ROYAL ANTHROPOLOGICAL INSTITUTE, Issue 4 2009Mark S. Mosko Anthropologists have long appreciated that animals are ,good to think'. In this essay I ponder whether plants might be good to think too, and particularly whether there is any sense in asking if plants (along with animals) might also be ,good to act'. The botanical metaphor of ,base', ,body', and ,tip' animates the origin structures of many if not most societies of the Austronesian world. Less attention has been directed at indigenous elaborations in other socio-cultural domains of the region. Based on recent fieldwork, I outline such ramifications in Trobriand culture, drawing upon the notions of fractal recursion and self-similarity from chaos theory wherein emergent ,tips' yield ,fruit' which become the condition or ,base' for further production and transformation. Accordingly, the base-body-tip-fruit metaphor serves as a cultural template or scenario for social action, shedding new interpretative light on many topics of long-standing anthropological interest (e.g. yam propagation, display, and exchange, kula, mortuary celebration, age categories, fame) as well as more recent theoretical interests. Résumé Les anthropologues ont compris il y a longtemps déjà que les animaux sont « bons à penser ». Dans cet essai, l'auteur se demande si les plantes sont elles aussi bonnes à penser, et en particulier s'il vaut la peine de se demander si les plantes (comme les animaux) pourraient être « bonnes à agir ». La métaphore botanique de « base », « corps » et « tête » anime les structures originelles de beaucoup de sociétés du monde austronésien, sinon toutes. On s'est moins intéressé aux élaborations indigènes de la région dans d'autres domaines socioculturels. Sur la base d'un récent travail de terrain, l'auteur retrace ces ramifications dans la culture trobriandaise, utilisant les notions de récursivité fractale et d'autosimilitude de la théorie du chaos, selon lesquelles les « têtes » donnent des « fruits » qui deviennent la condition ou « base » d'une nouvelle production et transformation. En conséquence, la métaphore base-corps-tête-fruit sert de modèle culturel ou de scénario d'action sociale, jetant un nouvel éclairage interprétatif sur de nombreux sujets qui intéressent depuis longtemps les anthropologues (tels que la propagation, la présentation et l'échange des ignames, la kula, les célébrations mortuaires, les classes d'âge, la renommée), mais aussi sur de nouvelles questions théoriques plus récentes. [source] Keeping connected: security, place, and social capital in a ,Londoni' village in SylhetTHE JOURNAL OF THE ROYAL ANTHROPOLOGICAL INSTITUTE, Issue 3 2008Katy Gardner This article explores the relationship between social mobility, insecurity, and connectedness to hierarchically ordered foreign places in Sylhet, Bangladesh. Here, particular areas have migratory connections with Britain, a destination which is perceived by those left behind as supplying bountiful economic opportunities and long-lasting security. In contrast, Bangladesh is experienced as insecure and lacking in prospects. Within this context, social connections are vital, for through them links to Britain are produced and maintained; this is especially the case for young men who are hoping to find a British bride. For them, connectedness results from both their social capital (relationships to successful ,Londoni' migrants who help arrange their marriages) and their cultural capital (gained by participating in particular forms of work and lifestyles, thus making them more attractive as prospective grooms). Meanwhile for those families settled in Britain, another form of transnational connectedness takes place, in which the political insecurity and social exclusion experienced in Britain are offset by economic and social investments in the desh (homeland). Résumé L'article explore la relation entre mobilité sociale, insécurité et connections avec des lieux situés à l'étranger et entre lesquels une hiérarchie est établie. Dans le Sylhet, région du Bangladesh, certaines zones ont des connections migratoires avec la Grande-Bretagne, destination que ceux qui sont restés perçoivent comme riche de possibilités économiques lucratives et de sécurité durable alors que le Bangladesh est perçu comme peu sûr et dépourvu de perspectives. Dans ce contexte, les connections sociales sont vitales car elles font le lien avec la Grande-Bretagne, en particulier pour les jeunes hommes qui espèrent y trouver une épouse. Dans leur cas, les connections sont le produit à la fois d'un capital social (relations avec les émigrés londoni qui ont réussi et qui aident à arranger les mariages) et d'un capital culturel (acquis en participant à certaines formes de travail et de mode de vie qui améliorent leur attrait en tant que maris potentiels). Pour les familles installées en Grande-Bretagne, les connections transnationales prennent une autre forme, dans laquelle l'insécurité politique et l'exclusion sociale vécues sur place sont compensées par les investissements économiques et sociaux dans le desh (« le pays »). [source] Mobile technology in the village: ICTs, culture, and social logistics in IndiaTHE JOURNAL OF THE ROYAL ANTHROPOLOGICAL INSTITUTE, Issue 3 2008Sirpa Tenhunen Mobile technology is currently emerging as the first extensive form of electronic communication system in many regions of Africa and Asia. This article analyses the appropriation of mobile phones in rural India by exploring what new social alternatives mobile phones enable and how these new social constellations relate to culture and cultural change. The ethnographic description relates phone usage to other communication patterns and ongoing processes of transformation. The article shows how the appropriation of phones draws from the local cultural and social context, but also that phones facilitate new patterns that show great similarity with social processes in other places where phones have been introduced as the first form of communication technology, such as the increased multiplicity of social contacts and the greater efficiency of market relationships. I argue that mobile technology amplifies ongoing processes of cultural change but does so selectively, so that it brings about the homogenization of ,social logistics'. Résumé Dans de nombreuses régions d'Asie et d'Afrique, la technologie mobile apparaît aujourd'hui comme la première forme étendue de communications électroniques. L'auteur analyse ici l'appropriation de la téléphonie mobile en Inde, en explorant les nouvelles alternatives sociales que le téléphone portable rend possibles et les liens entre ces nouvelles constellations sociales, d'une part, et d'autre part la culture et le changement culturel. La description ethnographique fait le lien entre l'utilisation du téléphone et les autres modes de communication et avec les processus actuels de transformation. L'article montre comment l'appropriation du téléphone s'inscrit dans le contexte culturel et social local, tout en mettant en lumière la similarité entre la façon dont le téléphone facilite de nouveaux schémas de communication et les processus sociaux qui se déploient dans d'autres lieux où la téléphonie a été introduite comme première forme de technologie de communication : multiplication des contacts sociaux, efficacité accrue des relations de marché. L'auteur affirme que la technologie mobile amplifie les processus actuels de changement culturel, mais quelle le fait de manière sélective, en induisant ainsi une homogénéisation de la « logistique sociale ». [source] LA LONGUE MARCHE VERS UN COMPTE SATELLITE DE L'ECONOMIE SOCIALE: UN BILAN A PARTIR DE L'EXPERIENCE FRANÇAISEANNALS OF PUBLIC AND COOPERATIVE ECONOMICS, Issue 2 2009Edith Archambault RESUME:,Après une présentation sommaire de l'histoire de l'économie sociale en France, l' article retrace l'origine du projet de compte satellite de l'économie sociale. Il montre ensuite que les coopératives, mutuelles, associations et fondations sont invisibles dans le cadre central les comptes nationaux. Dans un second temps, il se focalise sur le compte satellite des Institutions Sans But Lucratif préconisé par un Manuel des Nations unies, dont il présente la méthodologie adaptée à la France et les principaux résultats. La conclusion insiste sur la réflexion et les sources nouvelles nécessaires pour terminer un compte de l'économie sociale. [source] De l'expérimentation À l'institutionnalisation positive: l'innovation sociale dans le logement communautaire au QuébecANNALS OF PUBLIC AND COOPERATIVE ECONOMICS, Issue 2 2006Marie J. Bouchard Résumé,:,L'économie sociale est de plus en plus souvent associée explicitement à la notion d'innovation sociale. Comme un concept analogue à celui d'innovation technologique dans l'analyse de la dynamique économique, l'innovation sociale peut être vue comme un concept opératoire dans l'analyse de la dynamique sociale, de son évolution, de ses crises et de ses transformations. Nous présentons ici un cas d'économie sociale qui peut porter un éclairage sur les dynamiques de l'innovation sociale. Celle-ci peut émerger pour combler les vides laissés par les transformations économiques, mais elle peut aussi mener à des transformations du système. Le cas du logement communautaire au Québec (organisations coopératives et sans but lucratif) permet d'illustrer les conditions qui mènent à l'émergence d'innovations sociales et les facteurs qui favorisent une trajectoire vers ce que nous appellerons une «institutionnalisation positive», qui intègre le changement dans les institutions plutôt que de subir les pressions isomorphiques du marché ou de l'État. [source] Internationalising Counseling Psychology in the United States: A SWOT AnalysisAPPLIED PSYCHOLOGY, Issue 1 2007Frederick T.L. Leong Dans le respect des exigences de cette édition spéciale, cet article présente une analyse SWOT du domaine de la psychologie du counseling aux Etats-Unis. Après un bref survol historique, on passe à la description du contexte des tentatives récentes d'internationalisation de la psychologie du counseling aux Etats-Unis au sein du mouvement multiculturaliste. Le premier plaidoyer en faveur du multiculturalisme initié par la division de psychologie du counseling de l'American Psychological Association est certainement l'un de ses points forts. L'ajout du multiculturalisme international au multiculturalisme local semble être une évolution naturelle pour le domaine et ouvre un ensemble de nouvelles perspectives. On peut citer, comme voie prometteuse, notre préoccupation récente pour la justice sociale, autre champ majeur d'investigation et d'intervention. Cependant, le domaine de la psychologie du counseling reste menacé comme le montre notre statut de «rejeton» de la psychologie clinique. On fait remarquer par la même occasion qu'une part de nos faiblesses est due à notre incapacité d'exploiter certaines de nos activités de première importance telles que la réinsertion, la prévention ou la psychologie positive. Des soucis plus récents ont porté sur le déclin organisationnel avec la fermeture d'un nombre important de formations de premier plan en psychologie du counseling. Les raisons de ces disparitions sont toujours sujettes à débat. Consistent with the framework recommended for this special issue, the current article provides a SWOT analysis of the field of counseling psychology within the United States. Beginning with a brief overview of the history of the field, the current analysis moves on to contextualise the recent attempts to internationalise counseling psychology in the United States within the multiculturalism movement. The early advocacy of multiculturalism undertaken by the Division of Counseling Psychology within the American Psychological Association is certainly one of its strengths. The movement to add international multiculturalism to domestic multiculturalism appears to be a natural transition for the field and provides a new set of opportunities. Other opportunities for the field include our recent attention to social justice as another core area of inquiry and intervention. Yet, the field of counseling psychology continues to experience threats as it relates to our "step-child" status vis-a-vis clinical psychology. At the same time, it was noted that part of the weakness of our field has been our failure to capitalise on some of our areas of emphasis such as rehabilitation, prevention, and positive psychology. More recent concerns have centered around organisational decline with the closure of a significant number of the leading counseling psychology training programs in the country. The meaning of these closures continues to be debated. [source] Public-private partnerships in Canada: Theory and evidenceCANADIAN PUBLIC ADMINISTRATION/ADMINISTRATION PUBLIQUE DU CANADA, Issue 1 2008Aidan R. Vining It focuses primarily on infrastructure projects and addresses three questions: 1) What goals do governments expect to achieve through P3s? 2) How effective are P3s likely to be at delivering value to governments and citizens? 3) What lessons can be derived from the use of P3s? The article reviews the government's intended social goals for P3s and evaluates how effective P3s have been in fulfilling them. It then formulates a more comprehensive framework and outlines a "positive theory" perspective of P3s that takes into account the divergent goals of the partners , profit maximization goals of private-sector participants and the political goals of the public sector. The article evaluates and summarizes the findings and implications of ten Canadian P3s. The appropriate test of success, from a social (normative) perspective, is whether P3s have lower total social costs, including production costs and all of the transaction costs and externalities associated with the project. The ten case studies indicate that the potential benefits of P3s are often outweighed by high contracting costs due to opportunism generated by goal conflict. These costs are particularly high when construction or operating complexity is high, revenue uncertainty (use-risk) is high, both of these risks have been transferred to the private-sector partner, and contract management effectiveness is poor. In infrastructure projects, it rarely makes sense to try to transfer large amounts of risk to the private sector. Sommaire: Le présent article élabore une théorie et examine la mise en ,uvre et la performance de partenariats des secteurs public/privé canadiens (P3). Il se penche essentiellement sur des projets d'infrastructure et aborde quatre questions : 1) quels objectifs les gouvernements prévoient-ils atteindre en ayant recours aux P3 ? 2) Dans quelle mesure les P3 seront efficaces à fournir de la valeur aux gouvernements et aux citoyens ? 3) Quelles leçons peut-on tirer des P3? L'article passe en revue les justifications normatives avancées par le gouvernement pour les P3 et examine leur efficacité. Ensuite, il formule un cadre normatif plus exhaustif. Puis, il présente les grandes lignes d'une perspective de «théorie positive» des P3 en tenant compte des objectifs divergents des partenaires : à savoir, les objectifs de maximisation des profits pour les participants du secteur privé et les objectifs politiques du secteur public. Par la suite, l'article passe en revue et évalue dix études de cas de P3 canadiens. Le test du succès, selon une perspective (normative) sociale, consiste à déterminer si les P3 ont des coûts sociaux totaux inférieurs, y compris les coûts de production, et tous les coûts de transactions et coûts externes associés au projet. Les dix études de cas indiquent que les avantages potentiels des P3 sont souvent surpassés par les frais élevés de passation de contrats dûs à l'opportunisme généré par les conflits en matière d'objectifs. Ces coûts sont particulièrement élevés lorsque la complexité de la construction ou de l'exploitation est élevée et que l'incertitude des revenus (le risque d'utilisation) est forte, que ces deux risques ont été transférés au partenaire du secteur privé, et que l'efficacité de la gestion du contrat est médiocre. Dans les projets d'infrastructure, il est souvent absurde d'essayer de transférer de grands montants de risque d'utilisation au secteur privé. [source] The intergovernmental dimensions of the social union: A sectoral analysisCANADIAN PUBLIC ADMINISTRATION/ADMINISTRATION PUBLIQUE DU CANADA, Issue 1 2006Harvey Lazar The studies ask three questions. What kinds of intergovernmental regimes prevail in the social sector? What is the impact of regime type on the public interest? For individual programs, is there an alternative to the existing regime that might better serve the public interest? Intergovernmental regimes are defined by reference to two sets of variables: the extent to which there is independence or interdependence between orders of government; and the extent to which a hierarchical or non-hierarchical relationship prevails. Four types of regimes are defined: unilateral (hierarchical, interdependent), collaborative (non-hierarchical, interdependent), classical (non-hierarchical, independent), and beggar-thy-partner (hierarchical, independent). Regarding the first question, all four regime types are found in the eleven cases and no one type dominates. More generally, the regimes vary from sector to sector, from program to program, and over time suggesting that there is no single theory of federalism guiding the management of the social union. The effect of regime type on the public interest is analysed on the basis of policy, democratic, and federalism criteria. In most cases, the intergovernmental regime is analysed as appropriate, suggesting that something is right with the social union, at least from its intergovernmental perspective. In cases where the intergovernmental regime is considered inappropriate, the analysis argues for more collaborative federalism. Sommaire: Le présent article fait un rapport sur le fédéralisme pratiqué dans l'union sociale canadienne à partir de onze études de cas. Trois questions sont posées. Quels types de régimes intergouvernementaux l'emportent dans le secteur social? Quel est l'impact du type de régime sur l'intérêt public? Pour les programmes individuels, existe-t-il une alternative au régime existant qui pourrait mieux servir l'intérêt public? Les régimes intergouvernementaux sont définis par référence à deux ensembles de variables: la mesure dans laquelle il existe une indépendance ou une interdépendance entre les ordres de gouvernement; et la mesure dans laquelle une relation hiérarchique ou non hiérarchique prévaut. Quatre types de régimes sont définis: unilatéral (hiérarchique, interdépendant), coopératif (non hiérarchique, interdépendant), classique (non hiérarchique, indépendant) et le chacun pour soi (hiérarchique, indépendant). En ce qui concerne la première question, on trouve les quatre types de régimes dans les onze études de cas et aucun type ne domine. Plus généralement, les régimes varient d'un secteur à l'autre, d'un programme à l'autre, et au fil des ans, laissant supposer qu'il n'existe pas une théorie unique de fédéralisme pour guider la gestion de l'union sociale. L'effet du type de régime sur l'intérêt public est analysé sur la base des critères de politique, de démocratie et de fédéralisme. Dans la plupart des cas, le régime intergouvernemental est considéré approprié, laissant entendre que l'union sociale fonctionne bien, du moins selon sa perspective intergouvernementale. Dans les cas où le régime intergouvernemental est considéré inapproprié, l'analyse plaide pour un fédéralisme plus coopératif. [source] Intervention et représentation de la pauvretéCANADIAN REVIEW OF SOCIOLOGY/REVUE CANADIENNE DE SOCIOLOGIE, Issue 3 2010PIERRE-ANDRÉ TREMBLAY Ph.D. Résumé L'intervention sur la pauvreté est moins un processus administratif, qu'une relation sociale incarnée dans l'interaction entre des acteurs qu'elle contribue à définir. Elle implique, comme toute action sociale, la production de significations guidant les acteurs. La compréhension de ce réseau sémantique nécessite un processus d'interprétation. Ce texte présente un modèle simplifié d'une telle interprétation. Il contraste la façon dont des intervenants présentent les pauvres et la pauvreté et la façon dont des personnes en situation de pauvreté parlent d'elles-mêmes et de leurs difficultés. Cette mise en regard fait ressortir la très grande distance entre ces deux discours. Abstract Any intervention against poverty is not so much an administrative process as a social relation between categories of actors that are partly defined by it. Being a social action, it implies a construction of meaning that will guide the behavior of the actors. This semantic network needs an interpretation. This article presents a simplified model (an "ideal-type") of this meaningful interaction. It will contrast the way the professional actors of the poverty field present poverty and poor people and the way poor people themselves present their situation and the difficulties they face. This comparison will show the great distance between these discourses. [source] Catégorie socioprofessionnelle, identité, engagement social et usage des médias.CANADIAN REVIEW OF SOCIOLOGY/REVUE CANADIENNE DE SOCIOLOGIE, Issue 3 2010Analyse d'une dynamique complexe Cet article examine la relation entre le secteur dans lequel les individus travaillent et le niveau de leur profession, d'une part, et, d'autre part, le rapport qu'ils entretiennent avec les médias, y compris Internet, en fonction des usages qu'ils en font. Il se penche aussi sur l'identité sociale, en mettant diverses manifestations en relation avec la manière dont les individus vivent leur rapport aux médias. Il remet en question l'hypothèse d'une forte association entre le niveau professionnel et le rapport aux médias. Il met en évidence des phénomènes complexes d'homogénéisation et de différenciation sociales. Les données proviennent d'un échantillon de travailleurs qui ont répondu à un questionnaire centré sur le rapport aux médias. This article examines the link between the domain and level of occupation, on the one hand, and use of media, including internet, on the other. It adds to this investigation an analysis of identity in its relation to media use and accessibility. It challenges the hypothesis of a strong correlation between level of occupation and use and accessibility to media. It reveals complex phenomena of social homogenization and differentiation. Data is extracted from a sample of workers who completed a questionnaire which focused on use of media. [source] "Choice" in Filial Care Work: Moving beyond a DichotomyCANADIAN REVIEW OF SOCIOLOGY/REVUE CANADIENNE DE SOCIOLOGIE, Issue 3 2009LAURA M. FUNK Les auteures analysent le concept du «choix» dans le travail des aidants naturels filiaux. Dans la documentation théorique et empirique sur le travail des aidants naturels, une dichotomie entre le «choix» et l'«obligation» est considérée comme une construction sociale. Néanmoins, cette dichotomie ne reflète pas adéquatement les expériences familiales de fourniture de soins; par exemple, le choix et l'obligation ne constituent pas des motivations mutuellement exclusives. Ils sont plutôt «relationnels», «contextuels» et manifestes dans l'interaction entre des macro et des microcontextes. La dichotomie choix-obligation est également idéologique. Sur le plan de la politique morale, elle fait la promotion du déchargement de la responsabilité des gouvernements sur les familles, elle obscurcit la complexité des relations filiales et peut même promouvoir l'ambivalence psychologique. In this paper, we discuss the concept of "choice" in filial care work. A dichotomy between choice and obligation is constructed in theoretical and empirical literature on filial care work. However, this dichotomy does not adequately reflect family caregiving experiences; for instance, choice and obligation are not mutually exclusive motivations. Rather, choice and obligation are "relational" and "contextual" and manifest in the interaction between macro- and micro-contexts. The choice-obligation dichotomy is also ideological. At the moral-political level, it promotes the downloading of responsibility by governments to family, obscures the complexity of filial relationships, and may even promote psychological ambivalence. [source] Fallen Women and Rescued Girls: Social Stigma and Media Narratives of the Sex Industry in Victoria, B.C., from 1980 to 2005,CANADIAN REVIEW OF SOCIOLOGY/REVUE CANADIENNE DE SOCIOLOGIE, Issue 3 2006HELGA KRISTIN HALLGRIMSDOTTIR Cet article compare les portraits médiatiques de personnes qui travaillent dans l'industrie du sexe avec les représentations de soi de ces travailleurs, représentations qui incluent leurs origines personnelles et leurs expériences vécues au quotidien. Notre objectif est de jauger la distance empirique entre les descriptions médiatiques et la réalité vécue de ces travailleurs puis de comprendre comment les médias contribuent à cons-truire, reproduire et approfondir les stigmates sociaux associés au travail dans l'industrie du sexe. Nous avangons que le fait de distinguer la variabilité historique et spatiale de ces stigmates ainsi que le fait d'expli-quer leurs racines dans les activités de sens et de pratiques des auteurs et autorités médiatiques représentent une avancée cruciale pour la compréhension de leur construction sociale. This paper compares media portrayals of people who work in the sex industry with these workers' self-reports of their personal backgrounds and experiences of what they do for a living. Our aim is to first, gauge the empirical distance between media depictions and workers' lived reality, and second, to understand how the media contributes to constructing, reproducing and deepening the social stigmas associated with working in the sex industry. We argue that pulling apart the historical and spatial variability of these stigmas and explicating their roots in the meaning-making activities of media authors and authorities is a crucial step towards understanding their social construction. [source] The Informal Economy in Non-Metropolitan Canada*CANADIAN REVIEW OF SOCIOLOGY/REVUE CANADIENNE DE SOCIOLOGIE, Issue 1 2006BILL REIMER L'auteur de cet article examine la relation existant entre les économies formelle et informelle, avec des apergus provenant de la recherche sur le Canada rural. L'économie informelle comprend la production, la distribution et la consommation de biens et services ayant une valeur économique, mais qui ne sont ni protégés par un code de loi formel ni enregistrés par des organismes de réglementation endossés par le gouvernement. Plusieurs allégations concernant l'interdépendance des deux économies sont formulées et testées en utilisant les données des Enquêtes sociales générates de 1992 et de 1998 sur l'emploi du temps. Les résultats confirment l'importance de l'economie informelle en tant que filet protecteur, tampon des changements structurels, constructeur de capacités et soutien de l'inclusion sociale. This paper discusses the relationship between the formal and the informal economies with insights derived from research on rural Canada. The informal economy is considered to be the production, distribution and consumption of goods and services that have economic value, but are neither protected by a formal code of law nor recorded for use by government-backed regulatory agencies. Several claims regarding the interdependence of both economies are developed and tested with time budget data from the 1992 and 1998 General Social Surveys. Findings support the importance of the informal economy as a safety net, buffer for structural changes, capacity builder, and support for social inclusion. [source] Spaces of Justice: The Social Divine of Global Anti-Capital Activists' Sites of Resistance*CANADIAN REVIEW OF SOCIOLOGY/REVUE CANADIENNE DE SOCIOLOGIE, Issue 4 2005ANITA LACEY It is the time for celebrating the joy of collectivity, the exhilaration of creating something that snowballs into something much bigger, and more amazing than previously imagined possible. It is a moment when we can break free from the alienation that capitalism enforces in so many ways. Notes from Nowhere (2003: 177) Les activistes anticapitalistes créent des espaces de justice, dans lesquels la diversité et l'inclusion sont encouragées, sur les lieux de protestation contre les réunions de la mondialisation néolibérale et dans leurs propres lieux de rencontre. Adoptant un point de vue hybride à partir des idées de Young sur la justice en tant qu'inclusion et autonomie, de la notion de Maffesoli de justice divine et sociale, et du particularisme militant de Harvey, ainsi qu'à partir des voix des activistes, l'auteure de cet article examine les façons par lesquelles les activistes anticapitalistes de la mondialisation établissent des espaces de protestation ou de convergence en opposition au néolibéralisme et quelques-unes des caractéristiques importantes de ces espaces de justice. Les espaces ainsi créés sont des lieux émotionnels partagés dans lesquels des manières alternatives d'être et d'agir ensemble sont explorées. Anti-capital activists create spaces of justice in which diversity and inclusion are fostered, both at the sites countering the meetings of neo-liberal globalization and in their own meeting spaces. Using a hybrid of Young's ideas of justice as inclusion and autonomy, Maffesoli's notion of the social divine and Harvey's militant particularism, as well as activists' voices, this paper examines the ways in which global anti-capital activists forge protest or convergence spaces in opposition to neo-liberalism, as well as some of the key characteristics of these spaces of justice. The spaces created are shared emotional spaces in which alternative ways of being and acting together are explored. [source] On the Assimilation of Racial Stereotypes among Black Canadian Young Offenders*CANADIAN REVIEW OF SOCIOLOGY/REVUE CANADIENNE DE SOCIOLOGIE, Issue 3 2005JOHN F. MANZO Les auteurs de 1'article se penchent sur l'assimilation et la répétition des stéréotypes raciaux chez les Noirs canadiens en analysant des interviews semi-dirigées réalisées auprès de huit Noirs ou répondants de race mixte déclarés jeunes contrevenants. Dans leur enquête, ils tentent surtout de déterminer si cette assimilation peut être observée dans le discours des interviewés et jusqu'à quel point. Ils examinent de plus si le concept de soi des répondants entraîne Incorporation d'un profil de « criminel » a leur identité de Noir. Utilisant la construction sociale, les théories postcoloniales et de la transmission culturelle pour étayer cette analyse, les interviews sont examinées pour déterminer si les opinions stéréotypées sur les Noirs sont constitutives de la vision qu'ils ont d'euxmêmes et jusqu'à quel point. Les conclusions de l'étude semblent indiquer que les personnes ayant participéà cette étude-ci non seulement reconnaissent de tels stéréotypes, mais également les adoptent et les font leurs. This paper investigates the assimilation and iteration of racial stereotypes among Black Canadians by inspecting open-ended interviews with eight Black or mixed-race respondents who are adjudicated young offenders. The focus of this investigation is on whether, and to what extent, this assimilation can be observed in interviewees' discourse and, moreover, whether the speakers' self-concepts entail their incorporation of "criminal" as an aspect of Black identity. Using social construction, post-colonial and cultural transmission theories to inform this analysis, interviews are inspected to determine whether and to what extent stereotypical views of Black persons are constitutive of the subjects' views of themselves. Findings suggest not only that the persons under study here recognize such stereotypes, but also that they adopt and embrace them. [source] Women's Inequality in the Workplace as Framed in News Discourse: Refracting from Gender Ideology*CANADIAN REVIEW OF SOCIOLOGY/REVUE CANADIENNE DE SOCIOLOGIE, Issue 4 2004AMBER GAZSO Cet article examine les découvertes d'une analyse du schéma interprétatif du discours journalistique sur l'inégalité des femmes sur les lieux de travail dans The Globe and Mail et le National Post de novembre 2000 à novembre 2002. Les articles de journaux ont été analysés d'après la façon dont ils sont encadrés et, par la suite, selon la manière dont ils créent le genre en tant que structure sociale. On a découvert que le cadrage des expériences inégales des femmes sur les lieux de travail decoule de leur incapacitéà« s'intégrer », de choix « naturels » et de leur façon de » jongler « avec le travail et les responsabilités familiales. Une analyse ultérieure démontre que ces cadres reflétent une idéologie où le soutien de famille est masculin et les soins, féminins, suggérant que le genre est également moulé idéologiquement à l'intérieur de ce discours journalistique. This paper presents the findings of a frame analysis of newspaper discourse on women's inequality in the workplace in The Globe and Mail and the National Post from November 2000 to November 2002. Newspaper articles were analysed in terms of how they are framed by and further shape gender as a social structure. It was found that women's unequal workplace experiences are framed as a result of their inability to "fit in,""natural" choices and "juggling" of work and family responsibilities. Further analysis shows that these frames refract from a dominant male breadwinner/female caregiver gender ideology, suggesting that gender is also shaped ideologically within this news discourse. [source] |